logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Co w kawie piszczy

Co w kawie piszczy

co-w-kawie-piszczy-512x341.jpg

Masz problem z tym, żeby obok kawy przejść obojętnie? Nie przejmuj się, nie jesteś sam! Kawa to zaraz po wodzie najczęściej spożywany napój na świecie, a w XXI w. była obok ropy najczęściej eksportowanym produktem. Kochamy kawę, nie wszyscy oczywiście, ale w zdecydowanej większości jest lubianym przez nas napojem, który ma swoje miejsce w codziennych rytuałach dnia. Na samą myśl o zaprzestaniu picia kawy przechodzą nas ciarki. Problem w tym, że kawa ma trochę z reputacji „drania” i w świadomości ludzi utrwaliła się jako napój raczej niekorzystnie wpływający na zdrowie. Czy rzeczywiście pijąc filiżankę kawy powinniśmy mieć wyrzuty sumienia?

Rozłóżmy kawę na czynniki pierwsze i weźmiemy pod mikroskop kilka zakorzenionych głęboko w społeczeństwie mitów. Pobiegnij więc zaparzyć filiżankę kawy, zanim przejdziesz do kolejnej części artykułu. Kto wie, czy po przeczytaniu będziesz mógł sięgnąć jeszcze po następną ☕️ ????.

Kwestia indywidualna

Metabolizm kawy zależny jest o genu… żartuję. Nie będziemy wchodzić w szczegóły, ważny jest wniosek, który z nich płynie. Mianowicie, to czy na kawę reagujesz dobrze, czy źle jest zapisane w dużej mierze w Twoich genach. Stąd też tak duża różnica między nami. Znam osoby, które mogą wypić dużą kawę przed snem i spać jak dzieci oraz takich, którzy po małej kawie rano będą miały problem z zaśnięciem wieczorem.

Kawa kontra magnez

„Kawa wypłukuje magnez!” – znacie to stwierdzenie? To chyba najbardziej szkodliwy mit jaki powstał. Jeszcze ciekawsze jest to, że w rzeczywistości, ten bardzo lubiany napój okazuje się bardzo dobrym źródłem magnezu. Jedno porządne espresso zawiera całe 50 mg magnezu, co u kobiet stanowi 15% dziennego zapotrzebowania. Dodatkowo z powodu wyjałowienia gleb nasza dieta jest bardzo często dość uboga w ten pierwiastek.

Kawa kontra wapń

Kolejny często powielany mit „kawa wypłukuje wapń z kości” także został obalony, co pokazują badania. Jeśli więc przy filiżance kawy martwicie się o to, że z jej powodu jesteście bliżej osteoporozy, to raczej możecie przestać zawracać sobie tym głowę.

Kawa, a wchłanianie

Żeby nie było tak kolorowo, kawa może również bardzo negatywnie wpływać na część minerałów i witamin. Bardzo popularnym błędem jest spożywanie kawy w trakcie lub po posiłku, gdyż zaburza to wchłanianie składników odżywczych i suplementów. Kawa niestety pogarsza wchłanianie żelaza (nawet do 70%!), witamin z grupy B oraz witaminy A. Warto więc pić ją zawsze w odstępie co najmniej dwóch godzin od posiłków i suplementów.

Kawa odwadnia?

To obok magnezu drugi najpopularniejszy mit. Prawdą jest, że kofeina zwiększa wydalanie wody z naszego organizmu, robi to jednak tylko tymczasowo, przez kilka pierwszych dni picia kawy. Jeśli więc jesteś smakoszem kawy, to okres ten prawdopodobnie masz za sobą. Rozkoszuj się więc swoją kawą i nie przejmuj się odwodnieniem.

Ciemna strona kawy

Kortyzol

Niestety, kawa może mieć także negatywy wpływ na nasz organizm. Za każdym razem, gdy pijesz kawę powodujesz wyrzut kortyzolu w swoim organizmie, co jest analogiczne z sytuacją stresową. O ile u osób zdrowych nie stanowi to większego problemu, tak u ludzi z ciągle podniesionym kortyzolem, żyjących w wiecznym stresie, kawa będzie dolewaniem benzyny do ognia.

Nieszczelne jelito

Podobnie niekorzystny wpływ kawa może mieć u osób z nieszczelnym jelitem, które jest jednym z czynników powstawania chorób autoimmunologicznych. Kawa może przyczynić się do słabszych efektów jego uszczelniania, dlatego szczególnie w okresie regeneracji jelit powinna być wyłączona z diety.

Ciąża

Kofeina przechodzi również przez łożysko oraz do mleka matki. Warto zrezygnować ze spożycia kawy w tym okresie, aby nie stymulować dziecka w ten sposób już od najmłodszych lat.

Bibliografia:

  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19774754
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12204390
  • http://m.ajcn.nutrition.org/content/93/6/1212.full
  • Katarzyna Świątkowska – Mity medyczne, które mogą zabić

Uwaga: ważne informacje, przeczytaj zanim zastosujesz lub skopiujesz.

 

 

 

Autor



Mateusz Ostręga

Podobne tematy

Witamina D3

Witamina D3 – dlaczego jest tak ważna?

Witamina D3 i letnie odchudzanie – nagranie dla Radia Opole. 80% społeczeństwa cierpi na niedobór witamin D3, a jej niedobór zwiększa ryzyko osteoporozy, nowotworów, depresji, problemów hormonalnych i immunologicznych.

WIĘCEJ >

Które tłuszcze są szkodliwe?

Tłuszcze – kiedy mogą szkodzić Dieta paleo oraz inne systemy żywieniowe opierające się na ograniczeniu ilości spożywanych węglowodanów charakteryzują się (…)

WIĘCEJ >

Zmęczenie po pracy – skąd się bierze?

Coraz częściej osoby pracujące w biurze są po pracy wykończone, choć teoretycznie nie wymaga ona wielkich nakładów energii. Chroniczne przemęczenie (…)

WIĘCEJ >

Grzyby – czy naprawdę nie mają żadnych wartości odżywczych?

Sporo kontrowersji wokół tych małych cudownych stworzeń. Często słyszę pytania, a w jakim celu ja mam jeść grzyby skoro one nie mają żadnych wartości odżywczych. Grzyby wykorzystywane są do walki z nowotworami i wirusami.

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl