logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Jakie warzywa jeść zimą?

Jakie warzywa jeść zimą?

jakie-warzywa-jesc-zima-1.jpg

Zimowy problem

Większość z nas ma problem. Jakie warzywa jeść zimą. Przecież o tej porze roku nic nie rośnie. Nie ma pomidorów, ogórków, sałaty. To znaczy, być – są tyle, że z ciepłych krajów i smakują jakoś tak dziwnie, nie po naszemu.
No właśnie. Zastanówmy się, co je większość z nas. Gdy zapytam pierwszej lepszej osoby na warsztatach:
– Powiedz jakie znasz/jesz warzywa?

Odpowiedź jest praktycznie zawsze taka sama:

– Pomidor, ogórek, sałata. No i może jeszcze marchewka, pietruszka, bo to chyba do rosołu idzie.

No dobra, ciężko jest lekko żyć…

Jest taki zwrot „sezonowość”. Polega to na tym, że korzystamy z tego co akurat o danej porze roku mamy dostępne (już widzę jak kiwacie głowami z politowaniem – co jeść zimą – o tym za chwilę 🙂 ).
Dlaczego mamy jeść sezonowo? Po pierwsze dlatego, że wtedy warzywa i owoce rosną, dojrzewają – po prostu są. Po drugie, warzywo/owoc dojrzały ma największą wartość odżywczą, a węglowodany rozkładają się do fruktozy i glukozy, dzięki temu stają się słodsze i przez to smaczniejsze. Nie będziemy się bardziej zagłębiać w temat, kto chce, to sobie doczyta sam, bo o tym książkę można napisać.

Co jest do jedzenia zimą?

Oczywiście ktoś odpowie, że kiszonki. Owszem, genialna sprawa, pyszne, zdrowe i naturalne bakterie (codziennie rano wypijam pół kubeczka wody po ogórkach). Kiszonki nazywane są naturalnym probiotykiem i cennym źródłem witaminy C zimą. Kolejną rzeczą są warzywa/owoce mrożone. Ja mam dwie zamrażarki w domu. Jedna ma 180 l i jest na stałe w lodówce i druga ponad 210 l zamrażarka skrzyniowa. Mam zamrożone w pudełkach borówki od teściowej, kilka worków pietruszki naciowej z ogródka, dużą paczkę koperku, dwie paczki papryki. Mrozić można prawie wszystko – problemem jest miejsce do przechowywania.

No dobra, a świeże to, co?

  • Jarmuż
  • Brukselka
  • Brukiew
  • Skorzonera
  • Pasternak
  • Topinambur
  • Czarna rzepa
  • Marchew
  • Pietruszka
  • Seler
  • Buraki
  • Ziemniaki
  • Cebula
  • Czosnek

Jarmuż

Należy do rodziny kapustnych. Może być zielony, lub fioletowy. Bogaty w wapń, żelazo, sulforafan (antynowotworowy), wit. K i C. Co ciekawe, jarmuż jest najlepszy jak dostanie trochę mrozu. Jak jeżdżę zimą do gospodarza, to zawsze daje mi jarmuż.

Brukselka

Taka mała kapustka. Co ciekawe te małe główki rosną na łodydze. Tak jakby mieć kij i do niego poprzyklejać piłeczki ping – pongowe. Brukselka  zawiera potas, wapń, magnez, witaminyA, β-Karoten, witaminy z grupy B, a także najwięcej witaminy C (94 mg na 100 g), ze wszystkich kapustowatych.

Brukiew

W sprzedaży żółta lub fioletowa- kocham żółtą brukiew! Fioletowa moim zdaniem jest średnia. Ciężko dostać w sklepie, głównie jest hodowana na pasze, nie ma kultury jedzenia brukwi. A szkoda, bo bardzo fajne puree z niej wychodzi. Doskonale sprawdza się w gulaszach/ajntopfach, sałatkach. Używam jej wymiennie z pyrami. Czy jest zdrowa? Jasne! Zawiera witaminy: A, B1, B2, B5, B6, B9, B12, C, D, K, składniki mineralne: wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez, cynk, miedź, siarkę, karoten.

Skorzonera

Inaczej wężymord lub zimowe szparagi. Podobne sa trochę kształtem do białej rzodkwi, tylko, że są czarne. Po umyciu i obraniu są śnieżnobiałe J Gotuje się jak szparagi, szybko w lekko kwaśnej wodzie, doskonałe jako dodatek warzywny do obiadu. Jest mniej delikatny niż szparagi, ale za to nie ma włókien/łyka J
Co zawier: sód, potas, magnez, wapń, żelazo, fosfor, karoten, witaminy: E, B1, B2, C.

Co jest ważne przy gotowaniu brukselki i jarmużu?

Warzywa te mają dużą wartość odżywczą, ale większość witamin jest nieodporna termicznie. Dlatego, należy gotować je szybko i krótko. Jarmuż wystarczy tylko sparzyć, czyli wrzucić liścia na kilka sekund do wrzątku, lub lekko podsmażyć na tłuszczu. Należy jedynie wyciąć rdzeń liścia, bo twardy jest i niedobry. Brukselkę wrzucamy do wrzątku na 8-10 minut (chyba, że są duże główki, to trochę dłużej).

Pasternak

Podobny do pietruszki, można się pomylić. Z tym, że pasternak rośnie większy, całą łopatę trzeba włożyć w ziemię i delikatnie wyjmować. W smaku też jest przyjemniejszy od pietruszki, jest taki lekko orzechowy. Wychodzi z niego genialne puree. Można go rónież po prostu podsmażyć na masełku, jako dodatek do obiadu, czy jako składnik ajntopfu.

Topinambur

To korzeń słonecznika bulwiastego, a konkretnie takie narośle na korzeniu. Trochę jak ziemniak smakuje, bardziej słodkawy, lekko orzeźwiający i ma posmak słonecznika (bardzo go lubię). Stosuję go wymiennie z kartoflami, czy to gotowane, czy pieczone, czy smażone. Co zawiera? Witaminy: A, D, B6, B12, C, magnez, sód, potas, inulinę.

Czarna rzepa

Po obraniu skórki jest jednak śnieżnobiała. Rzepa ma specyficzny smak, taki lekko śmierdzący. Ja najbardziej lubię rzepę pieczoną. Wkładam do piekarnika umytą w skórce i piekę do miękkości. Co dobrego ma w sobie? Związki mineralne: Potas, żelazo, wapń, magnez , fosfor. Witaminy: C, B1, B2, PP zawiera też fitoncydyc- hamują rozwój mikroorganizmów chorobotwórczych. Ponadto, występuje rafanina i rafanol, czyli związki siarki mające działanie odkażające i przeciwłojotokowe.

Warzywa korzeniowe i bulwy:

Marchew, pietruszka, seler, burak, ziemniak, cebula i czosnek. Tu już chyba wszystkim znane warzywa, więc nie ma co opisywać. Powiem Wam tylko, jak to wygląda jak kupuję od rolnika. Wiadomo, że te warzywa nie rosną zimą. Są przechowywane. Gospodarze, którzy mi sprzedają warzywa, trzymają je w kopcach ziemnych. Kopią dół, wkładają warzywa i zasypują ziemią. Dzięki temu nie zamarzną i nie wyschną. Gdy miałem warzywa na swojej działce, to starzy działkowicze uczyli mnie, żebym wkładał warzywa do wiader, zasypywał ziemią i wkładał do altanki na zimę.

Jeśli chcesz nauczyć się gotować z Pawłem, lub skorzystać z jego szerokiej wiedzy, to możesz to zrobić w naszej kuchni Ajwen:

PAWEŁ JAPaweł JackowskiCKOWSKI – MISTRZ KUCHNI, TECHNOLOG ŻYWIENIA ZBIOROWEGO

Paweł Jackowski rocznik 1981. Z gastronomią związany od 20 lat. Z wykształcenia Technik Technolog  Żywienia Zbiorowego. Z zawodu  kucharz, instruktor zajęć praktycznych. Doświadczenie zawodowe zdobywał w wielu poznańskich restauracjach i hotelach, a przez rok pracował również dla ks.prałata, Dziekana Garnizonu Warszawa.

Od trzech lat tworzy dania kuchni paleo i prowadzi blog „Kuchnia Paleo Dla Opornych”. Na blogu zamieszcza swoje autorskie przepisy i dzieli się wiedzą z zakresu gotowania potraw zgodnie z zasadami diety paleo  oraz organizacji pracy  w kuchni. Ogrodnik amator. Sam uprawia warzywa, których używa w swojej kuchni i co więcej, sam przygotowuje wszelkie wędzone wędliny. Kucharz-pasjonat z misją nauczenia zwykłych ludzi zdrowego podejścia do jedzenia i gotowania.

 

Szkolenia, które prowadzi:

Uwaga – ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz

Autor



Paweł Jackowski

Podobne tematy

8 powodów, dlaczego dieta nie działa

Źle dobrana dieta to dieta, która nie ma prawa działać na osobie, która ją stosuje. Może być tak, że ściągnęliśmy sobie dietę z internetu albo wzięliśmy ją od koleżanki, która powiedziała, że to fantastyczna dieta,...

WIĘCEJ >

Protokół autoimmunologiczny

Jeśli cierpisz na Hashimoto, RZS, bielactwo, łuszczycę, toczeń, albo inną chorobę o nieznanym podłożu, spróbuj protokołu autoimmunologicznego. Dla wielu osób (…)

WIĘCEJ >

Dlaczego należy uważać na konserwy?

Clostridium Botulinum Clostridium Botulinum jest Gram-dodatnią laseczką, wytwarzającą toksynę o nazwie botulina, zwaną potocznie jadem kiełbasianym. Jest ona uznawana za (…)

WIĘCEJ >

Piołun – czy poprawia trawienie i czy każdy może stosować?

  Każdy kto ma problemy z trawieniem wie, że gorzkie pobudza wydzielanie soków trawiennych i ułatwia trawienie, w szczególności mięsa. (…)

WIĘCEJ >

Komentarzy: 1

  1. Avatar MarcowaPanna 27 stycznia 2017 o 10:52

    Ja bym polecała w ogóle nie gotować np. jarmużu, bo traci większość witamin. Można przecież spożywać go w bezpieczny sposób w warzywnych koktajlach. Najczęściej blenduję go z dodatkiem innych, sezonowych warzyw lub nawet owoców w blenderze molekularnym (mam ronica, gdyby ktoś pytał i tak, polecam 🙂 ), chociaż wiem, że niektórzy wyciskają z niego sam sok… Chociaż wydaje mi się, że sok nie ma już aż tylu wartości odżywczych.

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl