logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Młody jęczmień – jakie ma właściwości?

Młody jęczmień – jakie ma właściwości?

mlody-jeczmien.jpg

Młody jęczmień – czy jest cudownym lekarstwem na wszystko?

Młody jęczmień to trawa zbożowa, a jak każda z traw cechuje się wysoką wartością odżywczą pod względem witamin i minerałów, wartościowym białkiem, zawartością odżywczego chlorofilu, ale co również istotne nie zawiera agresywnych lektyn oraz glutenu w przeciwieństwie do ziarna. W trawie zbożowej znajdziemy enzym SOD (dysmutazy ponadtlenkowej), którego niedobór obserwuje się u osób chorych na nowotwory, jak również mukopolisacharydy, które znajdziemy również w spirulinie, a które mogą działać przeciwzapalnie. SOD występuje we wszystkich zielonych warzywach i algach, które są równocześnie zasobne w chlorofil. Ideę spożywania trawy przez ludzi zapoczątkował Charles F. Schnabel w 1930 roku, który sam zaczął jeść trawę [1,2]. Osoby pasjonujące się zdrowym stylem życia opowiadają o młodym jęczmieniu w samych superlatywach, ale czy dla każdego będzie to pokarm równie przynoszący korzyści dla zdrowia?

Co mówią badania naukowe

Młody jęczmień może zmniejszać tempo utleniania cholesterolu, w szczególności u palaczy, jak również chronić naczynia krwionośne osób chorych na cukrzycę typu 2 [5,7], zmniejszać skutki stresu [6]. Działa antynowotworowo, antyzapalnie i przeciwoksydacyjnie, ponadto poprawia przepływ krwi, trawienie i detoksykację organizmu. Z powodu zawartości SOD, silnego antyoksydantu, którego znajdziemy również w ludzkim organizmie, młody jęczmień może być pomocny w leczeniu chorób przewlekłych [8,9]. Niestety wiele badań, których poszukiwałam w bazie Pub Med odnosi się do myszy czy szczurów, a jak wiemy, te mają zupełnie inny układ pokarmowy od człowieka, jak również żywią się ziarnami zbóż. Jeśli spożywają zboża to z pewnością nie mają nietolerancji, czy alergii na tego typu pokarm.

Ludzki organizm nie trawi celulozy i sytuacja może być podobna jak w przypadku chlorelli, o której pisałam w Food Forum 2(12)/2016, że pomimo jej rozległych korzyści zdrowotnych, część składników może się nie wchłaniać. Najwięcej pozytywnych informacji znajduję w publikacjach typu internet, książki wegańskie i wegetariańskie oraz dotyczące zielonej żywności.

Bardziej popularną trawą od młodego jęczmienia jest  trawa pszeniczna i według mnie nie ma znaczenia czy to będzie jęczmień czy pszenica, właściwości powinny być podobne. Laboratoryjne badania in vitro np. fermentowanego ekstraktu z kiełków pszenicy wykazały działanie przeciwnowotworowe poprzez apoptozę chorych komórek, w badaniach na zwierzętach również działanie przeciwnowotworowe i zmniejszające stres oksydacyjny się potwierdziło. Są badania kliniczne, które wykazały, że trawa pszeniczna może wspomagać chemioterapię, jak również łagodzić jej skutki, może być korzystna u osób z reumatoidalnym  zapaleniem stawów, wrzodziejącym zapaleniem jelita, w chorobach hematologicznych, cukrzycy i otyłości. Badacze podkreślają jednak, że wszystkie próby badawcze były małe, wiele badań przeprowadzanych jest na modelach zwierzęcych, a ponadto pojawiało się sporo problemów metodologicznych. Podkreślono również, że niektóre osoby wykazały problemy z tolerancją trawy, co się może wiązać z tzw. reakcjami krzyżowymi, np. reakcja wziewna na określone pyłki może wchodzić w reakcje krzyżowe z innym produktem, które są spożywane [3,4,10].

Warto podkreślić, że w dzisiejszych czasach wiele osób reaguje na pyłki bylicy, traw, zbóż czy chwastów. W szczególności reakcja na trawy i chwasty może się krzyżować ze spożywaniem trawy czy to pszenicznej, czy jęczmiennej. Dolegliwości mogą być odwleczone w czasie i w przyszłości przyczyniać się do wielu chorób, np. atopii, astmy czy chorób autoimmunizacyjnych. Dlatego nim się ktoś zdecyduje na tego typu pokarm powinien najpierw wykonać testy IgG i IgE pod kątem traw i zbóż.

Tak czy nie?

Rozważając czy trawa jęczmienna, czyli młody jęczmień sproszkowany jest pokarmem typu superfoods dla człowieka zastanawiam się, czy mógł być to nasz naturalny pokarm lata temu. Psy np. zjadają trawę, by doprowadzić do wymiotów, podobnie koty, człowiek nie posiada enzymu rozkładającego celulozę, a zatem nie jest to produkt mogący być głównym pożywieniem, z drugiej strony liściaste warzywa również zawierają celulozę, a jednak wiele osób je zjada. Celuloza sprawi, że produkt częściowo stanie się materiałem balastowym i łatwiej nam będzie uformować masy kałowe. Kontynuując rozważania, wiele osób zjada młody jęczmień, by odczuć korzyści zdrowotne, a nie dla mas kałowych, więc może to być alternatywa dla tych, którzy nie lubią warzyw, przy czym smak i zapach może po prostu zniechęcić. Podobno zwierzęta, a człowiek również się do takiego królestwa zalicza (choć wg nowej nomenklatury nie) rozpoznaje pokarm po zapachu. Może zatem powinniśmy kierować się zapachem, dobierając produkty zjadliwe lub nie zjadliwe. Kolejnym dylematem jest to, że dzisiejsza żywność nie jest taka jaka była kiedyś i wiele produktów ją już tylko udaje, środowisko jest mocno zanieczyszczone i zewsząd bombardują nas toksyczne pierwiastki. W tej sytuacji może faktycznie powinniśmy poszukiwać nowych źródeł, gęstych odżywczo i o ogromnym potencjale antyoksydacyjnym i detoksykacyjnym, choć jak zawsze podkreślam najważniejsze są fundamenty, a tymi fundamentami jest dieta. Jeśli jej nie zmienimy to nawet dodatek młodego jęczmienia wiele nie wniesie.

 

Piśmiennictwo

  1. Pitchford P., Odżywianie dla zdrowia. Galaktyka 2002.
  2. Meyerowitz S., Trawy zbóż. Purana 2006.
  3. Popescu, Cross-reactivity between aeroallergens and food allergens. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140270
  4. Boccafogli A1,Vicentini LCamerani ACogliati PD’Ambrosi AScolozzi R., Adverse food reactions in patients with grass pollen allergic respiratory disease. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7943997
  5. Yu Y.M.,Chang W.C., Liu C.S., Tsai C.M., Effect of young barley leaf extract and adlay on plasma lipids and LDL oxidation in hyperlipidemic smokers. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15187421
  6. Yamaura K.,Tanaka R., Bi Y., Fukata H., Oishi N., Sato H., Mori C., Ueno K. Protective effect of young green barley leaf (Hordeum vulgare L.) on restraint stress-induced decrease in hippocampal brain-derived neurotrophic factor in mice. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109779
  7. Yu Y.M.,Chang W.C., Chang C.T., Hsieh C.L., Tsai C.E., Effects of young barley leaf extract and antioxidative vitamins on LDL oxidation and free radical scavenging activities in type 2 diabetes. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11976562
  8. Lahouar L.,El-Bok S., Achour L., Therapeutic Potential of Young Green Barley Leaves in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26477798
  9. Kubatka P.,Kello M., Kajo K., Kruzliak P., Výbohová D., Šmejkal K., Maršík P., Zulli A., Gönciová G., Mojžiš J., Kapinová A., Murin R., Péč M., Adamkov M., Przygodzki R.M., Young Barley Indicates Antitumor Effects in Experimental Breast Cancer In Vivo and In Vitro. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27042893
  10. Bar-Sela G.,Cohen M., Ben-Arye E., Epelbaum R., The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156538

Artykuł napisała Iwona Wierzbicka dla Food Forum

Zamów prenumeratę Food Forum

Młody jęczmień – czytaj całość w pdf

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 

 

Autor

Podobne tematy

Ajwen na szlaku – co zabrać do jedzenia?

Pasta kokosowa – świetna przekąska, namiastka słodyczy, a przy tym świetne źródło tłuszczów MCT, węglowodanów i białek

WIĘCEJ >
Czy warto jeść buraki

Czy warto jeść buraki?

Buraki są nie tylko dostępne w sklepach w Polsce cały rok (obecnie wiele warzyw jest), ale również sezon na nie (…)

WIĘCEJ >

Dlaczego mąka migdałowa nie nadaje się do wypieków?

Ponieważ zawiera za dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są niestabilne termicznie i atmosferycznie. Jeśli ktoś jest fanem orzechów lub pestek, najlepiej jeśli będzie je spożywał je w formie pierwotnej.

WIĘCEJ >

Spirulina dobra czy zła?

  Spirulina zawiera 60-70% białka, kwasy fenolowe, tokoferole, prowitaminę A, witaminy z grupy B, w tym roślinną postać B12 i (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl