fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Młody jęczmień – jakie ma właściwości?

Młody jęczmień – jakie ma właściwości?

młody jęczmień

Młody jęczmień – czy jest cudownym lekarstwem na wszystko?

Młody jęczmień to trawa zbożowa, a jak każda z traw cechuje się wysoką wartością odżywczą pod względem zawartości witamin, minerałów, białka, odżywczego chlorofilu. Co istotne w przeciwieństwie do ziaren nie zawiera agresywnych lektyn oraz glutenu.

W trawie zbożowej znajdziemy enzym SOD (dysmutazy ponadtlenkowej), którego niedobór obserwuje się u osób chorych na nowotwory, a także mukopolisacharydy, które mogą działać przeciwzapalnie (zawiera je m.in. spirulina). Enzym SOD występuje we wszystkich zielonych warzywach i algach, które są równocześnie zasobne w chlorofil.

Ideę spożywania trawy przez ludzi zapoczątkował Charles F. Schnabel w 1930 roku, który sam zaczął to robić [1, 2]. Osoby pasjonujące się zdrowym stylem życia opowiadają o młodym jęczmieniu w samych superlatywach, ale czy dla każdego będzie to korzystny pokarm?

Co mówią badania naukowe?

Młody jęczmień może zmniejszać tempo utleniania cholesterolu, w szczególności u palaczy. Może również chronić naczynia krwionośne osób chorych na cukrzycę typu 2 [5, 7], a także zmniejszać skutki stresu [6]. Działa antynowotworowo, antyzapalnie i przeciwoksydacyjnie, ponadto poprawia przepływ krwi, trawienie i detoksykację organizmu. Z powodu zawartości SOD – silnego antyoksydantu, który znajdziemy również w ludzkim organizmie – młody jęczmień może być pomocny w leczeniu chorób przewlekłych [8, 9]. Niestety wiele badań, które znalazłam w bazie Pub Med, odnosi się do myszy czy szczurów, a jak wiemy, te mają zupełnie inny układ pokarmowy od człowieka oraz żywią się ziarnami zbóż. Jeśli spożywają zboża, to z pewnością nie mają nietolerancji czy alergii na tego typu pokarm.

Ludzki organizm nie trawi celulozy. Podobnie jak w przypadku chlorelli, może być tutaj sytuacja, w której pomimo rozległych korzyści zdrowotnych produktu, część jego składników może się nie wchłaniać. Najwięcej pozytywnych informacji na temat młodego jęczmienia znajduję w internecie, w książkach wegańskich, wegetariańskich i dotyczących zielonej żywności.

Trawa pszeniczna

Bardziej popularną trawą od młodego jęczmienia jest trawa pszeniczna. Według mnie nie ma znaczenia, czy to będzie jęczmień czy pszenica – właściwości powinny być podobne. Na przykład laboratoryjne badania in vitro fermentowanego ekstraktu z kiełków pszenicy wykazały jego działanie przeciwnowotworowe poprzez apoptozę chorych komórek. W badaniach na zwierzętach również potwierdziło się działanie przeciwnowotworowe i zmniejszające stres oksydacyjny. Są badania kliniczne, które wykazały, że trawa pszeniczna może wspomagać chemioterapię, jak również łagodzić jej skutki. Może być też korzystna u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów, wrzodziejącym zapaleniem jelita, w chorobach hematologicznych, cukrzycy i otyłości.

Badacze podkreślają jednak, że wszystkie próby badawcze były małe. Wiele badań przeprowadzono na modelach zwierzęcych, a ponadto pojawiało się sporo problemów metodologicznych. Podkreślono również, że niektóre osoby wykazały problemy z tolerancją trawy, co może się wiązać z tzw. reakcjami krzyżowymi, np. reakcja wziewna na określone pyłki może wchodzić w reakcje krzyżowe z innym produktem, które są spożywane [3, 4, 10].

Reakcja na trawy

Warto podkreślić, że w dzisiejszych czasach wiele osób reaguje na pyłki bylicy, traw, zbóż czy chwastów. W szczególności reakcja na trawy i chwasty może się krzyżować ze spożywaniem trawy – czy to pszenicznej, czy to jęczmiennej. Dolegliwości mogą być odwleczone w czasie i w przyszłości mogą przyczyniać się do wielu chorób, np. atopii, astmy czy chorób autoimmunizacyjnych. Dlatego nim się ktoś zdecyduje na tego typu pokarm, najpierw powinien wykonać testy IgG i IgE pod kątem traw i zbóż.

Młody jęczmień – tak czy nie?

Podczas rozważania, czy trawa jęczmienna, czyli sproszkowany młody jęczmień, jest pokarmem typu superfoods, zastanawiam się, czy mógł to być nasz naturalny pokarm lata temu. Psy np. zjadają trawę, aby doprowadzić do wymiotów, podobnie robią koty. Człowiek nie posiada enzymu rozkładającego celulozę, a zatem nie jest to produkt mogący być jego głównym pożywieniem. Z drugiej strony liściaste warzywa również zawierają celulozę, a jednak wiele osób je zjada. Celuloza sprawia, że produkt częściowo staje się materiałem balastowym i łatwiej mogą się uformować masy kałowe.

Kontynuując rozważania: wiele osób zjada młody jęczmień, by odczuć korzyści zdrowotne, a nie ze względu na regulację wypróżnień. Może być to więc alternatywa dla tych, którzy nie lubią warzyw, przy czym smak i zapach może zniechęcać. Podobno zwierzęta, a człowiek również się do takiego królestwa zalicza (choć wg nowej nomenklatury nie), rozpoznają pokarm po zapachu. Może zatem powinniśmy kierować się zapachem, aby wybierać produkty zjadliwe lub nie.

Kolejnym dylematem jest to, że dzisiejsza żywność nie jest taka jak kiedyś i wiele produktów ją tylko udaje, środowisko jest mocno zanieczyszczone i zewsząd bombardują nas toksyczne pierwiastki. W tej sytuacji może faktycznie powinniśmy poszukiwać nowych źródeł, gęstych odżywczo i o ogromnym potencjale antyoksydacyjnym i detoksykacyjnym. Jednak zawsze podkreślam, że najważniejsze są fundamenty, czyli dieta. Jeśli jej nie zmienimy, to nawet dodatek młodego jęczmienia wniesie niewiele.

Sprawdź jeszcze:

Sprawdź nasze e-booki:

Przypisy

  1. P. Pitchford, Odżywianie dla zdrowia: tradycje wschodnie i nowoczesna wiedza o żywieniu, Galaktyka 2002.
  2. S. Meyerowitz, Trawy zbóż: najcenniejszy lek natury, zdrowotne właściwości potraw i soków z traw zielonych zbóż, Purana 2006.
  3. F. Popescu, Cross-reactivity between aeroallergens and food allergens, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140270 (12.07.2017).
  4. A. Boccafogli i in., Adverse food reactions in patients with grass pollen allergic respiratory disease, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7943997 (12.07.2017).
  5. Y.M. Yu i in., Effect of young barley leaf extract and adlay on plasma lipids and LDL oxidation in hyperlipidemic smokers, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15187421 (12.07.2017).
  6. K. Yamaura i in., Protective effect of young green barley leaf (Hordeum vulgare L.) on restraint stress-induced decrease in hippocampal brain-derived neurotrophic factor in mice, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109779 (12.07.2017).
  7. Y.M. Yu i in., Effects of young barley leaf extract and antioxidative vitamins on LDL oxidation and free radical scavenging activities in type 2 diabetes, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11976562 (12.07.2017).
  8. L. Lahouar, S. El-Bok, L. Achour, Therapeutic Potential of Young Green Barley Leaves in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26477798 (12.07.2017).
  9. P. Kubatka i in., Young Barley Indicates Antitumor Effects in Experimental Breast Cancer In Vivo and In Vitro, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27042893 (12.07.2017).
  10. G. Bar-Sela i in., The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156538 (12.07.2017).

Artykuł napisała Iwona Wierzbicka dla Food Forum

Młody jęczmień – czytaj całość w pdf

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Młody jęczmień – czy jest cudownym lekarstwem na wszystko?

Młody jęczmień to trawa zbożowa, a jak każda z traw cechuje się wysoką wartością odżywczą pod względem zawartości witamin, minerałów, białka, odżywczego chlorofilu. Co istotne w przeciwieństwie do ziaren nie zawiera agresywnych lektyn oraz glutenu.

W trawie zbożowej znajdziemy enzym SOD (dysmutazy ponadtlenkowej), którego niedobór obserwuje się u osób chorych na nowotwory, a także mukopolisacharydy, które mogą działać przeciwzapalnie (zawiera je m.in. spirulina). Enzym SOD występuje we wszystkich zielonych warzywach i algach, które są równocześnie zasobne w chlorofil.

Ideę spożywania trawy przez ludzi zapoczątkował Charles F. Schnabel w 1930 roku, który sam zaczął to robić [1, 2]. Osoby pasjonujące się zdrowym stylem życia opowiadają o młodym jęczmieniu w samych superlatywach, ale czy dla każdego będzie to korzystny pokarm?

Co mówią badania naukowe?

Młody jęczmień może zmniejszać tempo utleniania cholesterolu, w szczególności u palaczy. Może również chronić naczynia krwionośne osób chorych na cukrzycę typu 2 [5, 7], a także zmniejszać skutki stresu [6]. Działa antynowotworowo, antyzapalnie i przeciwoksydacyjnie, ponadto poprawia przepływ krwi, trawienie i detoksykację organizmu. Z powodu zawartości SOD – silnego antyoksydantu, który znajdziemy również w ludzkim organizmie – młody jęczmień może być pomocny w leczeniu chorób przewlekłych [8, 9]. Niestety wiele badań, które znalazłam w bazie Pub Med, odnosi się do myszy czy szczurów, a jak wiemy, te mają zupełnie inny układ pokarmowy od człowieka oraz żywią się ziarnami zbóż. Jeśli spożywają zboża, to z pewnością nie mają nietolerancji czy alergii na tego typu pokarm.

Ludzki organizm nie trawi celulozy. Podobnie jak w przypadku chlorelli, może być tutaj sytuacja, w której pomimo rozległych korzyści zdrowotnych produktu, część jego składników może się nie wchłaniać. Najwięcej pozytywnych informacji na temat młodego jęczmienia znajduję w internecie, w książkach wegańskich, wegetariańskich i dotyczących zielonej żywności.

Trawa pszeniczna

Bardziej popularną trawą od młodego jęczmienia jest trawa pszeniczna. Według mnie nie ma znaczenia, czy to będzie jęczmień czy pszenica – właściwości powinny być podobne. Na przykład laboratoryjne badania in vitro fermentowanego ekstraktu z kiełków pszenicy wykazały jego działanie przeciwnowotworowe poprzez apoptozę chorych komórek. W badaniach na zwierzętach również potwierdziło się działanie przeciwnowotworowe i zmniejszające stres oksydacyjny. Są badania kliniczne, które wykazały, że trawa pszeniczna może wspomagać chemioterapię, jak również łagodzić jej skutki. Może być też korzystna u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów, wrzodziejącym zapaleniem jelita, w chorobach hematologicznych, cukrzycy i otyłości.

Badacze podkreślają jednak, że wszystkie próby badawcze były małe. Wiele badań przeprowadzono na modelach zwierzęcych, a ponadto pojawiało się sporo problemów metodologicznych. Podkreślono również, że niektóre osoby wykazały problemy z tolerancją trawy, co może się wiązać z tzw. reakcjami krzyżowymi, np. reakcja wziewna na określone pyłki może wchodzić w reakcje krzyżowe z innym produktem, które są spożywane [3, 4, 10].

Reakcja na trawy

Warto podkreślić, że w dzisiejszych czasach wiele osób reaguje na pyłki bylicy, traw, zbóż czy chwastów. W szczególności reakcja na trawy i chwasty może się krzyżować ze spożywaniem trawy – czy to pszenicznej, czy to jęczmiennej. Dolegliwości mogą być odwleczone w czasie i w przyszłości mogą przyczyniać się do wielu chorób, np. atopii, astmy czy chorób autoimmunizacyjnych. Dlatego nim się ktoś zdecyduje na tego typu pokarm, najpierw powinien wykonać testy IgG i IgE pod kątem traw i zbóż.

Młody jęczmień – tak czy nie?

Podczas rozważania, czy trawa jęczmienna, czyli sproszkowany młody jęczmień, jest pokarmem typu superfoods, zastanawiam się, czy mógł to być nasz naturalny pokarm lata temu. Psy np. zjadają trawę, aby doprowadzić do wymiotów, podobnie robią koty. Człowiek nie posiada enzymu rozkładającego celulozę, a zatem nie jest to produkt mogący być jego głównym pożywieniem. Z drugiej strony liściaste warzywa również zawierają celulozę, a jednak wiele osób je zjada. Celuloza sprawia, że produkt częściowo staje się materiałem balastowym i łatwiej mogą się uformować masy kałowe.

Kontynuując rozważania: wiele osób zjada młody jęczmień, by odczuć korzyści zdrowotne, a nie ze względu na regulację wypróżnień. Może być to więc alternatywa dla tych, którzy nie lubią warzyw, przy czym smak i zapach może zniechęcać. Podobno zwierzęta, a człowiek również się do takiego królestwa zalicza (choć wg nowej nomenklatury nie), rozpoznają pokarm po zapachu. Może zatem powinniśmy kierować się zapachem, aby wybierać produkty zjadliwe lub nie.

Kolejnym dylematem jest to, że dzisiejsza żywność nie jest taka jak kiedyś i wiele produktów ją tylko udaje, środowisko jest mocno zanieczyszczone i zewsząd bombardują nas toksyczne pierwiastki. W tej sytuacji może faktycznie powinniśmy poszukiwać nowych źródeł, gęstych odżywczo i o ogromnym potencjale antyoksydacyjnym i detoksykacyjnym. Jednak zawsze podkreślam, że najważniejsze są fundamenty, czyli dieta. Jeśli jej nie zmienimy, to nawet dodatek młodego jęczmienia wniesie niewiele.

Sprawdź jeszcze:

Sprawdź nasze e-booki:

Przypisy

  1. P. Pitchford, Odżywianie dla zdrowia: tradycje wschodnie i nowoczesna wiedza o żywieniu, Galaktyka 2002.
  2. S. Meyerowitz, Trawy zbóż: najcenniejszy lek natury, zdrowotne właściwości potraw i soków z traw zielonych zbóż, Purana 2006.
  3. F. Popescu, Cross-reactivity between aeroallergens and food allergens, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26140270 (12.07.2017).
  4. A. Boccafogli i in., Adverse food reactions in patients with grass pollen allergic respiratory disease, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7943997 (12.07.2017).
  5. Y.M. Yu i in., Effect of young barley leaf extract and adlay on plasma lipids and LDL oxidation in hyperlipidemic smokers, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15187421 (12.07.2017).
  6. K. Yamaura i in., Protective effect of young green barley leaf (Hordeum vulgare L.) on restraint stress-induced decrease in hippocampal brain-derived neurotrophic factor in mice, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109779 (12.07.2017).
  7. Y.M. Yu i in., Effects of young barley leaf extract and antioxidative vitamins on LDL oxidation and free radical scavenging activities in type 2 diabetes, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11976562 (12.07.2017).
  8. L. Lahouar, S. El-Bok, L. Achour, Therapeutic Potential of Young Green Barley Leaves in Prevention and Treatment of Chronic Diseases: An Overview, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26477798 (12.07.2017).
  9. P. Kubatka i in., Young Barley Indicates Antitumor Effects in Experimental Breast Cancer In Vivo and In Vitro, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27042893 (12.07.2017).
  10. G. Bar-Sela i in., The Medical Use of Wheatgrass: Review of the Gap Between Basic and Clinical Applications. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26156538 (12.07.2017).

Artykuł napisała Iwona Wierzbicka dla Food Forum

Młody jęczmień – czytaj całość w pdf

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
12 lipca 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

jaja, jajka, skorupki

Najlepsze źródło wapnia – skorupki jaj

Skorupki jaja kurzego zawierają sole wapnia, miedź, fluor, żelazo mangan, molibden, siarę, krzem, selen, cynk i stront. Stront ma podwójne działanie: hamujące w stosunku do osteoklastów (komórek kościogubnych) i pobudzające czynności osteoblastów (komórek kościotwórczych).

WIĘCEJ >

Moje śniadanie – co jem i o której godzinie jem?

Głównymi składnikami moich śniadań są: jaja, mięso, frankfurterki oraz parówki. Tak, czasami mam dość takich śniadań, ale… moje poranki wyglądają tak jak opisałam tutaj: Jak ogarnąć poranek w godzinę? A poza tym jak mam być…

WIĘCEJ >
rośliny strączkowe, ciecierzyca, soczewica

Strączki – jeść czy nie jeść?

Sprawdź, o czym warto wiedzieć, zanim sięgniemy po strączki. Rośliny strączkowe to niekwestionowane bogate źródło białka, ale i węglowodanów. Profil aminokwasowy soi jest podobny do białka wzorcowego jakim jest jajo kurze, zatem idealnie nadaje się…

WIĘCEJ >

Grzyby – czy naprawdę nie mają żadnych wartości odżywczych?

Sporo kontrowersji wokół tych małych cudownych stworzeń. Często słyszę pytania, a w jakim celu ja mam jeść grzyby skoro one nie mają żadnych wartości odżywczych. Grzyby wykorzystywane są do walki z nowotworami i wirusami.

WIĘCEJ >