logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Ile posiłków należy jeść w insulinooporności?

Ile posiłków należy jeść w insulinooporności?

ile-posilkow-przy-insulinoopornosci

Ile posiłków należy jeść w insulinooporności? Odpowiedź na to pytanie nie jest ani prosta, ani jednoznaczna i najczęściej brzmi: „to zależy”.

W dodatku zależy od bardzo wielu kwestii – m.in. tego, jak wyglądają wyniki badań, czy występują inne choroby towarzyszące, czy pojawia się hipoglikemia na czczo bądź reaktywna, a także tego, jaki był nasz dotychczasowy sposób odżywiania i styl życia (w tym aktywność fizyczna, tryb pracy i sen).

Od czego to zależy?

Inaczej wygląda sytuacja osoby, która odżywia się przetworzoną, ubogą odżywczo żywnością, a inaczej osoby, która mimo stosowania racjonalnej diety, nie chudnie lub wręcz tyje. U tej pierwszej przejście na zdrowe odżywianie może być dużą rewolucją. Wystarczające okaże się wprowadzenie odpowiednich produktów oraz jedzenie o systematycznych porach i może nawet 5–6 posiłków. Natomiast u drugiej osoby konieczne mogą okazać się większe restrykcje (ale nie kaloryczne), czyli np. wydłużenie przerw między posiłkami i zjedzenie ich w sumie 3 czy 4.

Sprawdź 8 powodów, dlaczego dieta nie działa

Mniej znaczy więcej

Często sprawdza się schemat 4 lub 3 posiłków, a w niektórych przypadkach nawet 2. Dlaczego? Po pierwsze należy podkreślić mechanizm homeostazy glukozy, a konkretnie stan sytości i stan pomiędzy posiłkami.

Stan sytości to okres do 4 godzin po spożyciu posiłku, kiedy to poziom insuliny wzrasta (wywołany wzrostem poziomu glukozy). Natomiast stan pomiędzy posiłkami, który trwa od 4 do 12 godzin charakteryzuje się między innymi spadkiem poziomu insuliny oraz wzrostem poziomu glukagonu [1].

W insulinooporności szczególnie zależy nam na obniżeniu poziomu insuliny, a jej naturalny spadek następuje właśnie w okresie pomiędzy posiłkami. Dlatego też istotne jest wydłużanie przerw między posiłkami do minimum 4 godzin. U niektórych osób może się nawet sprawdzić jedzenie tylko 2 posiłków dziennie.

Dwa posiłki dziennie

W badaniu przeprowadzonym na osobach z cukrzycą typu 2 wykazano, że jedzenie 2 posiłków może być skuteczniejsze w walce z chorobą niż jedzenie 6 posiłków. Osoby badane zostały podzielone na 2 grupy – jedna zjadała 2 posiłki, a druga 6 posiłków. Dieta w obu grupach była taka sama pod względem zawartości makroskładników i wartości energetycznej. W badaniu wykazano, że osoby jedzące 2 posiłki dziennie miały większy spadek masy ciała i poziomu glukozy na czczo we krwi oraz większy wzrost wrażliwości insulinowej niż osoby jedzące 6 posiłków [2].

Wydaje się więc, że jedzenie 2 posiłków jest znacznie lepsze, ale czy dla każdego? I znowu: to zależy. Istnieją osoby, u których sprawdzi się jedzenie 5 posiłków, opartych o niski indeks glikemiczny, np. takie, które jedzą 10 posiłków czy też takie, których posiłek zaczyna się o 7:00, a kończy o 20:00. Tu dobre efekty przyniesie już regularność posiłków oraz wydłużenie przerw między nimi, może nawet początkowo do 2 godzin.

To jak to w końcu jest?

Ilość posiłków w insulinooporności to kwestia bardzo indywidualna. Należy się dokładnie obserwować – swoje objawy, samopoczucie, wyniki badań. A w razie potrzeby i trudności skontaktować się ze specjalistą, bo nie zawsze można sobie pomóc samemu.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapisz się na wykład Dieta w insulinooporności, który prowadzi Iwona Wierzbicka. Na nim otrzymasz wiele odpowiedzi na swoje pytania!

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Bibliografia:

  • [1] Horton-Szar D.: Metabolizm i żywienie. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2007.
  • [2] Kahleova H., Belinova L., Malinska H., Oliyarnyk O., Trnovska J., Skop V., Kazdova L., Dezostova M., Hajek M., Tura A., Hill M., Terezie P.: Eating two larger meals a day (breakfast and lunch) is more effective than six smaller meals in a reduced-energy regimen for patients with type 2 diabetes: a randomised crossover study. Diabetologia 2014, 57: 1552-1560.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Joanna Zawadzka

Podobne tematy

10 powodów dla których warto jeść jaja

Tym razem dlaczego to jaja a nie chleb powinny być na śniadanie i o wyższości jaj nad innymi produktami. Dlaczego warto jeść jaja i co wnoszą w Twoje życie, o tym że jaja to produkt...

WIĘCEJ >

Jak przeżyć pierwsze dwa tygodnie po wizycie u dietetyka klinicznego? część 2

Jak poradzić sobie po wyjściu od dietetyka? Czego się wystrzegać? Oto kilka przydatnych porad.

WIĘCEJ >

Jak usunąć toksyny z warzyw?

Jak jeść zdrowiej, zmniejszyć ilość toksyn w warzywach i sprawić, by zielona sałata była bardziej odżywcza? Sprawdź, jak usunąć toksyny (…)

WIĘCEJ >

Dodatki do suplementów – ale po co one?

Żyjemy w czasach, w których coraz ciężej o zdrową, niezanieczyszczoną i pełnowartościową żywność, dlatego wiele osób łyka witaminy i minerały (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl