logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy warto jeść buraki?

Czy warto jeść buraki?

Czy warto jeść buraki

Buraki są nie tylko dostępne w sklepach w Polsce cały rok (obecnie wiele warzyw jest), ale również sezon na nie trwa przez cały rok, gdyż odpowiednio przechowywane mogą spokojnie przetrwać całą jesień i zimę. Ponadto są to warzywa lokalne – z naszej stresy klimatycznej. A zatem jeśli dbamy o to, aby nasza dieta była zarówno sezonowa, jak i lokalna to buraki spełniają te warunki niezależnie od pory roku.

Jakie właściwość odżywcze przemawiają za burakami?

Stanowią źródło witamin z grupy B, takich jak: niacyna, ryboflawina, tiamina, kwas foliowy i B6, a także witaminy C, A, E, K. Dostarczają też minerałów takich jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk. Ze względu dość dużą zawartość kwasu foliowego (ok. 100 mcg / 100 g) mogą pomóc w pokryciu zapotrzebowania organizmu na tę witaminę – będą wskazane dla kobiet starających się zajść w ciążę oraz przy podwyższonym poziomie homocysteiny.

Buraki zwiększają ogólną odporność organizmu, mogą przyczyniać się do obniżenia złego cholesterolu – LDL. Sok z surowych buraków zwiększa ogólną wydolność organizmu, a także może obniżać ciśnienie krwi, przyniesie więc dużo korzyści osobom cierpiącym na nadciśnienie.

Kiedy uważać?

Warto jednak pamiętać, że spośród warzyw, buraki zawierają dosyć dużo węglowodanów, a dodatkowo po obróbce termicznej zwiększa się ich indeks glikemiczny. Powinny więc na nie zwrócić uwagę osoby z problemami z gospodarką glukozowo-insulinową, bo o ile buraki surowe czy kiszone mogą być jedzone przez wszystkich, o tyle buraki gotowane czy pieczone mogą zbyt szybko podnosić poziom cukru we krwi. Należy obserwować organizm i samopoczucie – bo to w dużej mierze kwestia indywidualna.

Inne właściwości

Buraki swój czerwony kolor zawdzięczają barwnikom – betaninie i betainie. Betanina jest silnym przeciwutleniaczem, działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie, z kolei betaina wspomaga układ krwionośny.

Buraki są w dużej mierze uniwersalne pod względem kulinarnym – można z nich przygotować bardzo dużo różnych potraw np. zupę, barszcz, można zjeść gotowane, pieczone (np. jako frytki), w postaci soku, sałatki, a nawet różnego rodzaju wypieków takich jak ciasto czy babeczki. Warto również spożywać zakwas z buraków, a dodatkowo wykorzystać kiszone buraki (które powstaną w czasie „robienia się” zakwasu) – co wpłynie korzystnie na mikroflorę jelitową.

Potrzebujesz pomocy przy zbilansowaniu swojej diety? Umów się na konsultację. Pomożemy Ci poczuć się lepiej!

Autor



Joanna Zawadzka

Podobne tematy

Czy warto jeść dynię

Czy warto jeść dynię?

Sezon na dynię trwa. Szczególnie jesienią chętnie sięgamy po to warzywo (a tak właściwie owoc – ze względu na zawartość (…)

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 5-08-2014 tvn24

Paleo-jadłospis Ajwen: Pan od kibli ZADZWONIŁ!! 🙂 i… będą deski!! No podobno firma się zlitowała i że warunkowo wysyła, a (…)

WIĘCEJ >

Radio Opole: grzyby

Radio Opole Żyj Zdrowo i Kolorowo: Grzyby – czy zawierają jakieś wartości odżywcze? Dostarczają nam sporej ilości witamin z grupy B, zwłaszcza pirydoksyny (wit B6), niacyny (wit PP), ryboflawiny (wit B2)

WIĘCEJ >

Jak powstaje miód – bohaterka pszczoła

Niepozorna pszczoła Z czym Wam się kojarzy pszczoła? Mnie od razu z garnkiem miodu, a jak to od razu przywołuje (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl