logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy olej kokosowy jest super?

Czy olej kokosowy jest super?

olej kokosowy zdrowy jak używać

W dietetyce, podobnie jak w życiu, wiele metod i produktów przeżywa swoje wzloty i upadki będąc na zmianę uwielbianymi i oskarżanymi przez społeczeństwo i naukowców. Podobnie sytuacja wygląda z bardzo popularnym od jakiegoś czasu w naszym kraju olejem kokosowym. Tłuszcz ten po wdarciu się przebojem do polskich kuchni, ostatnio przechodzi pewien kryzys, który miesza w głowie polskich gospodyń.

Badanie Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego

Oliwy do ognia dolały wyniki badania opublikowanego w tym roku przez AHA (Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne), które odbiło się szerokim echem również w naszym kraju.

Badanie to wysnuwa wniosek, że podobno podmiana 30% tłuszczów nienasyconych na tłuszcze nasycone zwiększała ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo – naczyniowego. Jako, że olej kokosowy jest tłuszczem prawie wyłącznie nasyconym, rozpoczęła się dyskusja, czy okrzyknięty jakiś czas temu „bardzo zdrowy” olej kokosowy w rzeczywistości nam szkodzi? Weźmy więc pod lupę kokosa i badanie AHA.

Zalety oleju kokosowego

Jest stabilny termicznie

Olej kokosowy to tłuszcz prawie wyłącznie nasycony, a więc wydaje się najlepszą opcją jeśli chodzi o poddawanie potraw obróbce termicznej. Jak wiadomo tłuszcze nienasycone, szczególnie te wielonienasycone, czyli znajdujące się w większości roślin, bardzo łatwo ulegają utlenieniu, stając się dla nas szkodliwymi. Z olejem kokosowym nie ma tego problemu.

Hamuje apetyt

Kolejną zaletą jest fakt wpływania na zahamowanie apetytu. Podobnie jak inne tłuszcze nasycone, np. masło klarowane, czy smalec gęsi, wpływa bardzo pozytywnie na wyhamowanie łaknienia, więc dodanie łyżki któregoś z tych tłuszczów do posiłków prawdopodobnie zapewni wam sytość na dłużej i pozwoli uniknąć podjadania w trakcie dnia.

Właściwości antybakteryjne, przeciwirusowe i wirusobójcze

Wielką zaletą oleju kokosowego jest zawarty w nim kwas laurynowy, który ma bardzo pozytywne właściwości bakterio-, grzybo- i wiruso-bójcze. Dziś nasz układ odpornościowy jest wystawiony na ciągłe zagrożenia z powodu m.in. chemii w żywności, przez co patogeny mają łatwiejszy dostęp. Warto więc korzystać z właściwości kwasu laurynowego i wspomóc organizm w ewentualnej walce z patogenami lub spożywać go profilaktycznie.

Pozytywny wpływ na jelita

Dwa składniki oleju kokosowego wykazują ponadto bardzo korzystny wpływ na pracę jelit oraz są pomocne podczas prób ich uszczelniania i regeneracji. Mowa tutaj o wyżej już wspomnianym kwasie laurynowym oraz o kwasie kaprylowym, które mogą okazać się pomocne przy stanach zapalnych oraz innych schorzeniach jelit.

Kwasy tłuszczowe MCT

Ostatnim tematem, który warto poruszyć jest wpływ kwasów tłuszczowych o średniej długości łańcucha, których olej kokosowy zawiera najwięcej z naturalnych tłuszczów (niecałe 20%). Wpływa korzystnie na mózg, pomaga w chorobach neurodegeneracyjne oraz schorzeniach układu nerwowego. Kwasy tłuszczowe MCT sprzyjają produkcji ciał ketonowych przez nasz organizm, a te mają udowodniony zbawienny wpływ na mózg, m.in. w takich schorzeniach jak epilepsja, czy alzheimer.

Nie zawiera cholesterolu

Patrząc na olej kokosowy nieco z boku trzeba zauważyć, że ma on również swoje wady. W przeciwieństwie do innych, zwierzęcych tłuszczów nasyconych nie zawiera on cholesterolu, który jest prekursorem m.in. do hormonów płciowych u ludzi, co powinno być wystarczającym argumentem do umieszczenia pewnych ilości cholesterolu w swojej diecie.

Poza wymienionymi wyżej zaletami nie ma zbyt wielu powodów, by codziennie zużywać słoik oleju kokosowego, a czasem wydaje mi się, że do tego próbują nas namówić osoby, które zakochane są w tym tłuszczu. Nie tędy droga.

Czy olej kokosowy jest „super”?

Moim zdaniem olej kokosowy jest po prostu OKEJ. Warto mieć go w swojej kuchni, używać w małych ilościach każdego dnia, czy to do obróbki termicznej, czy też ze względu na profilaktykę i walkę z różnego rodzaju zakażeniami. To jednak tylko i aż tyle. Nie ma zbyt wielu argumentów za tym, by uznać olej kokosowy za cudowne lekarstwo. Do obróbki równie dobrze można używać innych tłuszczów nasyconych, które zawierają cholesterol, a w przypadku chorób, w których korzystne działanie wykazują kwasy tłuszczowe o średniej długości łańcucha, powstały już oleje składające się tylko i wyłącznie z tłuszczu MCT, dające lepsze efekty niż olej kokosowy.

A co z badaniem AHA?

Cóż, nie będę wchodził w teorie spiskowe i pisał o tym co kiedyś zalecało to towarzystwo, ani o tym przez kogo są sponsorowani, każdy z was może sprawdzić to sam i wysnuć swoje wnioski.

W każdym razie żadną nowością nie jest fakt, że łączenie w swojej diecie dużych ilości tłuszczów nasyconych oraz dużych ilości węglowodanów, szczególnie cukrów prostych, nie jest dobrym pomysłem. Wyniki badania, gdzie osobom jedzącym „normalnie” (czyli do diety bogatej w cukier dodano tłuszcze nasycone) nie mogły pokazać nic innego, jak szkodliwe efekty.

Cukier + tłuszcz nasycony

Więc faktycznie, jeśli Twoja dieta jest obfita w pszenicę i cukier to prawdopodobnie tłuszcze zwierzęce oraz olej kokosowy nie będą w Twoim przypadku najlepszą opcją. Natomiast zastanowiłbym się poważnie, czy w tej sytuacji z diety eliminować należy zgodnie z rekomendacją AHA tłuszcze nasycone, czy może jednak zmniejszyć zdecydowanie ilość węglowodanów, szczególnie tych słabej jakości, jak pszenica czy cukier. Na dłuższą metę prawdopodobnie będzie to „nieco” lepsze rozwiązanie.

Bibliografia

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18523037

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7270479

http://circ.ahajournals.org/content/136/3/e1

http://www.gandalf.com.pl/b/jak-pokonac-alzheimera-parkinsona-sm/

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 

Autor



Mateusz Ostręga

Podobne tematy

Dlaczego sportowiec powinien dbać o dietę?

Pytanie zadane w tytule jest zasadniczo ciekawym zagadnieniem. W obiegowej opinii bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem, że skoro (…)

WIĘCEJ >

Jak powinien wyglądać prawidłowy stolec?

Wstydliwa czynność, którą wykonuje każdy z nas, każdego dnia. Niestety, zdarza się, że tak nie jest, chociaż powinno. Jest to (…)

WIĘCEJ >

Śmietany w Tesco – przegląd asortymentu

Nie rozumiem sensu produktów typu: miks mleczny, ukwaszona emulsja tłuszczowa, kremowy mix. Do czego to zostało wymyślone i w jakim celu? Chcesz olej roślinny – polej oliwą, chcesz coś białego – śmietaną lub jogurtem, albo...

WIĘCEJ >
węglowodany

Cała prawda o węglowodanach

Nic nie wzbudza ostatnio tak dużych kontrowersji jak węglowodany. Ograniczać je w diecie, czy też zwiększać podaż? Wykorzystywać po treningu, czy raczej (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl