logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Anemia – jak sobie z nią radzić?

Anemia – jak sobie z nią radzić?

anemia-jak-sobie-z-nia-radzic

Niedokrwistość to stan chorobowy, w którym dochodzi do zmniejszenia poziomu hemoglobiny, hematokrytu i liczby czerwonych krwinek.

Najczęściej występujące rodzaje anemii to:

  • Anemia mikrocytarna –  z niedoboru żelaza (mikrocytarna)
  • Anemia megaloblastyczna – z niedoboru witaminy B12 i/lub kwasu foliowego

Objawy, czyli co powinno zwrócić Twoją uwagę?

Ogólne objawy niedokrwistości to:

  • osłabienie, brak energii
  • niska tolerancja wysiłku – czyli łatwe i szybkie męczenie się
  • łatwe zapadanie na infekcje
  • bóle i zawroty głowy, senność, szum w uszach, mroczki przed oczami
  • bladość skóry
  • problemy, koncentracją, uwagą i pamięcią
  • w ciężkich przypadkach tachykardia i duszność

Ponadto poza objawami ogólnymi w niedokrwistości z niedoboru żelaza, oprócz objawów ogólnych występuje jeszcze:

  • łamliwość włosów i paznokci
  • suchość skóry
  • pieczenie języka
  • bolesne pęknięcia w kącikach ust

Natomiast w przypadku anemii z niedoboru witaminy B12 pojawiają się też objawy takie jak:

  • utrata smaku
  • brak łaknienia
  • nudności
  • pieczenie języka i przełyku
  • zaparcia i biegunki
  • zaburzenia układu nerwowego – drętwienie kończyn, uszkodzenie nerwu wzrokowego, zaburzenia nastroju, urojenia

Jakie mogą być przyczyny?

Przyczyną obniżonego poziomu żelaza może być:

  • zmniejszone wchłanianie, które może wynikać z niewłaściwej diety, upośledzonego wchłaniania
  • zwiększona utrata żelaza z krwią w wyniku obfitych miesiączek czy krwawienia z przewodu pokarmowego
  • zwiększonym zapotrzebowaniem, które występuje w czasie ciąży (w 3 trymestrze ciąży niedobór żelaza występuje u większości kobiet), karmienia piersią i okresu wzrostu

Niedobór witaminy B12 może wynikać z:

  • nieprawidłowej diety (witamina ta występuje tylko w produktach zwierzęcych)
  • alkoholizmu
  • zaburzeń wchłaniania
  • niedoboru transkobalamin I i II
  • stosowania leków zmniejszających jej wchłanianie (np. metformina)

Co możesz zrobić?

Po pierwsze trzeba znaleźć przyczynę anemii i ją wyeliminować. Jeśli anemia jest związana z dietą lub trawieniem i wchłanianiem to można:

Po pierwsze: zadbać o zwiększenie ilości produktów zawierających duże ilości żelaza lub witaminy B12

Żelazo znajduje się zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego (podroby, zwłaszcza wątróbka, czerwone mięso i żółtka jaj), jak i roślinnego (m.in.: natka pietruszki, szpinak, jarmuż, brokuł, buraki, ale też np. kasza gryczana niepalona czy komosa ryżowa). Z kolei witamina B12 występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak: wątróbka, nerki, rybach, jajach, natomiast nie ma jej w ogóle w produktach roślinnych takich, jak: warzywa, owoce i zboża.

Pomocna może być również suplementacja – głównie w przypadku witaminy B12. Natomiast suplementacja żelaza, zwłaszcza w dużych dawkach może być niekorzystna (np. dożywia patogeny). Lepiej zadbać o poprawienie wchłaniania poprzez „dokwaszenie” żołądka (wypijanie wody z sokiem z cytryny przed posiłkiem zawierającym mięso).

Po drugie: wykluczyć lub zmniejszyć spożywanie produktów, które mogą zmniejszać wchłanianie żelaza. Należą do nich: – błonnik pokarmowy, kwas fitynowy (znajdujący się głównie w kaszach i orzechach), szczawiany (np. w szczawiu, rabarbarze, kawie, kakao, herbacie), taniny (w herbacie czy kakao), fosforany (które występują powszechnie w żywności, ale zwłaszcza w produktach przetworzonych).

Dieta jest niezwykle ważna w walce z anemią. Jeśli potrzebujesz porady dietetyka, zadzwoń do naszej rejestracji: 796 122 070. Pomożemy!

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Podobne tematy

Czy mam Hashimoto?

Choroba Hashimoto dotyka coraz więcej osób – głównie są to kobiety – i to nie tylko po 40. roku życia, (…)

WIĘCEJ >

Czy mam insulinooporność?

To pytanie, w dzisiejszych czasach, zadaje sobie coraz więcej kobiet i mężczyzn. Jest jednak kilka symptomów, które mogą sugerować, iż (…)

WIĘCEJ >

Myśli sabotujące

Myśli sabotujące, to takie myśli, które prowadzą do niepożądanych działań. A w kontekście diety chodzi o takie myśli, które utrudniają (…)

WIĘCEJ >

Czy zakwaszać żołądek?

W internecie krąży wiele sprzecznych teorii. Nie zakwaszaj żołądka, bo zakwasisz sobie organizm. Jak to jest naprawdę? Czy i jak (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl