fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy można jeść owoce przy insulinooporności?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Czy można jeść owoce przy insulinooporności?

czy-mozna-jesc-owoce-majac-insulinoopornosc

Czy można jeść owoce przy insulinooporności? Tak i nie! To zależy. Każdy jest inny i każdy inaczej zareaguje na określony pokarm. Można jeść jaja i tyć, bo ma się na nie nietolerancję, można jeść chleb i chudnąć, ponieważ cierpi się na celiakię. Można też tyć od jedzenia owoców, które u niektórych powodują wzdęcia, a tym samym stan zapalny.

Pokarm dla insulinoopornych (IO)

Nie istnieje coś takiego jak „produkty dla insulinoopornych”. Wiele osób, kiedy dowiaduje się, że ma tę przypadłość, oczekuje gotowej tabeli z informacją, co wolno im jeść, a czego mają unikać. Byłoby to zbyt proste, a jednocześnie wprowadzające w błąd.

Osoby cierpiące na celiakię znajdują w sklepach produkty z przekreślonym kłosem, dzięki czemu można powiedzieć, że jest im łatwiej. Osoby insulinooporne również chciałyby znajdować w sklepie pokarmy oznaczone przekreślonym IO.

Podejrzewam, że kiedyś to nastąpi, bo insulinooporność jest coraz powszechniejsza i coraz więcej się o niej mówi. Możliwe, że producenci fit-wynalazków będą chcieli w ten sposób podnieść swój zysk. Jeśli tak się stanie, będzie to oszustwem i żerowaniem na naszej skłonności do poszukiwania łatwych rozwiązań.

Wiele twarzy choroby

Insulinooporność ma wiele twarzy i nie wynika zwykle z nadużywania węglowodanów w diecie. Niektóre osoby cierpią na IO z powodu stanu zapalnego. Ten może być indukowany przez wiele czynników, w tym żywieniowych, ale i dotyczących stylu życia oraz poprzez inne choroby.

Przykładowe czynniki powodujące stan zapalny, a co za tym idzie – mogące wywołać insulinooporność, to (jedne z wielu):

  • zepsuty ząb,
  • problem z jelitami,
  • brak 7–8 godzin snu na dobę,
  • chodzenie później spać niż o 22:00,
  • niebieskie światło,
  • stresująca praca lub życie,
  • brak aktywności na świeżym powietrzu.

Innymi czynnikami mogą być czynniki żywieniowe, np:

  • niedobór enzymów trawiących pokarm (np. nietolerancja FODMAP),
  • zbyt częste jedzenie (nadmierne wydzielanie insuliny),
  • jedzenie węglowodanów w każdym posiłku, nawet jeśli mają niski indeks glikemiczny,
  • siedzący tryb życia i nadużywanie węglowodanów.

Podane powyżej czynniki są oczywiście wybiórcze i stanowią ułamek tego, co ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Więcej na temat tych czynników oraz tego, jak sobie z nimi poradzić, będę mówiła na moim wykładzie Insulinooporność – dieta i styl życia.

Skoro już wiem, że insulinooporność ma często swoje źródło w stanie zapalnym, to pytanie o to, czy dany produkt pomoże nam wyjść z IO, jest bezzasadne.

Nie śpię, bo pracuję

Żyjemy w czasach, w których większość osób bierze udział w wyścigu szczurów i żyje w przewlekłym stresie. Jeśli pracujesz do późna albo oglądasz coś na telefonie, komputerze czy w telewizorze, to przysadka mózgowa naświetla się poprzez oczy niebieskim światłem.

insulinooporność a owoce

Powoduje to pomylenie przez organizm nocy z dniem. Ponadto stres z tym związany robi dodatkowe szkody. Nasz rytm dobowy wygląda tak, że rano budzi nas wysoki poziom kortyzolu, a wieczorem, kiedy spada, wydziela się melatonina, która nas usypia. Jeśli wieczorem kortyzol jest wysoki, możemy czuć się zmęczeni, ale nie możemy zasnąć. W konsekwencji sen będzie krótszy i niespokojny. Efekt? Brak regeneracji, stan zapalny, zaburzenia wydzielania hormonów.

Badania pokazują, że osoby, które krócej śpią są bardziej otyłe, mają częściej choroby metaboliczne, cukrzycę i insulinooporność.

Czy mogę zjeść owoc?

Tak jak wspomniałam na początku – to zależy. Jeśli nie masz po nim wzdęć, nie czujesz wilczego głodu, nie zasypiasz – to odpowiedź brzmi: tak. Owoce najlepiej się trawią, gdy się je spożyje pusty żołądek (np. na drugie śniadanie albo kolację).

Osoby aktywne fizycznie mogą zjeść owoc po treningu, a następnie po godzinie zjeść normalny posiłek. Nie powinno się natomiast jeść owoców po posiłku z mięsem. To utrudnia to trawienie, bo mięso wymaga kwaśnego środowiska. Efektem tego będzie uczucie ciężkości, przelewanie się, wzdęcia bądź zgaga.

Osoby z IO również mogą jeść owoce na kolacje. Wyrządzą mniej szkody (o ile w ogóle wyrządzą), niż zjedzenie wieczorem pokarmu białkowego. Posiłek białkowy trawi się długo i podnosi poziom insuliny, a ta blokuje możliwość „spalania” tkanki tłuszczowej.

Zmień styl życia

Wiele osób skupia się na czynnikach żywieniowych i pyta na grupach wsparcia, czy mogą zjeść to czy tamto. Zupełnie nie zwracają uwagi na to, że ich IO może nie mieć podłoża żywieniowego, lecz stricte dotyczy stylu życia (brak snu, stres, brak spacerów, brak relaksu). Może się okazać, że dzięki zmianie stylu życia i troszkę diety, choćby na czystą michę (obejrzyj film na ten temat) nie będziemy musieli rezygnować z wielu smacznych pokarmów.

Przeczytaj jeszcze:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Czy można jeść owoce przy insulinooporności? Tak i nie! To zależy. Każdy jest inny i każdy inaczej zareaguje na określony pokarm. Można jeść jaja i tyć, bo ma się na nie nietolerancję, można jeść chleb i chudnąć, ponieważ cierpi się na celiakię. Można też tyć od jedzenia owoców, które u niektórych powodują wzdęcia, a tym samym stan zapalny.

Pokarm dla insulinoopornych (IO)

Nie istnieje coś takiego jak „produkty dla insulinoopornych”. Wiele osób, kiedy dowiaduje się, że ma tę przypadłość, oczekuje gotowej tabeli z informacją, co wolno im jeść, a czego mają unikać. Byłoby to zbyt proste, a jednocześnie wprowadzające w błąd.

Osoby cierpiące na celiakię znajdują w sklepach produkty z przekreślonym kłosem, dzięki czemu można powiedzieć, że jest im łatwiej. Osoby insulinooporne również chciałyby znajdować w sklepie pokarmy oznaczone przekreślonym IO.

Podejrzewam, że kiedyś to nastąpi, bo insulinooporność jest coraz powszechniejsza i coraz więcej się o niej mówi. Możliwe, że producenci fit-wynalazków będą chcieli w ten sposób podnieść swój zysk. Jeśli tak się stanie, będzie to oszustwem i żerowaniem na naszej skłonności do poszukiwania łatwych rozwiązań.

Wiele twarzy choroby

Insulinooporność ma wiele twarzy i nie wynika zwykle z nadużywania węglowodanów w diecie. Niektóre osoby cierpią na IO z powodu stanu zapalnego. Ten może być indukowany przez wiele czynników, w tym żywieniowych, ale i dotyczących stylu życia oraz poprzez inne choroby.

Przykładowe czynniki powodujące stan zapalny, a co za tym idzie – mogące wywołać insulinooporność, to (jedne z wielu):

  • zepsuty ząb,
  • problem z jelitami,
  • brak 7–8 godzin snu na dobę,
  • chodzenie później spać niż o 22:00,
  • niebieskie światło,
  • stresująca praca lub życie,
  • brak aktywności na świeżym powietrzu.

Innymi czynnikami mogą być czynniki żywieniowe, np:

  • niedobór enzymów trawiących pokarm (np. nietolerancja FODMAP),
  • zbyt częste jedzenie (nadmierne wydzielanie insuliny),
  • jedzenie węglowodanów w każdym posiłku, nawet jeśli mają niski indeks glikemiczny,
  • siedzący tryb życia i nadużywanie węglowodanów.

Podane powyżej czynniki są oczywiście wybiórcze i stanowią ułamek tego, co ma wpływ na ogólny stan zdrowia. Więcej na temat tych czynników oraz tego, jak sobie z nimi poradzić, będę mówiła na moim wykładzie Insulinooporność – dieta i styl życia.

Skoro już wiem, że insulinooporność ma często swoje źródło w stanie zapalnym, to pytanie o to, czy dany produkt pomoże nam wyjść z IO, jest bezzasadne.

Nie śpię, bo pracuję

Żyjemy w czasach, w których większość osób bierze udział w wyścigu szczurów i żyje w przewlekłym stresie. Jeśli pracujesz do późna albo oglądasz coś na telefonie, komputerze czy w telewizorze, to przysadka mózgowa naświetla się poprzez oczy niebieskim światłem.

insulinooporność a owoce

Powoduje to pomylenie przez organizm nocy z dniem. Ponadto stres z tym związany robi dodatkowe szkody. Nasz rytm dobowy wygląda tak, że rano budzi nas wysoki poziom kortyzolu, a wieczorem, kiedy spada, wydziela się melatonina, która nas usypia. Jeśli wieczorem kortyzol jest wysoki, możemy czuć się zmęczeni, ale nie możemy zasnąć. W konsekwencji sen będzie krótszy i niespokojny. Efekt? Brak regeneracji, stan zapalny, zaburzenia wydzielania hormonów.

Badania pokazują, że osoby, które krócej śpią są bardziej otyłe, mają częściej choroby metaboliczne, cukrzycę i insulinooporność.

Czy mogę zjeść owoc?

Tak jak wspomniałam na początku – to zależy. Jeśli nie masz po nim wzdęć, nie czujesz wilczego głodu, nie zasypiasz – to odpowiedź brzmi: tak. Owoce najlepiej się trawią, gdy się je spożyje pusty żołądek (np. na drugie śniadanie albo kolację).

Osoby aktywne fizycznie mogą zjeść owoc po treningu, a następnie po godzinie zjeść normalny posiłek. Nie powinno się natomiast jeść owoców po posiłku z mięsem. To utrudnia to trawienie, bo mięso wymaga kwaśnego środowiska. Efektem tego będzie uczucie ciężkości, przelewanie się, wzdęcia bądź zgaga.

Osoby z IO również mogą jeść owoce na kolacje. Wyrządzą mniej szkody (o ile w ogóle wyrządzą), niż zjedzenie wieczorem pokarmu białkowego. Posiłek białkowy trawi się długo i podnosi poziom insuliny, a ta blokuje możliwość „spalania” tkanki tłuszczowej.

Zmień styl życia

Wiele osób skupia się na czynnikach żywieniowych i pyta na grupach wsparcia, czy mogą zjeść to czy tamto. Zupełnie nie zwracają uwagi na to, że ich IO może nie mieć podłoża żywieniowego, lecz stricte dotyczy stylu życia (brak snu, stres, brak spacerów, brak relaksu). Może się okazać, że dzięki zmianie stylu życia i troszkę diety, choćby na czystą michę (obejrzyj film na ten temat) nie będziemy musieli rezygnować z wielu smacznych pokarmów.

Przeczytaj jeszcze:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
15 stycznia 2018

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Dlaczego diety nie działają cz.2

Jesteś na diecie, starasz się i… NIC Nie każdy w życiu ma łatwo, nie każdy ma z górki, można powiedzieć „ciężko jest lekko żyć”. Stosujesz dietę, bo koleżanka powiedziała że świetnie na niej schudła a…

WIĘCEJ >
woda z cytryną, woda, cytryna, zgaga, refluks

Czy dieta zasadowa jest skuteczna? Test pH cytryny

Jest dużo sprzeczności na temat tego, jakie pH ma cytryna, jakie woda, a jakie jest dla nas odpowiednie. Czy jak wypijasz kwaśne to niszczysz sobie żołądek, a jak wypijasz zasadowe to przynosisz ulgę? Sprawdź, czy…

WIĘCEJ >
kiełki

Kiełki – jak uprawiać, by nie gniły?

Nim posiadłam tą tajemną wiedzę, kilkanaście razy wyrzucałam „cuchnące” hodowle. Zdarzało się również, że urastały do tak wielkich rozmiarów, że nie byłam w stanie tego przejeść.

WIĘCEJ >
fobia tłuszczowa

Fobia tłuszczowa – czy tłuszcz zwierzęcy jest szkodliwy?

Iwona Wierzbicka dla Magazyn Strefa Trenera o strachu przed tłustymi produktami i modzie na produkty light. Co dzieje się gdy zjemy za dużo tłuszczu, a co kiedy zbyt wiele węglowodanów. Racjonalne żywienie może spowodować pozytywne

WIĘCEJ >