fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Witamina C – jak dawkować?

Witamina C – jak dawkować?

witamina C

Witamina C nie działa – tego można się dowiedzieć z telewizji czy tekstów w internecie. Ale jest też sporo artykułów naukowych, że jednak działa – wystarczy sięgnąć do PubMed.

Wnioski z badań są takie: dzięki witaminie C zmniejszają się objawy grypy i przeziębienia oraz ich czas trwania, a powikłania – np. w postaci zapalenia płuc czy astmy – są rzadsze.

Na wstępie muszę jednak podkreślić, że witamina C nie może być przewlekle brana w dużych „doraźnych” dawkach. Organizm na co dzień musi doświadczać stanów zapalnych, by trenować układ immunologiczny. Jednak to nie znaczy, że mamy nic nie robić!

Zadbaj o odporność poprzez odżywczą dietę, wysypianie się, nawadnianie organizmu, spacery, ekspozycję na zimno. Piszę o tym dokładnie w swojej książce „Jak wzmocnić odporność. Dieta, styl życia, umysł, suplementy”.

W świetle badań

Jak donoszą badania naukowe:

„Zakażenie grypą A u myszy spowodowało zmniejszenie stężenia witaminy C w płynie popłuczyn oskrzelowo-pęcherzykowym, w niedoborze witaminy C grypa doprowadziła do nasilenia patologii płuc.

Spadek poziomu witaminy C podczas różnych infekcji sugeruje, że podawanie witaminy C może mieć wpływ na leczenie wielu pacjentów z infekcjami. 

Suplementacja na poziomie 0,2 g/dzień była niewystarczająca do normalizacji poziomu witaminy C w leukocytach u pacjentów z przeziębieniem, ale gdy podawano witaminę C w dawce 6 g/dobę, spadek poziomu witaminy C w leukocytach C indukowany przez przeziębienie został zasadniczo zniesiony.

W systematycznym przeglądzie zidentyfikowano trzy badania, które dostarczyły informacji na temat potencjalnego wpływu witaminy C na płuca u osób cierpiących na astmę wywołaną przeziębieniem. Badanie przeprowadzone w Nigerii dotyczyło pacjentów z astmą, u których zaostrzenia astmy były wynikiem infekcji dróg oddechowych. Dawka witaminy C 1 g/dobę zmniejszyła występowanie ciężkich i umiarkowanych napadów astmy o 89%. Inne badanie przeprowadzone na pacjentach z astmą związaną z infekcją wykazało, że 5 g witaminy C dziennie zmniejszyło częstość występowania nadwrażliwości oskrzeli na histaminę o 52 punkty procentowe. W trzecim badaniu stwierdzono, że podanie pojedynczej dawki 1 g witaminy C pacjentom bez astmy przeziębienia zmniejsza wrażliwość oskrzeli w teście prowokacyjnym histaminą.

Badania pokazują 80% mniejszą częstość występowania zapalenia płuc w grupie przyjmującej witaminę C”[1].

Kolejne doniesienia:

Badacze porównali dwie grupy. Pierwsza była leczona lekami przeciwbólowymi i zmniejszającymi przekrwienie, druga grupa otrzymywała co godzinę dawkę 1000 mg witaminy C przez pierwsze 6 godzin, a następnie 3 razy dziennie. Osobom nie zgłaszającym objawów podawano również dawki

1000 mg 3 razy dziennie. Wyniki: Ogólnie zgłaszane objawy grypy i przeziębienia w grupie testowej zmniejszyły się o 85% w porównaniu z grupą kontrolną po podaniu megadawki witaminy C[2].

Witamina C – jak stosować?

Gdy dopadnie cię przeziębienie i czujesz, że z każdą chwilą jest gorzej, możesz sięgnąć po witaminę C w dawce uderzeniowej:

  • Dawki uderzeniowe stosowane w przeziębieniu to zwykle od 350 mg (miligram) do 700 mg na 1 kg (kilogram) masy ciała (dawka dobowa – przelicz!). Przykład dla osoby ważącej 50 kg: 50 kg × 350 mg = 17,5 g (gram), 50 kg × 700 mg = 35 g.
  • Co 1 godzinę bierze się dawkę rozpuszczoną z wodą (w zależności od wagi może wyjść od 0,5 g do 4 g co godzinę). Przykładowo dla osoby ważącej 50 kg podziel sobie np. 35 g na liczbę godzin, w których nie śpisz. (Przykładowo wstajesz o 7:00, a kładziesz się spać o 21:00, więc przyjmiesz 15 dawek, 35 g/15 = około 2,5 g witaminy C co godzinę).
  • Dawki przyjmuje się od momentu wstania do momentu pójścia spać.
  • Jeśli pojawia się biegunka, zmniejsza się dawkę (np. z 2 g na 1 g lub na 0,5 g), ale wciąż stosuje się co godzinę.
  • Warto brać na przemian kwas L-askorbinowy z askorbinianem sodu (ten drugi jest łagodniejszy dla żołądka, ale też ma swoje wady – sód). Na przemian oznacza np. o 7:00 kwas L-askorbinowy, o 8:00 askorbinian sodu, o 9:00 kwas L-askorbinowy… itd.
  • Można tak postępować nie dłużej niż 3 dni. Po tym czasie można pozostać przy dawce np. 3 g na dzień przez kolejne 3 dni i koniec!
  • Prewencyjnie, profilaktycznie zwykle bierze się 1 g witaminy C na dzień, warto wtedy wybrać witaminę z acerolą, dziką różą, rokitnikiem czy bioflawonoidami.

Ja w trakcie ostatniego przeziębienia brałam 3 g co godzinę w ciągu 14 godzin, co dało około 42–50 g na dzień. Po 3 dniach odstawiłam witaminę C. Niesamowite jak szybko mijały te najcięższe objawy typu zaczerwienienie oczu, katar, przytkanie uszu czy ból gardła.

W czym witamina C może jeszcze pomóc?

Według publikacji ze źródła nr 3 (poniżej) witamina C ma następujące pozytywne zastosowanie:

  • Jest silnym antyoksydantem.
  • Przyśpiesza gojenie tkanek.
  • Poprawia wchłanianie żelaza.
  • Może poprawić płodność i jakość nasienia.
  • Obniża poziom cholesterolu i jego akumulację w tętnicach.
  • Może pomóc w walce z nowotworami.
  • Może zapobiec powikłaniom cukrzycy, takim jak np. retinopatia, nefropatia, problem z gojeniem się ran.
  • Wzmacnia odporność organizmu i obniża poziom stanu zapalnego.
  • Wspomaga usuwanie metali ciężkich i zmniejsza ich toksyczne oddziaływanie na organizm.
  • Ma zastosowanie w chorobach neurodegeneracyjnych.

Czy szkodzi na nerki?

Obejrzyj film, zerknij w udostępnioną poniżej literaturę, aby przekonać się, że witamina C nie szkodzi w takim schemacie, jaki proponuję.

Obejrzyj mój live na temat witaminy C, czy można ją przedawkować i czy szkodzi na nerki.

Jak odzyskać węch i smak?

Okazuje się, że suplementacja cynku może być pomocna. Proponuję przez pierwszy tydzień wdrożyć dawkowanie 3 × dziennie 15 mg cynku. Może mdlić do godziny od wzięcia (to zupełnie normalna reakcja organizmu na cynk).

Po tygodniu warto utrzymać dawkowanie 1 × dziennie 15 mg przez 2–3 tygodnie. Dalsza suplementacja powinna być skonsultowana ze specjalistą zajmującym się dobieraniem indywidualnej suplementacji, ponieważ suplementacja cynkiem może prowadzić do niedoboru miedzi.

PS Kiedy byłam dzieckiem, to pamiętam, że pierwsze co przepisywało się choremu to witamina C, witamina B3 (PP), syrop z cebuli i wygrzanie się. Jestem rocznik 1976 🙂 Może czas odświeżyć „tajemną” wiedzę. Obejrzyj powyższy film! A jeśli nie wierzysz w to, co piszę, przeczytaj źródła i po prostu spróbuj.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Źródła:

[1] Harri Hemilä, Vitamin C and Infections, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28353648/

[2] H. C. Gorton, K. Jarvis, The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10543583/

3. Skuteczność witaminy C w różnych dolegliwościach: Shailja Chambial, Shailendra Dwivedi, Kamla Kant Shukla, Placheril J. John, Praveen Sharma, Vitamin C in Disease Prevention and Cure: An Overview, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3783921/

4. Witamina C a kamienie nerkowe: P. M. Ferraro, G. C. Curhan, G. Gambaro, E. N. Taylor, Total, Dietary, and Supplemental Vitamin C Intake and Risk of Incident Kidney Stones https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769668/; Do Vitamin C Supplements Cause Kidney Stones?, Care2 Healthy Living, https://www.urologyofva.net/articles/category/healthy-living/2895976/do-vitamin-c-supplements-cause-kidney-stones-care2-healthy-living; P. J. Skerrett, High-dose vitamin C linked to kidney stones in men, https://www.health.harvard.edu/blog/high-dose-vitamin-c-linked-to-kidney-stones-in-men-201302055854

Suplementacja – uwaga!

Suplementacja to sprawa bardzo indywidualna. Ważne, aby nie kupować i nie stosować suplementów na własną rękę i wszystkiego naraz, w imię zasady „im więcej, tym lepiej”. Takie działanie może zaszkodzić. Warto zrobić komplet badań i skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem klinicznym, celem dobrania odpowiedniego zestawu, formy oraz dawki.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Witamina C nie działa – tego można się dowiedzieć z telewizji czy tekstów w internecie. Ale jest też sporo artykułów naukowych, że jednak działa – wystarczy sięgnąć do PubMed.

Wnioski z badań są takie: dzięki witaminie C zmniejszają się objawy grypy i przeziębienia oraz ich czas trwania, a powikłania – np. w postaci zapalenia płuc czy astmy – są rzadsze.

Na wstępie muszę jednak podkreślić, że witamina C nie może być przewlekle brana w dużych „doraźnych” dawkach. Organizm na co dzień musi doświadczać stanów zapalnych, by trenować układ immunologiczny. Jednak to nie znaczy, że mamy nic nie robić!

Zadbaj o odporność poprzez odżywczą dietę, wysypianie się, nawadnianie organizmu, spacery, ekspozycję na zimno. Piszę o tym dokładnie w swojej książce „Jak wzmocnić odporność. Dieta, styl życia, umysł, suplementy”.

W świetle badań

Jak donoszą badania naukowe:

„Zakażenie grypą A u myszy spowodowało zmniejszenie stężenia witaminy C w płynie popłuczyn oskrzelowo-pęcherzykowym, w niedoborze witaminy C grypa doprowadziła do nasilenia patologii płuc.

Spadek poziomu witaminy C podczas różnych infekcji sugeruje, że podawanie witaminy C może mieć wpływ na leczenie wielu pacjentów z infekcjami. 

Suplementacja na poziomie 0,2 g/dzień była niewystarczająca do normalizacji poziomu witaminy C w leukocytach u pacjentów z przeziębieniem, ale gdy podawano witaminę C w dawce 6 g/dobę, spadek poziomu witaminy C w leukocytach C indukowany przez przeziębienie został zasadniczo zniesiony.

W systematycznym przeglądzie zidentyfikowano trzy badania, które dostarczyły informacji na temat potencjalnego wpływu witaminy C na płuca u osób cierpiących na astmę wywołaną przeziębieniem. Badanie przeprowadzone w Nigerii dotyczyło pacjentów z astmą, u których zaostrzenia astmy były wynikiem infekcji dróg oddechowych. Dawka witaminy C 1 g/dobę zmniejszyła występowanie ciężkich i umiarkowanych napadów astmy o 89%. Inne badanie przeprowadzone na pacjentach z astmą związaną z infekcją wykazało, że 5 g witaminy C dziennie zmniejszyło częstość występowania nadwrażliwości oskrzeli na histaminę o 52 punkty procentowe. W trzecim badaniu stwierdzono, że podanie pojedynczej dawki 1 g witaminy C pacjentom bez astmy przeziębienia zmniejsza wrażliwość oskrzeli w teście prowokacyjnym histaminą.

Badania pokazują 80% mniejszą częstość występowania zapalenia płuc w grupie przyjmującej witaminę C”[1].

Kolejne doniesienia:

Badacze porównali dwie grupy. Pierwsza była leczona lekami przeciwbólowymi i zmniejszającymi przekrwienie, druga grupa otrzymywała co godzinę dawkę 1000 mg witaminy C przez pierwsze 6 godzin, a następnie 3 razy dziennie. Osobom nie zgłaszającym objawów podawano również dawki

1000 mg 3 razy dziennie. Wyniki: Ogólnie zgłaszane objawy grypy i przeziębienia w grupie testowej zmniejszyły się o 85% w porównaniu z grupą kontrolną po podaniu megadawki witaminy C[2].

Witamina C – jak stosować?

Gdy dopadnie cię przeziębienie i czujesz, że z każdą chwilą jest gorzej, możesz sięgnąć po witaminę C w dawce uderzeniowej:

  • Dawki uderzeniowe stosowane w przeziębieniu to zwykle od 350 mg (miligram) do 700 mg na 1 kg (kilogram) masy ciała (dawka dobowa – przelicz!). Przykład dla osoby ważącej 50 kg: 50 kg × 350 mg = 17,5 g (gram), 50 kg × 700 mg = 35 g.
  • Co 1 godzinę bierze się dawkę rozpuszczoną z wodą (w zależności od wagi może wyjść od 0,5 g do 4 g co godzinę). Przykładowo dla osoby ważącej 50 kg podziel sobie np. 35 g na liczbę godzin, w których nie śpisz. (Przykładowo wstajesz o 7:00, a kładziesz się spać o 21:00, więc przyjmiesz 15 dawek, 35 g/15 = około 2,5 g witaminy C co godzinę).
  • Dawki przyjmuje się od momentu wstania do momentu pójścia spać.
  • Jeśli pojawia się biegunka, zmniejsza się dawkę (np. z 2 g na 1 g lub na 0,5 g), ale wciąż stosuje się co godzinę.
  • Warto brać na przemian kwas L-askorbinowy z askorbinianem sodu (ten drugi jest łagodniejszy dla żołądka, ale też ma swoje wady – sód). Na przemian oznacza np. o 7:00 kwas L-askorbinowy, o 8:00 askorbinian sodu, o 9:00 kwas L-askorbinowy… itd.
  • Można tak postępować nie dłużej niż 3 dni. Po tym czasie można pozostać przy dawce np. 3 g na dzień przez kolejne 3 dni i koniec!
  • Prewencyjnie, profilaktycznie zwykle bierze się 1 g witaminy C na dzień, warto wtedy wybrać witaminę z acerolą, dziką różą, rokitnikiem czy bioflawonoidami.

Ja w trakcie ostatniego przeziębienia brałam 3 g co godzinę w ciągu 14 godzin, co dało około 42–50 g na dzień. Po 3 dniach odstawiłam witaminę C. Niesamowite jak szybko mijały te najcięższe objawy typu zaczerwienienie oczu, katar, przytkanie uszu czy ból gardła.

W czym witamina C może jeszcze pomóc?

Według publikacji ze źródła nr 3 (poniżej) witamina C ma następujące pozytywne zastosowanie:

  • Jest silnym antyoksydantem.
  • Przyśpiesza gojenie tkanek.
  • Poprawia wchłanianie żelaza.
  • Może poprawić płodność i jakość nasienia.
  • Obniża poziom cholesterolu i jego akumulację w tętnicach.
  • Może pomóc w walce z nowotworami.
  • Może zapobiec powikłaniom cukrzycy, takim jak np. retinopatia, nefropatia, problem z gojeniem się ran.
  • Wzmacnia odporność organizmu i obniża poziom stanu zapalnego.
  • Wspomaga usuwanie metali ciężkich i zmniejsza ich toksyczne oddziaływanie na organizm.
  • Ma zastosowanie w chorobach neurodegeneracyjnych.

Czy szkodzi na nerki?

Obejrzyj film, zerknij w udostępnioną poniżej literaturę, aby przekonać się, że witamina C nie szkodzi w takim schemacie, jaki proponuję.

Obejrzyj mój live na temat witaminy C, czy można ją przedawkować i czy szkodzi na nerki.

Jak odzyskać węch i smak?

Okazuje się, że suplementacja cynku może być pomocna. Proponuję przez pierwszy tydzień wdrożyć dawkowanie 3 × dziennie 15 mg cynku. Może mdlić do godziny od wzięcia (to zupełnie normalna reakcja organizmu na cynk).

Po tygodniu warto utrzymać dawkowanie 1 × dziennie 15 mg przez 2–3 tygodnie. Dalsza suplementacja powinna być skonsultowana ze specjalistą zajmującym się dobieraniem indywidualnej suplementacji, ponieważ suplementacja cynkiem może prowadzić do niedoboru miedzi.

PS Kiedy byłam dzieckiem, to pamiętam, że pierwsze co przepisywało się choremu to witamina C, witamina B3 (PP), syrop z cebuli i wygrzanie się. Jestem rocznik 1976 🙂 Może czas odświeżyć „tajemną” wiedzę. Obejrzyj powyższy film! A jeśli nie wierzysz w to, co piszę, przeczytaj źródła i po prostu spróbuj.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Źródła:

[1] Harri Hemilä, Vitamin C and Infections, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28353648/

[2] H. C. Gorton, K. Jarvis, The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10543583/

3. Skuteczność witaminy C w różnych dolegliwościach: Shailja Chambial, Shailendra Dwivedi, Kamla Kant Shukla, Placheril J. John, Praveen Sharma, Vitamin C in Disease Prevention and Cure: An Overview, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3783921/

4. Witamina C a kamienie nerkowe: P. M. Ferraro, G. C. Curhan, G. Gambaro, E. N. Taylor, Total, Dietary, and Supplemental Vitamin C Intake and Risk of Incident Kidney Stones https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4769668/; Do Vitamin C Supplements Cause Kidney Stones?, Care2 Healthy Living, https://www.urologyofva.net/articles/category/healthy-living/2895976/do-vitamin-c-supplements-cause-kidney-stones-care2-healthy-living; P. J. Skerrett, High-dose vitamin C linked to kidney stones in men, https://www.health.harvard.edu/blog/high-dose-vitamin-c-linked-to-kidney-stones-in-men-201302055854

Suplementacja – uwaga!

Suplementacja to sprawa bardzo indywidualna. Ważne, aby nie kupować i nie stosować suplementów na własną rękę i wszystkiego naraz, w imię zasady „im więcej, tym lepiej”. Takie działanie może zaszkodzić. Warto zrobić komplet badań i skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem klinicznym, celem dobrania odpowiedniego zestawu, formy oraz dawki.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
27 października 2020

Tagi

Komentarzy: 1

  1. Avatar iwa003 4 listopada 2020 o 10:56

    Czy dla kobiet w ciąży może być witamina c podawana w takich dawkach?

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Emocje a jedzenie – jemy po to, żeby żyć

Jedzenie bardzo często jest właśnie rodzajem ucieczki od emocji. Takie czynności powtarzane regularnie prowadzą nas niestety do uzależnienia od jedzenia. Kiedy emocje prowadzą nas w niewłaściwe nawyki?

WIĘCEJ >
mózg

Jak chronić swój mózg?

Dziś wiele osób ma problem z koncentracją, pamięcią, skupieniem myśli, nastrojami depresyjnymi, zaburzeniami neurologicznymi. Do tego dochodzi jeszcze ból ciała, a także nieokreślone choroby, przewlekłe zmęczenie. Kobietom wypadają włosy, a mężczyznom rosną piersi. Jeśli myślisz,…

WIĘCEJ >

Pasożyty – wszystko, co trzeba wiedzieć!

Temat pasożytów wzbudza żywe zainteresowanie. I słusznie! Często docierają do nas sprzeczne informacje – jedni mówią, że prawie wszystkiemu są winne pasożyty, a inni, że nie ma co przesadzać, że to teorie spiskowe. Jaka jest…

WIĘCEJ >
śmietana, nabiał

Śmietana – co się w niej kryje?

Kiedyś zachciało mi się jagód z cukrem i śmietaną :) Z moją manią zerkania na etykiety miałam problem znaleźć choć jedną z "normalnym" jak to przystało na śmietanę składem. Oto jedna z nich, zawiera: skrobię

WIĘCEJ >