logo
Szukaj
openclose
logo
Szukaj
Szukaj

46 oznak wyczerpanych nadnerczy

46 oznak wyczerpanych nadnerczy

nadnercza-512x355.jpg

Czy zastanawialiście się kiedyś nad źródłem swojego zmęczenia, czy źle pracującej tarczycy? Permanentne zmęczenie, picie coraz większej ilości kawy,mimo tego, że już nie pobudza, brak mocy o poranku i poczucie ogromnych możliwości po 21:00 czy 22:00.

Uważacie się  za sowę? A to po prostu zaburzenie pracy nadnerczy

Wyczerpane nadnercza nie wydzielają odpowiedniej ilości porannego kortyzolu, natomiast wieczorem zaczynają pracować intensywniej. Zwiększone wydzielanie wieczornej insuliny i zaburzenia produkcji melatoniny powoduje otyłość brzuszną, pomimo spożywania odpowiedniej ilości jedzenia i problem z nocnym wypoczynkiem. Źle pracujące nadnercza mają wpływ na całą gospodarkę hormonalną organizmu, powodują problemy z hormonami płciowymi, zmniejsza się ochota na sex i na wszystko inne, wpadamy w wir pracy, bo tylko tam mamy poczucie skuteczności, czy sukcesów. Cierpi również tarczyca, którą ciężko jest wyrównać hormonami.

Jakie mogą być symptomy złej pracy nadnerczy, tzw. syndromu zmęczonych nadnerczy, wg dr Michaela Lam (źródło: www.drlam.com/blog/75-signs-adrenal-fatigue-syndrome/1970) symptomów może być nawet 75, ja wymienię kilka z nich.

Symptomy zmęczonych nadnerczy

  • problem z zaśnięciem pomimo zmęczenia
  • budzenie się w środku nocy bez powodu
  • kołatania serca
  • niskie ciśnienie krwi
  • słabe libido, brak ochoty na sex
  • niedoczynność tarczycy, na którą nie działają leki, albo pomimo leków niedoczynność pogłębia się
  • wrażenie stanów hipoglikemii, które mogą powodować nocne poty pomimo tego, że glukoza jest w normie
  • stany depresyjne
  • endometrioza
  • zespół policystycznych jajników (PCOS)
  • mięśniaki macicy
  • choroby piersi, guzki, torbiele
  • wypadanie włosów
  • drażliwość pod wpływem stresorów i nie radzenie sobie ze stresem
  • niepokój, ataki paniki
  • uczucie skołowania
  • mgła mózgowa, problemy z koncentracją
  • poranne zmęczenie pomimo 8-10h snu
  • uczucie zmęczenia po południu między 15:00-17:00
  • potrzebna kawa by się obudzić rano i się pobudzić w ciągu dnia
  • kawa, herbata i napoje energetyzujące powodują jeszcze większe zmęczenie
  • uczucie zmęczenia około 20:00-21:00, a później pobudzenie
  • chęć na tłuste jedzenie i pokarmy bogate w białko
  • większa skłonność do wybierania słonych przekąsek
  • sucha skóra
  • ćwiczenia fizyczne pomagają, energetyzują, ale w późniejszej konsekwencji powodują większe zmęczenie
  • nawracające poronienia
  • otyłość brzuszna bez wyraźnego powodu
  • nietolerancja temperatury, zwłaszcza nadmiaru ciepła i słońca
  • bolesne miesiączki
  • nieregularne cykle
  • przedwczesna menopauza
  • szybsze starzenie się organizmu, szybsze siwienie włosów
  • zaparcia bez wyraźnego powodu
  • ból stawów nieznanego pochodzenia
  • utrata masy mięśniowej
  • ból mięśni przypominający fibromialgię
  • zimne dłonie i stopy
  • zapalenie błony śluzowej żołądka
  • problem z tolerancją fruktozy (FODMAP)
  • drętwienie i mrowienie kończyn
  • płytki oddech
  • nowotwory piersi związane z nadmiarem estrogenów
  • choroba Graves’a Basedowa i Hashimoto
  • cienie pod oczami
  • ciało w stałym napięciu, nieumiejętność zrelaksowania się

Jak przywrócić równowagę w nadnerczach?

Więcej o tym mówię podczas wykładu „Dlaczego czasami tak ciężko schudnąć”, na który serdecznie zapraszam zarówno panie jak i panów, a teraz przytoczę tylko kilka z najważniejszych czynników:

  • Stosuj zasadę 8-8-8, czyli 8 godzin pracy, 8 godzin odpoczynku, 8 godzin snu. Jak to osiągnąć? Może warto zrezygnować z „przeszkadzaczy”
  • Włącz na luz!! Nie denerwuj się rzeczami, na które nie masz wpływu.
  • Śpij co najmniej 8 godzin i chodź spać przed 23:30, a najlepiej około 22:00.
  • Nie oglądaj telewizji, telefonu i innych źródeł elektronicznych na 3-4 godziny przed spaniem, one generują niebieskie światło, które zaburza produkcję melatoniny, niezbędnej do spokojnego snu i wypoczynku.
  • Chodź na spacery do parku, lasu, na łąkę i nie używaj wtedy okularów słonecznych. Zielony kolor przyrody i światło słoneczne są najsilniejszymi regulatorami hormonalnymi. Relaksują nawet jeśli początkowo uważasz, że to strata czasu.
  • Zrezygnuj z aktywności fizycznej w sali na rzecz spacerów.
  • Zrezygnuj z kawy, herbaty, napojów energetycznych i suplementów pobudzających.
  • Zrezygnuj z alkoholu, nawet małych dawek dla relaksu.
  • Pij tylko wodę.
  • Zrezygnuj z nadmiaru węglowodanów, ustabilizuj gospodarkę glukozowo-insulinową. Polecam obejrzeć webinarium na temat Insulinooporności.

Kawa?

Kawa ma oczywiście swoje dobre właściwości o czym wspominałam w artykule na temat Zielonych Soków dla MST, niemniej jednak nie nadaje się dla osób cierpiących na niskie ciśnienie, które może być objawem „zmęczenia nadnerczy”, dla osób permamentnie zmęczonych, chorych na choroby autoimmunologiczne i insulinooporność.

Co oznacza holistyczne podejście?

Najczęstszymi problemami, na które cierpimy są:

  • „zmęczone nadnercza”
  • niedoczynność tarczycy
  • choroba autoimmunologiczna (autoimmunizacyjna)
  • dysbioza w jelitach
  • „cieknące jelito” czyli rozszczelnione połączenia ścisłe między kolonocytami

Możemy mieć jeden problem zdrowotny, ale najczęściej cierpimy na kilka z nich, a im dłużej nic w swoim życiu nie zmieniamy, tym więcej kolejnych kłopotów zdrowotnych dochodzi. W autoimmunizacji mamy nawet coś takiego jak zespół nakładania, czyli mając Hashimoto możemy mieć również dwie kolejne choroby autoimmunologiczne. Z powodu złożoności i zależności między poszczególnymi dysfunkcjami do człowieka należy podejść holistycznie, czyli kompleksowo, nie możemy „leczyć” tarczycy nie zajmując się nadnerczami, nie możemy skutecznie walczyć z chorobą autoimmunologiczną nie dbając o nadnercza oraz jelita.

Czytaj więcej na temat nadnerczy – w ujęciu bardziej naukowym.

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 

Autor



Iwona Wierzbicka

Podobne tematy

-23 kg w 2 miesiące – możliwe?

W moim gabinecie pojawił się mężczyzna z wagą 155 kg. Jego marzeniem było schudnąć bez głodu i usiąść na rowerze. (…)

WIĘCEJ >

Dieta niskowęglowodanowa a trenowanie – mój przypadek

Śniadanie bez węglowodanów i bieganie na czczo – obalam mity! Oczywiście, że każdy jest inny i każdy ma inaczej, ale (…)

WIĘCEJ >

Biegunka – jak sobie radzić?

Biegunka – kto nie spotkał się z nią w swoim życiu? Większość z nas ma większe lub mniejsze doświadczenie z (…)

WIĘCEJ >

Candida – co to takiego?

Candida – co to? Candida albicans –  są to drożdżaki obecne w organizmie każdego człowieka. Z reguły niegroźne pod warunkiem, (…)

WIĘCEJ >

Komentarzy: 4

  1. Avatar Małgorzata Makowska 8 listopada 2016 o 17:32

    nie działają linki

  2. Maciej 6 stycznia 2017 o 09:49

    Zgadza się, linki w treści artykułu typu (link) zniknęły.

  3. Adam 8 maja 2017 o 19:39

    To wszystko co tutaj opisane pasuje do wysokiego stanu zakwaszenia organizmu – organizmu nie krwi bo krew ma stałe pH 7,365. To zakwaszenie tzw istoty podstawowej która powinna być czysta o pH 7,0 do 7,4 Jest to powód większości chorób – sprawdzone na sobie i rodzinie !!!

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl