logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy witamina B6 wpływa na hormony?

Czy witamina B6 wpływa na hormony?

witammina b6

Witamina B6 w organizmie człowieka pełni wiele istotnych funkcji. Tym razem skupimy się jednak nad jej wpływem na gospodarkę hormonalną zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W tej kwestii witamina ta ma bardzo duże znaczenie.

Jak wpływa na hormony?

Witamina B6, a dokładniej fosforan pirydoksalu, przede wszystkim bierze czynny udział w procesach rozkładu oraz dezaktywacji estrogenów. Jest to niezwykle ważne w coraz powszechniej występujących zaburzeniach hormonalnych. Przewaga estrogenowa wśród kobiet oraz nadmiar estrogenów w porównaniu do testosteronu wśród mężczyzn to dość częsty problem (sprawdź, jakie badania u mężczyzn warto robić regularnie).

Warto zauważyć, że już prawie 50 lat temu u kobiet stosujących antykoncepcję hormonalną stwierdzono duże niedobory witaminy B6. Jako że standardowa antykoncepcja zwykle polega na sztucznym zwiększeniu ilości estrogenów, wyniki przeprowadzonych badań sugerują, że w tej sytuacji zapotrzebowanie na tę witaminę będzie znacznie większe.

U kobiet z nadmiarem estrogenów (potwierdzonych wynikami badań) warto więc zainteresować się podażą tej witaminy z diety, bo niedobory są u nich bardziej prawdopodobne. Natomiast kobiety przyjmujące antykoncepcję hormonalną, abstrahując już od innych potencjalnych szkód takiego działania, powinny obligatoryjnie zająć się suplementacją witaminy B6 [1].

Problemy z zajściem w ciążę i poronienia

Z kolei inne badania wykazały dość wyraźną korelację pomiędzy udanymi próbami zajścia w ciążę, a poziomem witaminy B6. Zbyt niski jej poziom może mieć wpływ na ich niepowodzenie. Dodatkowo stwierdzono, że odpowiednie wysycenie organizmu przyszłej mamy fosforanem pirydoksalu zwiększa szanse na bezproblemowe donoszenie ciąży do końca [2]. Nie ulega więc wątpliwości, że witamina B6 powinna stać się obiektem zainteresowań w szczególności osób planujących potomstwo lub kobiet już będących w ciąży. Tym bardziej, że wspomaga ona również kontrolę poziomu homocysteiny we krwi, której nadmiar został dodatnio skorelowany z poronieniami [3] (dowiedz się więcej na temat homocysteiny). Dlatego witamina B6, obok folianów i kobalaminy, jest kluczowym składnikiem odżywczym w okresie prokreacji i należy o niej bezwzględnie pamiętać.

Jakie ma korzyści dla kobiet?

Kolejne, wymierne korzyści z suplementacji tej witaminy, jakie zaobserwowano w badaniach, to zwiększenie ilości progesteronu u kobiet. To bardzo pozytywna obserwacja, ponieważ niedobór progesteronu w dzisiejszych czasach jest równie częstym problemem jak nadmiar estrogenów. Zbyt niski poziom progesteronu ma ogromny wpływ na samopoczucie kobiety, bo może objawiać się nasilonym rozdrażnieniem, czy bólami brzucha przed lub w trakcie menstruacji [4]. W dodatku zapewnienie odpowiedniego poziomu progesteronu w fazie lutealnej cyklu jest niezbędne do prawidłowego zagnieżdżenia się zarodka w błonie śluzowej macicy [3].

Inne zaobserwowane korzyści to zmniejszona retencja wody. Oznacza to, że obrzęk stóp czy brzucha przez zatrzymanie się wody w organizmie może ulec znacznemu zmniejszeniu, co dla wielu kobiet będzie niezwykle pożądanym zjawiskiem[4]. Być może zamiast picia kolejnej szklanki pokrzywy warto jednak zainteresować się niedoborami żywieniowymi?

Po co B6 mężczyznom?

W przypadku mężczyzn również można mówić o korzyściach z odpowiedniego wysycenia organizmu witaminą B6. Co prawda nie są one tak spektakularne jak w przypadku kobiet, ale znacznie podnoszą jakość ich życia. Uzupełnienie niedoborów tej witaminy przede wszystkim wpływa pozytywnie na zmniejszenie ilości estrogenów oraz prolaktyny do wartości fizjologicznych, czyli tych pożądanych. Oba hormony w nadmiarze mogą wpływać niekorzystnie na mężczyzn – pogarszać ich samopoczucie oraz zmniejszać dodatkowo działanie testosteronu. Pośrednio – poprzez obniżenie poziomu tych hormonów oraz zmniejszenie ich aktywności w niektórych narządach – można teoretycznie wpłynąć na poziom samego testosteronu. Nie zostało to jednak potwierdzone w badaniach przeprowadzonych na ludziach [5].

B6 a neuroprzekaźniki

Kolejną ważną funkcją witaminy B6, znaczącą dla obu płci, jest pośredni wpływ na produkcję neuroprzekaźników – dopaminy i serotoniny. Szlaki ich syntezy są zależne od poziomu aktywnej formy witaminy B6, czyli od P5P. Dopamina jest bardzo potrzebna do życiowej motywacji, czy utrzymania na właściwym poziomie libido. Jej niedobór będzie więc drastycznie wpływał na poziom energii do działania i ogólnej satysfakcji z życia. Z kolei niski stan serotoniny przełoży się na pogorszenie jakości snu, a to z kolei uruchomi dalszą kaskadę niepożądanych zaburzeń hormonalnych.

Zdrowy sen

Jeśli pojawia się problem ze snem – jego ilością lub jakością (np. płytki sen, brak snów), to w pierwszej kolejności warto rozpocząć suplementację witaminy B6 oraz magnezu. Witamina ta jest dość bezpieczna, więc nawet kilkukrotne przekroczenie RDA nie wykazuje działań toksycznych. Mimo to do suplementacji czegokolwiek należy podchodzić indywidualnie i z głową. Pewne jest również to, że sama witamina B6 nas nie uleczy i nie rozwiąże wszystkich problemów, może natomiast znacznie poprawić jakość naszego życia.

To może Cię jeszcze zainteresować:

Dołącz do naszej grupy wsparcia na FB

Bibliografia:

  • [1] Rose DP. The interactions between vitamin B6 and hormones. Vitam Horm. 1978;36:53-99.
  • [2] Ronnenberg AG. Preconception B-vitamin and homocysteine status, conception, and early pregnancy loss. Am J Epidemiol. 2007 Aug 1;166(3):304-12.
  • [3] Del Bianco A. Recurrent spontaneous miscarriages and hyperhomocysteinemia. Minerva Ginecol. 2004 Oct;56(5):379-83.
  • [4] Abraham GE. Nutritional factors in the etiology of the premenstrual tension syndromes. J Reprod Med. 1983 Jul;28(7):446-64.
  • [5] G. Delitala I in. Suppression of Thyrotropin (TSH) and Prolactin (PRL) Release by Pyridoxine in Chronic Primary Hypothyroidism. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 45, Issue 5, 1 November 1977, Pages 1019–1022.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Mateusz Ostręga

Podobne tematy

Ćwiczenia a hormony

Aktywność fizyczna w kontekście zaburzeń hormonalnych u kobiet budzi wiele wątpliwości. Niezwykle często, wśród kobiet dotkniętych problemami hormonalnymi, pojawia się (…)

WIĘCEJ >

Witamina D i jej wpływ na wybrane jednostki chorobowe

O witaminie D zrobiło się ostatnio dość głośno. Możemy ją znaleźć wszędzie: w internecie, w sklepie, w aptece. A nawet, (…)

WIĘCEJ >

Badania przed ciążą, o których lekarz Ci nie powie!

Oprócz podstawowych badań przed ciążą, można również wykonać szerszą diagnostykę. O poniższych badaniach nie mówi prawie żaden lekarz, a mogą (…)

WIĘCEJ >

Ryba czy tabletka – czyli o suplementacji omega 3

Czy suplementacja kwasów tłuszczowych omega 3 rozwiązuje całkowicie problem niedoborów kwasów tłuszczowych EPA i DHA? Suplementować czy nie Na pierwszy (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl