logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Batat – Maniok – Ziemniak

Batat – Maniok – Ziemniak

batat-maniok-ziemniak-1.jpg

Dzisiaj ugotowałam w jednym garnku batata, manioka i ziemniaka. Zjadłam z sadzonym jajem. Dlaczego taka mieszanka? Właściwie dla urozmaicenia smaku na talerzu. Każde z tych warzyw ma skrobię, choć różnią się zawartością. Mają też inną zawartość witamin i minerałów. Różnią się również właściwościami.

Tabela wartości odżywczych (niemiecka baza danych BLS)

placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-8

Maniok

Na surowo jest trujący lub po prostu zaszkodzi, a ponadto z powodu dużej ilości skrobi powinien być dobrze ugotowany. Zawiera sporo węglowodanów i niemal wszystkie są skrobią. Zawiera również sporo błonnika i celulozy. Może z powodować wzdęcia. Ciężko się go obiera, gotuje podobnie jak ziemniaka, nieco dłużej.

Batat

Słodki ziemniak. Kolor zdradza nam, że jest zasobny w witaminę A i E. Ma nieco mniej węglowodanów od manioka, ale również sporo błonnika i celulozy, przez co może powodować wzdęcia. Szybko się gotuje. Jest dość zasobny w fruktozę i sacharozę – stąd pewnie słodki smak. Batat podobnie jak maniok są polecane w chorobach autoimmunologicznych.

Ziemniak

Z trzech najmniej kaloryczny i najmniej zasobny w węglowodany, zatem niesłusznie się go osoby odchudzające boją. Ma o połowę mniej węglowodanów niż maniok. Ma najmniej celulozy i skrobi przez co może być najlepiej tolerowany jeśli ktoś cierpi na wzdęcia. Niestety jest to roślina psiankowata, zatem czasami w chorobach autoimmunologicznych należy ją wyłączyć i zastąpić maniokiem czy batatem.

Czytaj również: Ziemniak kontra Seler

placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-7 placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-9

Propozycje kulinarne

Placki z manioka, ugotowanej komosy ryżowej i jaj. Miesza się jak placki ziemniaczane. Smakują podobnie jak zwykłe placki. Można podać z solą, dżemem lub śmietaną i cukrem jak ktoś tęskni za smakami dzieciństwa i nie cierpi na chorobę AI.placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-1
placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-3

placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-5

Batat, maniok, ziemniak + 3 jaja sadzone
placki - batat - maniok - Iwona Wierzbicka - ajwendieta-10

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 


Autor



Iwona Wierzbicka

Podobne tematy

Chlorella – ma moc oczyszczania organizmu

Chlorella to roślina, która jest bogata w minerały typu wapń, żelazo, cynk i magnez oraz witaminy z grupy B. Dowiedziono jej lecznicze właściwości i że jej odpowiednia suplementacja może wspomóc proces leczenia wielu chorób.

WIĘCEJ >

Cukrzyca typ 1 – sprawdź czy jesteś w grupie ryzyka

Sprawdź czy jesteś w grupie ryzyka, możesz zapobiec rozwojowi cukrzycy typu 1. Zrób badania: anty-GAD, anty-IA2. Przebadaj swoje dziecko, zmień dietę jeśli we krwi wyjdą przeciwciała.

WIĘCEJ >

Historia zdrowej diety

Długowyczekiwany termin gastroskopii (czekałam na termin niemal rok), werdykt: refluks. Pan doktor oznajmił – to co Pani teraz je jest absolutnie szkodliwe i zakazane przy refluksie – proszę stosować dietę lekkostrawną opartą na białym pieczywie,...

WIĘCEJ >

Seler kontra Ziemniak – co wybrać?

W ziemniaku jest dużo więcej węglowodanów niż w selerze 15g/100g produktu, a niemal całość to skrobia. Pozostały ułamek węglowodanów to sacharoza i fruktoza (podobnie jak w selerze). Skrobia w obrobiona termicznie w obecności wody staje...

WIĘCEJ >

Komentarzy: 2

  1. katka 6 maja 2015 o 12:54

    Pewnie tak, ale cudowne encebollado bez manioku nie smakuje tak samo 😉

  2. Bea 18 października 2016 o 12:07

    Skoro ziemniak ma tak mało węglowodanów, to czy placki z niego zrobione (bez dodawania mąki ziemniaczanej), będą dobrą propozycją dla IO?

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl