logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Dieta na problemy skórne i trądzik

Dieta na problemy skórne i trądzik

dieta-a-problemy-skorne-512x342.jpg

Wiele osób, które mają problemy z cerą udaje się po prostu do dermatologa, następnie stosują maści, kremy bądź łykają antybiotyki. Czy cera to tylko kwestia powierzchowności, czy może zdrowie cery zaczyna się od środka, np., w żołądku czy jelitach? Hipokrates kiedyś powiedział, że wszystkie choroby zaczynają się w jelitach i na pewno sporo w tym prawdy. Już nie jest modne przysłowie jesteś tym co jesz, choć na pewno jeśli jesz „śmieciowe” jedzenie to cera nie może być pełna blasku…Obecnie mówi się jesteś tym co twój organizm zrobi z żywnością.

Każdy organizm jest inny, inne mamy geny, ich modyfikacje, inną mikroflorę jelitową, aktywność enzymów, zakwaszenie żołądka czy nietolerancje pokarmowe. To co dla jednego może być lekarstwem, dla drugiej osoby będzie szkodliwe.

Trądzik może być spowodowany:

  • Zaburzeniami hormonalnymi
  • Określonymi produktami spożywczymi
  • Problemami z jelitami

Zaburzenia hormonalne

Do najczęstszych zaburzeń hormonalnych jakie mogą wpływać na stan cery są: zaburzenia gospodarki węglowodanowo – insulinowej, zaburzenia równowagi estrogenów, w szczególności proporcji 2:16, nadmiar wolnego testosteronu u kobiet, zaburzenia równowagi androgenów u mężczyzn jak również niedoczynność tarczycy, czy choroby autoimmunologiczne i stany zapalne wpływające na cały organizm.

Insulina

Jej nadmiar pojawia się zwykle w insulinooporności, zespole policystycznych jajników, stanach zapalnych lub podczas stresu i nadmiarze kortyzolu w organizmie. Insulinooporność to zwykle konsekwencja zwiększonej podaży węglowodanów w diecie, czyli np. spożywanie ich w każdym posiłku lub nieadekwatnie dużo w stosunku do ilości aktywności, którą się ma na co dzień. Oporność na insulinę na poziomie komórkowym mogą powodować również stany zapalne w organizmie, np. zespół przesiąkliwego jelita i przedostawanie się endotoksyn z jelita do krwioobiegu, dysbioza jelitowa, nietolerancje pokarmowe, nadmiar kawasów omega 6 w diecie, syrop fruktozowo – glukozowy, dodatki do żywności, nadmierna obróbka żywności, np. smażenie z mocnym zarumienieniem, żywność mocno przetworzona np. w postaci przetworów (kiełbasy, wędliny lub owocowe serki), czy zawierająca toksyczne substancje.

Na stany zapalne mogą również wpływać toksyny środowiskowe. Przy nadmiernym wydzielaniu insuliny, zwiększa się tendencja do magazynowania zapasowej tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie toksycznych substancji, zaburzona zostaje również gospodarka hormonów płciowych, zwykle u kobiet pojawiają się zaburzenia miesiączkowania, PCOS, nadmiar testosteronu, hirsutyzm, łojotokowe zapalenie skóry, przetłuszczająca się cera. U mężczyzn z kolei może się pojawić nadmiar hormonów żeńskich.

Na gospodarkę hormonalną mają również wpływ sen i słońce. Zbyt mała ekspozycja na światło słoneczne i zbyt duża na światło niebieskie promieniujące od monitorów zaburza produkcję wszystkich hormonów, w tym bardzo ważnego melatoniny. Wśród swoich pacjentów zauważyłam, że wczesne kładzenie się spać i spacery na świeżym powietrzu powodują często odzyskanie zdolności do chudnięcia. Jak to się ma do trądziku?

Niemożliwość schudnięcia często się wiąże z nadmiarem insuliny, który zaburza glukagon, hormon angażujący zapasową tkankę tłuszczową do procesów energetycznych. Jeśli pacjent zaczyna chudnąć często oznacza to spadek poziomu insuliny. Przy niższym poziomie insuliny hormony mają większą szansę powrotu „do normalności”, wielu pacjentów zgłasza również poprawę stanu cery i mniejsze wydzielanie łoju. Dlaczego spacery, a nie fitness czy siłownia?

Wielu moich pacjentów uprawia aktywność, a mimo to nie potrafi schudnąć, kluczowe znaczenie ma tutaj przebywanie na zewnątrz, obserwowanie przyrody, które jest kojące dla mózgu, „kąpiele” w promieniach słonecznych korzystnie wpływające na przysadkę mózgową, jak również synteza endogennej witaminy D3, która ma ogromne znaczenie w regulacji gospodarki węglowodanowo-insulinowej [6,7,24].

Rada: kiedy to tylko możliwe nie korzystaj z okularów słonecznych, oczy się przyzwyczają do słońca, a twój mózg nie będzie „mylony” ciemnymi szkłami. Oczywiście tam gdzie są odblaski, okulary są niezbędne, by nie uszkodzić oczu: śnieg, woda, jasne powierzchnie. Są doniesienia, że nie używanie okularów słonecznych może zmniejszyć ryzyko poparzenia słonecznego. Jest to spowodowane prawdopodobnie działaniem słońca na mózg, który prawidłowo odczytawszy sygnały uruchamia system ochrony przed promieniowaniem.

Zatem idąc tym tropem, im mniejsze ryzyko poparzenia tym chętniej przebywamy na słońcu i nie blokujemy syntezy witaminy D3 używając filtrów słonecznych. Dla prawidłowej pracy przysadki mózgowej człowiek potrzebuje pełnego spektrum światła słonecznego [12,13].

Zobacz webinar na temat PCOS, ale również problemów skórnych, z wypadaniem włosów na głowie i nadmiernym owłosieniem na ciele. Dowiesz się z niego wielu cennych informacji na temat diety, suplementacji oraz stylu życia. Pełny schemat suplementacji przeciw wypadaniu włosów u kobiet! 

PCOS, zespól policystycznych jajników, zaburzenia hormonalne, menstruacja, brak miesiączki, bolesne miesiączki,Badaniem, które warto wykonać jest test z 75g glukozy: krzywa cukrowa i krzywa insulinowa: 0, ½, 1, 2 celem diagnostyki insulinooporności. Można dodatkowo wykonać markery stanu zapalnego: CRP i OB.

Estrogeny

Często słyszymy o czymś takim jak przeładowanie estrogenami, czy nierównowaga estrogenowa. Ona również może prowadzić do pogorszenia stanu cery jak również do wypadania włosów, choć może mieć dużo gorsze konsekwencje: nowotwory piersi, narządów rodnych, endometriozy, u mężczyzna – problem z testosteronem, otyłość, zaburzenia funkcji wątroby, zatrzymywanie wody w organizmie, PMS [22].

Skąd się bierze nadmiar estrogenów

Estrogeny mogą pochodzić z terapii hormonalnej kobiet, pro-hormonów w żywności i kosmetykach, wody z plastikowych butelek, teflonu, tkanki tłuszczowej zwierząt hodowanych na masową skalę, mięsa zwierząt karmionych soją, nabiału gdyż mleko dostarcza nawet do 60 związków pro-hormonalnych. Zaburzenia gospodarki estrogenowej mogą wynikać z zaburzeń insuliny, chorób autoimmunologicznych, zaburzeń metylacji, która jest odpowiedzialna za usuwanie nadmiaru estrogenów u mężczyzn, ale również u kobiet w szczególności 16alfa-hydroksyestronu, który jest tym złym ujmując w skrócie [6,7,17,22,24].

Żywność której należy unikać: soja, piwo, cukier, mleko (wyjątek kozie i owcze), ryby hodowlane, zwierzęta hodowlane w szczególności drób.

Czego powinno być więcej w diecie: zielonych roślin, roślin krzyżowych, można wprowadzić u kobiet 3 miesięczną terapię pestkową: 1-15 dni cyklu pestki dyni + siemię lniane (po dwie łyżki), 16-28 dni: sezam i pestki słonecznika (po dwie łyżki). Tą terapię stosuje się również w chorobach autoimmunologicznych do wyrównania estrogenów i progesteronu.

Badanie, które warto wykonać: poziom LH i FSH między 2 a 5 dniem cyklu, najlepiej w 3 dniu. Progesteron około 20 dnia cyklu. Indeks estrogenowy z moczu. Zawartość w moczu metabolitów estrogenu (2-hydroksyestron (2-OHE) i 16alfa-hydroksyestron (16alfa-OHE). Stosunek powinien być większy niż 2. Gen MTHFR (677T, 1298C).

Tarczyca

Objawami zaburzenia pracy tarczycy jest często sucha skóra, ale również często trądzik w okolicy ust i trądzik różowaty. Trądzik różowaty to tzw. nerwica naczynioruchowa, która początkowo objawia się okresowo występującym zaczerwienieniem twarzy, a później grudkami i krostami.

Badania które warto wykonać to: TSH (powinno być poniżej 2), Ft4 (powyżej 50%), Ft3 (powyżej 70%). Można również zbadać poziom selenu, cynku i miedzi, choć z krwi mogą być nie do końca miarodajne. Czasami lepiej wykonać analizę pierwiastkową włosa, tym samym można zbadać czy nie doszło do akumulacji metali ciężkich. Dodatkowym badaniem, które rozróżni czy jest to trądzik czy pasożyt – roztocze, jest badanie zeskrobin skórnych lub badanie włosów z rzęs i brwi pod kątem nużeńca, który może dawać podobne objawy jak trądzik różowaty.

Produkty spożywcze

Mleko i nabiał

Podejrzewam, że jest wiele czynników, które w mleku i jego przetworach wywołują problemy z cerą. Po pierwsze jest to ogromna ilość substancji hormonalnych oraz antybiotyków, które dezorientują gospodarkę hormonalną organizmy, po drugie mleko może wywoływać oddziaływanie na insulinę, nasilając jej sekrecję, po trzecie niektóre źródła podają, że zaśluzowuje, co jest dobrą pożywką dla patogenów, po czwarte może negatywnie wpływać na jelita, nasilając w nich stany zapalne, a po piąte obecne mleko zawiera kazeinę w postaci A1 (kiedyś była A2), którą wiąże się z nasilaniem stanów zapalnych, zwiększaniem ryzyka chorób autoimmunologicznych, w tym cukrzycy typu 1 i Hashimoto [14,15,23]

Tłuszcze roślinne

W szczególności mam tu na myśli produkty bogate w kwasy omega 6 czyli orzechy, pestki oraz tłuszcze typu: sojowy, z pestek winogron, z orzechów, słonecznikowy. Z kwasów omega 6 w wyniku przemian enzymatycznych powstają prozapalne eikozanoidy, działanie przeciwzapalne wykazują natomiast kwasy omega 3, które powinny być spożywane w proporcji do omega 6: 1:2. Zwykle ten stosunek w diecie jest zaburzony. Ponadto należy pamiętać, że zarówno kwasy omega 3 jak i 6 są wysoce reaktywne, nie należy ich wystawiać na działanie promieni słonecznych ani ogrzewać. Produkty bogate w kwasy omega 6 takiej jak: pestki, orzechy, sezam, mak i oleje roślinne powinny być zjadane w dużym ograniczeniu lub przy cerze trądzikowej eliminowane z diety, natomiast zarówno produkty z kwasami omega 3, jak i 6 nie powinny być podgrzewane. Pieczenie na mąkach dyniowych, migdałowych, makowiec, chleby z dodatkiem ziaren stają się prozapalne, a nawet pronowotworowe z powodu utlenionych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych[5].

Produkty nietolerowane – kompleksy immunologiczne

Celem diagnostyki warto wykonać badania określające poziom przeciwciał IgA i IgG na konkretny produkt. To co powszechnie uważane jest za zdrowe w twoim organizmie może nie być tolerowane. W wyniku braku tolerancji powstają kompleksy immunologiczne, które mogą sprzyjać rozwojowi autoagresji na zasadzie mimikry molekularnej, czy gromadzenia się kompleksów w tkankach lub występowania stanów zapalnych. Często po eliminacji produktów nietolerowanych cofają się np. objawy łuszczycy i atopowego zapalenia skóry.

Bogate w składniki dodatkowe

Czytaj etykiety, gdyż szkodzić mogą barwniki, aromaty, wzmacniacze smaku, polepszacze, spulchniacze, konserwanty. Jeśli cierpisz na trądzik kupuj produkty świeże i samodzielnie przygotowuj z nich potrawy, unikaj gotowych produktów w paczkach, puszkach, proszkach czy produktów przetworzonych typu wędlina, kiełbasa, parówka.

Cukier i inne „cukroudawacze”

Cukier jest pożywką dla bakterii, wpływa negatywnie na florę bakteryjną jelit, zmienia pH łoju, który staje się bardziej pożywnych dla bakterii skórnych, nasila insulinooporność, zaburza gospodarkę hormonalną, może zatem nasilać trądzik z kilku powodów jednocześnie. „Cukroudawacze”, to zarówno naturalne jak i sztuczne słodziki, które z powodu słodkiego smaku mogą wprowadzać w błąd układ hormonalny. Ponadto w postaci przetworzonej, np. sproszkowanej nie są już w pełni naturalnym produktem. Spróbuj cukier zamienić na surowy miód i obserwuj swoją cerę. Pamiętaj, że miodu nie należy podgrzewać, gdyż zamienia się wtedy w zwykły cukier.

Gluten

Gluten jest lektyną więc z jednej strony może wprowadzać w błąd układ immunologiczny, a z drugiej strony gluten wpływa na wzrost poziomu zonuliny, która jest odpowiedzialna za rozluźnianie ścisłych połączeń w enterocytach, co skutkuje przesiąkaniem endotoksyn z jelita do krwioobiegu. Nadmiar endotoksyn może nasilać objawy trądziku.

Jedna z form nietolerancji glutenu również może mieć manifestację skórną, tzw. choroba Dühringa, która wyglądem przypomina trądzik. Niektóre osoby, pomimo że nie cierpią na tę chorobę po odstawieniu glutenu w ciągu kilku dni odnotowują poprawę jakości cery oraz zmniejszone nasilenie wypadania włosów.

Jaja

Pomimo tego, że jajo to najbardziej wartościowy produkt zaraz po wątróbce to jednak wiele osób ich nie toleruje. Czasami nietolerancja jest zupełnie bezobjawowa i można ją zdiagnozować jedynie wykonując testy nietolerancji pokarmowej, natomiast czasami nietolerancja daje objawy w postaci zaczerwienienia skóry wokół oczu lub chropowatości na policzkach, rzadziej w wyniku spożywania jaj pojawiają się objawy trądzikowe.

Kiszonki

Gdy cierpisz na nietolerancję histaminy po produktach kiszonych, fermentowanych lub dojrzewających może pojawiać się wysypka na twarzy lub zaczerwienienie.

Problemy z jelitami

Już w latach 30-tych zauważono związek między jelitami a skórą. Wiemy, już że jelita to nasz drugi mózg, ale mało kto sobie zdaje sprawę, że chore jelita to również chora skóra. Chris Kresser przytacza raport, z którego wynika, że objawy trądzikowe występują 10 krotnie częściej u osób, które cierpią na SIBO, a jego leczenie spowodowało również zmniejszenie się dolegliwości skórnych. Dalej Kresser podaje że 14% pacjentów z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego i 24% pacjentów z chorobą Leśniewskego-Crohna ma także objawy skórne.

Zależność między jelitami a stanem skóry może wynikać z kilku czynników jednocześnie, a mianowicie wzrostu przepuszczalności jelita co może zwiększać ilość endotoksyn LPS (Lipopolisacharydów) we krwi, które zatruwają organizm, ponadto dysbioza w jelitach wpływa niekorzystnie na gospodarkę węglowodanowo-insulinową, jak również wchłanianie składników pokarmowych i rozkład niektórych substancji.

Co może pomóc?

  1. Zmiana diety, na pozbawioną glutenu, jaj, nabiału oraz pestek i orzechów jak również olejów roślinnych z wyjątkiem oliwy, oleju kokosowego, awokado i małych ilości oleju lnianego czy z wiesiołka. Dieta powinna składać się z produktów prostych, nie przetworzonych, mało obrobionych termicznie. Powinny się w niej znaleźć mięsa, owoce, warzywa, zioła i jeśli są tolerowane to kasze bezglutenowe, np. quinoa, amarantus, gryka, jaglana. Chleb można przygotowywać z niepalonej gryki na 3 dniowych moczonych ziarnach, ponadto w diecie mogą być batat, maniok, maranta, kasztany, mąka kasztanowa.
  2. Zielone koktajle z brokułu, jarmużu, chlorelli, spiruliny, ziół – dostarczają związków siarki dla prawidłowego wydzielania łoju przez skórę, ponadto oczyszczają, chelatują metale ciężkie, zasilają mitochondria, dostarczają antyoksydantów.
  3. Olej z wiesiołka i zawarty w nim kwas GLA (gamma-linolenowy), który ma udowodnione działanie przeciwzapalne, a w szczególności pomocny jest w chorobach skóry i chorobach układu nerwowego. Dawka: 1 łyżka dziennie.
  4. Cynk (100% chelatu aminokwasowego) – 20-50mg/dzień, inne dobre postacie cynku to cytrynian cynku i glukonian cynku.
  5. Witamina A – 25.000 IU dziennie przez 3 miesiące. Można również zamienić na regularne spożywanie wątróbki. Kobiety w ciąży nie powinny suplementować tak dużych dawek witaminy A.
  6. Witamina E(mieszanka tokoferoli, ale nie alfa tokoferole). 400 IU dziennie.
  7. Probiotyki – najlepiej dobrać je po zrobieniu analizy flory bakteryjnej. Jeśli nie decydujesz się na takie badanie wybierz ten suplement, który ma badania medyczne i w składzie znajdują się Lactobacillus i Bifidobacterium.
  8. Kwasy omega 3, najlepiej w postaci tranu fermentowanego lub kapsułek z olejem z dorsza jeśli cierpisz na nietolerancję histaminy. Ważne by suplement miał badania pod kątem zawartości dioksyn. Dawkowanie: 1-3g kwasów omega 3 na dobę.
  9. Witamina D3, dawka dobrana do poziomu 25OHD3 we krwi oraz tego czy spożywasz tran.
  10. Liver Detoxifier – specjalny preparat z mieszanką ziół i substancji czynnych, które ułatwiają oczyszczanie wątroby. Dawkowanie wg zaleceń producenta.
  11. DIM – wyciąg z roślin krzyżowych, suplement pomocny w regulacji żeńskich hormonów płciowych. Dawkowanie wg zaleceń producenta.

Literatura:

  1. Rudnicki L.: Żywność ukryta prawda o tym co jemy. Enso Publishing 2014.
  2. Chemia żywności. Tom 1, 2, 3. Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława E. Sikorskiego. Wydawnictwo Naukowo Techniczne 2007.
  3. Grimm H. U., Chemia w pożywieniu. Jak działają dodatki do żywności i dlaczego nam szkodzą. Vital 2014.
  4. Krzysztyniak K.L., Obiedziński M.W, Przewodnik po bezpiecznej żywności. Wydawnictwo Medyk 2010.
  5. James M.J., Gibson R.A., Cleland L.G.. Dietary polyunsaturated fatty acids and inflammatory mediator production. Am J Clin Nutr 71(1 Suppl): 3438-88.
  6. Kaaks R., Bellati C., Venturelli E., et al. Effects of dietary intervention on IGF-I and IGF-binding proteins, and related alterations in sex steroid metabolism: the Diet and Androgens (DIANA) Randomised Trial. Eur J Clin Nutr 57(9):1079-88.
  7. Kaymak Y., Adisen E., Ilter N., et al. Dietary glycemic index and glucose, insulin, insulin-like growth factor-I, insulin-like growth factor binding protein 3, and leptin levels in patients with acne. J Am Acad atol 57(5): 819-23.
  8. Cordain L., Lindeberg S., Hurtado M., et al. Acne vulgaris: A Disease of Western Civilization. Arch Dermatol 138(12): 1584-90.
  9. Danby W., Nutrition and acne, Clinics in Dermatology (2010) 28, 598–604.
  10. Wolf R., Matz H., Orion E. Acne and diet. Clin Dermatol 22(5): 387-93.
  11. Spencer E.H., Ferdowsian H.R., Barnard N.D., Diet and acne: a review of the evidence. Int J Dermatol 48(4): 339-47.
  12. Holick M., Weil A,. The Vitamin D Solution: A 3-Step Strategy to Cure Our Most Common Health Problems. Hudson Street Press 2010.
  13. Dowd J.E., Stafford D., The Vitamina D Cure. Wiley 2012.
  14. Adebamowo C.A., Spiegelman D., Berkey C.S., et al. Milk consumption and acne in adolescent girls. Dermatol Online J 12(4).
  15. Adebamowo C.A., Spiegelman D., Berkey C.S., et al. Milk consumption and acne in teenaged boys. J Am Acad Dermatol 58(5):787-93.
  16. Hoyt G., Hickey M.S., Cordain L., Dissociation of the glycaemic and insulinaemic responses to whole and skimmed milk. Br J Nutr 93(2):175-7.
  17. Buhner H., Naturalny testosteron. Naturalne sposoby przywracania męskiej energii (miękka). Wyd. Tajemnice Zdrowia 2015.
  18. http://dermatologia.mp.pl/choroby/chorobyskory/74530,tradzik-rozowaty (dostęp 10.01.2016)
  19. http://www.inlander.com/spokane/got-milk-what-about-drugs/Content?oid=2134801 (dostęp 10.01.2016)
  20. http://biuletynfarmacji.wum.edu.pl/0501Jelinska/0Jelinska.html (dostęp 10.01.2016)
  21. http://chriskresser.com/the-gut-skin-connection-how-altered-gut-function-affects-the-skin/ (dostęp 10.01.2016)
  22. Wentz I., Nowosadzka M.: Zapalenie Tarczycy Hashimoto: Jak znaleźć i wyeliminować źródłową przyczynę choroby. 2013.
  23. Kazeina a1 i a2. http://paleosmak.pl/kazeina-a1-a2/ [dostęp: 20-01-2016]
  24. Smith T.: Insulina nasz cichy zabójca. Oficyna Wydawnicza 3.49 2010.

Artykuł napisała Iwona Wierzbicka dla Food Forum

Zamów prenumeratę Food Forum

Dieta, a problemy skórne – czytaj całość w pdf

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor

Podobne tematy

10 powodów dla których warto jeść jaja

Tym razem dlaczego to jaja a nie chleb powinny być na śniadanie i o wyższości jaj nad innymi produktami. Dlaczego warto jeść jaja i co wnoszą w Twoje życie, o tym że jaja to produkt...

WIĘCEJ >

Jak odżywiać dzieci?

Dziecko bardzo szybko chce spożywać to samo, co dorośli w rodzinie. Mówi się, że przykład idzie od góry, więc jeśli my dobrze się odżywiamy, to i dziecko będzie odżywiało się prawidłowo. Jeśli my pokątnie zjadamy...

WIĘCEJ >

Co lepsze mleko krowie czy mleko roślinne?

MLEKO KROWIE Pij mleko będziesz miał mocne kości, pij mleko jak chcesz być duuuuży i silny i taki sławny jak (…)

WIĘCEJ >

Gdy jelito cieknie – co jeść? Jelito przesiąkliwe a dieta

„Wszystkie choroby zaczynają się w jelitach” Hipokrates wypowiedział te słowa 2000 lat temu. On już wtedy wiedział, a my potrzebowaliśmy (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl