logo
Szukaj
openclose
logo
Szukaj
Szukaj

Uważaj na ryby bo mogą Ci zaszkodzić

Uważaj na ryby bo mogą Ci zaszkodzić

ryby-ajwendieta.jpg

Ryby i owoce morza – obecnie są tak mocno zanieczyszczone metalami ciężkimi i dioksynami, że nie powinny ich spożywać kobiety ciężarne. Osoby z chorobami autoimmunologicznymi oraz zaburzeniami metylacji (polimorfizm genu MTHFR – zobacz webinar na ten temat) również powinny z nich zrezygnować na korzyść mięsa ze źródeł ekologicznych. Ciężko o ekologiczną rybę, bo nawet jeśli żyje w morzu i nawet „na oko” czystym – to sama w sobie będzie mocno skażona.

Niestety ryby słodkowodne również są dość mocno zanieczyszczone. Jeśli jednak kochasz ryby – wybieraj morskie (nie z Bałtyku), poławiane faktycznie w morzu. Sprawdź obszar połowów oraz sposób połowów, gdyż często możesz się zaskoczyć informacją: obszar połowu – Atlantyk, sposób połowu – hodowla.

NIE KUPUJ

  • ryb wędzonych
  • puszkowanych
  • w zalewach
  • filetów rybnych
  • paluszków rybnych
  • ryb hodowlanych
  • ryb z Bałtyku
  • Tilapii, Pangi, Maślanej
  • Łososia hodowlanego

KUPUJ

Jeśli lubisz ryby to jedz je 2-3 razy w tygodniu, tylko przestrzegaj poniższych zasad:

  • ryby świeże z głową i płetwami, oczy mają być błyszczące
  • ryby poławiane w morzu lub oceanie

KILKA RAD

  • zjadaj małe rybki w całości (np. szprotki), są bogatym źródłem wapnia
  • nie smaż! w zamian za to duś
  • nie piecz ryby w folii lub aluminium, użyj szklanego naczynia
  • kupuj ryby świeże
  • kiedy już jesz rybę, ciesz się tym i nie rób sobie wyrzutów sumienia, złe nastawienie może Ci bardziej zaszkodzić niż sama ryba

Najczystsze rejony połowów

Prawdopodobnie najmniej zanieczyszczonymi zbiornikami są wody Pacyfiku i Oceanu Atlantyckiego, jak również Morza Północnego, dlatego warto sprawdzać z jakiego obszaru połowów pochodzi ryba, takie informacje zwykle znajdziemy na etykiecie. Polecam również poszukiwanie ryb słodkowodnych z czystych jezior czy ekologicznych hodowli, oczywiście nie będą one źródłem kwasów omega 3, niemniej jednak mogą być urozmaiceniem od mięsa zwierząt.

Kupując rybę w sklepie, przeczytaj etykietę, sprawdź nazwę ryby, łowisko, jak również zawartość glazury jeśli jest to ryba mrożona. Czasami ryba ma tak dużo glazury, że po rozmrożeniu niewiele z niej zostaje i wtedy widać jak droga w rybie była woda. 

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

Autor



Iwona Wierzbicka

Podobne tematy

Ajwen

Ajwen – czas zmian… Małe oświadczenie

Piramida Zdrowego Żywienia okazała się być piramida prowadzącą do chorób metabolicznych i do „zmian w kodzie genetycznym”, m.in. chorób autoimmunologicznych, cukrzycy, insulinooporności, autyzmu, ADHD, Zespołu Aspergera.

WIĘCEJ >
cholesterol

Kompedium wiedzy: Cholesterol – część 2

Poznaj prawdę na temat cholesterolu, przedstawiamy dotychczasowe badania na jego temat, które są zbyt mało wiarygodne. Cholesterol nigdy nie był i nie będzie czynnikiem przyczyniającym do zwiększonego zachorowania na choroby serca. Jest to mit powtarzany...

WIĘCEJ >

Poranek 1:20 – jak w godzinę i 20 minut się ogarnąć?

Czasami sama się zastanawiam jak to możliwe, że o poranku można zrobić tak dużo… ale wyobraź sobie sytuację, że budzisz (…)

WIĘCEJ >

Emocje a jedzenie – jemy po to, żeby żyć

Jedzenie bardzo często jest właśnie rodzajem ucieczki od emocji. Takie czynności powtarzane regularnie prowadzą nas niestety do uzależnienia od jedzenia. Kiedy emocje prowadzą nas w niewłaściwe nawyki?

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl