logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy erytrytol może zastąpić biały cukier?

Czy erytrytol może zastąpić biały cukier?

czy-erytrytol-moze-zastapic-bialy-cukier.jpg

Zdrowa nowość

W ostatnim czasie, w ramach zdrowego stylu życia, coraz popularniejsza jest wśród wielu osób rezygnacja z białego cukru, czyli sacharozy. Jest to dwucukier składający się w połowie z glukozy i w połowie z fruktozy. Znaczna część z nich, nie chcąc jednak rezygnować ze słodkiego smaku, zastępuje go brązowym cukrem lub różnego rodzaju słodzikami, a także miodem. Po fali popularności syntetycznych substancji słodzących, takich jak np. aspartam czy acesulfam K, coraz większym zainteresowaniem cieszą się słodziki takie jak: stewia oraz substancje na bazie alkoholi cukrowych. Należą do nich, między innymi: erytrytol, ksylitol, mannitol oraz sorbitol. Słodkość erytrytolu jest na poziomie 70 % słodkości sacharozy. Mówi się również o jego właściwościach przeciwpróchniczych. Nie potwierdzono jego oddziaływania teratogennego (szkodliwego wpływu na płód), mutagennego i kancerogennego.

Zero kalorii

Erytrytol praktycznie nie zawiera kalorii, co wiele osób uznaje za zaletę, zwłaszcza podczas redukcji tkanki tłuszczowej. Musimy wziąć jednak pod uwagę, że istotna jest nie tylko jego kaloryczność, lecz także oddziaływanie na gospodarkę hormonalną. Należy mieć świadomość, że odczucie słodkiego smaku po spożyciu erytrytolu, może mieć wpływ na wydzielanie insuliny przez trzustkę. Ta właściwość ma szczególnie duże znaczenie w przypadku osób mających problemy z gospodarką cukrową, na przykład hiperinsulinizmem lub insulinoopornością. A jeżeli dodamy do tego fakt, że nie wpływa na poziom glukozy we krwi, mamy sytuację, w której insulina wydziela się niepotrzebnie i gospodarka hormonalna staje się coraz bardziej rozregulowana.

Na pewno taki cudowny?

Jako alkohol cukrowy, erytrytol może wywołać na takie dolegliwości ze strony jelit jak na przykład wzdęcia, czy biegunkę – przede wszystkim u tych osób, które cierpią na  nietolerancję FODMAP czyli fermentujących oligosacharydów, disacharydów, monosacharydów i polioli. Również u osób, u których zdiagnozowany został tzw. zespół jelita drażliwego, mogą wystąpić dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Nie można nie wspomnieć o kwestii tego, jak wszelkie substancje słodzące wpływają na naszą psychikę. Słodki smak jest pierwszym, jaki poznajemy i najsilniej uzależnia. Spożywając erytrytol, ale także inne substancje słodzące, cały czas utrwalamy w sobie potrzebę spożywania słodkiego smaku, co utrudnia zmianę nawyków żywieniowych.

Należy również wspomnieć o pochodzeniu tego związku – naturalnie występuje w niewielkich ilościach w owocach takich jak melony, winogrona czy gruszki, a także w grzybach i owocach morza. Jego produkcja na szerszą skalę natomiast opiera się na fermentacji glukozy lub hydrolizatów skrobiowych, gdzie znajdują zastosowanie różne gatunki drożdży. Jest też pozyskiwany na bazie gliceryny odpadowej. Jest ona syntetyzowana przez drożdżaki z gatunku Yarrowia lipolitica.

Używać, czy nie?

Czy zatem można uznać erytrytol za składnik zdrowej diety? Uważam, że jeżeli chcemy osłodzić sobie życie, powinniśmy sięgać po naturalne słodkości, takie jak owoce czy owoce suszone, które oprócz naturalnego cukru, zawierają także enzymy, błonnik, witaminy i składniki mineralne. Dzięki zawartości błonnika, cukier jest wolniej wchłaniany z przewodu pokarmowego. Godny uwagi jest też miód. Należy tylko pamiętać, aby nie dodawać go do gorących napojów, gdyż zniszczeniu ulegną zawarte w nim prozdrowotne składniki. I pamiętajmy, że także w stosowaniu miodu umiar jest jak najbardziej wskazany.

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 

Autor



Joanna Jędrzejczak-Jackowska

Podobne tematy

Słodka śmierć czyli o substancjach słodzących

  Słodki smak towarzyszy nam już od najwcześniejszego okresu w życiu. Jest to pierwszy rodzaj smaku, jaki poznają nasze kubki (…)

WIĘCEJ >

Dlaczego należy uważać na konserwy?

Clostridium Botulinum Clostridium Botulinum jest Gram-dodatnią laseczką, wytwarzającą toksynę o nazwie botulina, zwaną potocznie jadem kiełbasianym. Jest ona uznawana za (…)

WIĘCEJ >

Czy erytrytol może zastąpić biały cukier?

Zdrowa nowość W ostatnim czasie, w ramach zdrowego stylu życia, coraz popularniejsza jest wśród wielu osób rezygnacja z białego cukru, (…)

WIĘCEJ >

Tłuszcze – czy na pewno wszystkie są zdrowe?

Co to tłuszcz? Tłuszcze to, obok białka i węglowodanów, główne makroskładniki obecne w żywności. Od kilkudziesięciu lat napiętnowane przez środowisko (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl