logo
Szukaj
openclose
logo
Szukaj
Szukaj

Kawa – pić czy nie pić?

Kawa – pić czy nie pić?

kawa 2

Kawa – zaraz po wodzie – to najchętniej spożywany napój na świecie. Jest też jednym z najczęściej eksportowanych produktów. Wiele osób niesłusznie twierdzi, że kawa jedynie pogarsza stan zdrowia. Jak jest naprawdę?

Niektórzy uważają, że mała czarna raczej niekorzystnie wpływa na zdrowie i dlatego trzeba ją bardzo ograniczać. Czy rzeczywiście tak jest? Sprawdźmy, jakie mity na temat kawy są najpopularniejsze.

Kawa a magnez

„Kawa wypłukuje magnez!” – to jeden z najszkodliwszych mitów na temat kawy. W rzeczywistości mała czarna to dobre źródło magnezu. Jedno porządne espresso zawiera 50 mg magnezu, co u kobiet stanowi 15% dziennego zapotrzebowania.

Kawa a wapń

„Kawa wypłukuje wapń z kości” – to kolejny, często powielany mit, który został obalony przez naukowców. Przy porannym piciu kawy nie trzeba się wcale obawiać osteoporozy.

Kawa a wchłanianie

Kawa może jednak negatywnie wpływać na część minerałów i witamin. Bardzo popularnym błędem jest picie kawy w trakcie lub po posiłku. Zaburza to wchłanianie składników odżywczych i suplementów. Niestety, kawa pogarsza wchłanianie żelaza (nawet do 70%), witamin z grupy B oraz witaminy A. Warto pić ją zawsze w odstępie co najmniej dwóch godzin od posiłków i suplementów.

Czy kawa odwadnia?

To kolejny popularny mit. Prawdą jest, że kofeina zwiększa wydalanie wody z organizmu, robi to jednak tylko tymczasowo, przez kilka pierwszych dni picia kawy. Jeśli więc jesteś jej smakoszem, to prawdopodobnie masz ten okres za sobą. Można więc rozkoszować się smakiem ulubionego napoju bez martwienia się o odwodnienie.

Warto jeszcze dodać, że kawa zawiera ogromne ilości przeciwutleniaczy. Dzięki nim proces starzenia może przebiegać wolniej. W małej czarnej znajdziemy też więcej antyoksydantów polifenolowych niż np. w zielonej herbacie. Kawa stymuluje też pracę wątroby, wspomaga krążenie i trawienie.

Ciemna strona kawy

Kortyzol

Niestety, kawa może mieć na nas także negatywy wpływ. Za każdym razem, gdy pijesz kawę, powodujesz wyrzut kortyzolu w swoim organizmie, co jest analogiczne z sytuacją stresową. U osób zdrowych nie stanowi to większego problemu. Jednak w przypadku tych, którzy mają ciągle podniesiony kortyzol i żyją w wiecznym stresie, kawa będzie dolewaniem benzyny do ognia.

Nieszczelne jelito

Kawa może też negatywnie wpływać na osoby borykające się z nieszczelnym jelitem, które jest jednym z czynników powstawania chorób autoimmunologicznych. Kawa może przyczynić się do słabszych efektów jego uszczelniania. W związku z tym w okresie regeneracji jelit powinna być wyłączona z diety.

Ciąża

Kofeina przechodzi również przez łożysko oraz do mleka matki. Picie kawy nie jest wówczas zabronione, ale lepiej zachować umiar.

Kwestia indywidualna

To, czy na kawę reagujesz dobrze czy źle, jest zapisane w dużej mierze w twoich genach. Są osoby, które mogą wypić dużą kawę tuż przed snem i zasną bez problemu, a są tacy, którzy po wypiciu rano małej filiżanki, wieczorem będą miały problem z zaśnięciem.

Nie bez znaczenia jest też ilość kawy wypijanej w ciągu dnia. Warto zachować umiar. Jedna czy dwie kawy nie powinny stanowić problemu. Nadmiar kofeiny może jednak prowadzić do uzależnienia. Powinny też na nią uważać osoby borykające się z chorą tarczycą, chronicznym zmęczeniem, problemami hormonalnymi czy żołądkowo-jelitowymi.

Pamiętajcie również, aby wybierać kawę dobrej jakości. Zdecydowanie powinniśmy unikać picia kawy rozpuszczalnej, która z prawdziwą małą czarną ma niewiele wspólnego.

Sprawdź nasze e-booki:

Bibliografia:

  • Maughan RJ, Griffin J., Caffeine ingestion and fluid balance: a review, 2003
  • Heaney RP, Effects of caffeine on bone and the calcium economy, 2002
  • Świątkowska K., Mity medyczne, które mogą zabić, 2016

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Mateusz Ostręga

Podobne tematy

Maca – wyjątkowy adaptogen

Maca jest jednorocznym warzywem korzeniem z rodziny roślin krzyżowych, do których należą również m.in. brokuł, kalafior, kapusta, jarmuż. Rośnie w (…)

WIĘCEJ >

Spirulina dobra czy zła?

  Spirulina zawiera 60-70% białka, kwasy fenolowe, tokoferole, prowitaminę A, witaminy z grupy B, w tym roślinną postać B12 i (…)

WIĘCEJ >

Badania przed ciążą, o których lekarz Ci nie powie!

Oprócz podstawowych badań przed ciążą, można również wykonać szerszą diagnostykę. O poniższych badaniach nie mówi prawie żaden lekarz, a mogą (…)

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 16-07-2014 co to jest paleo

Pracowicie od rana. Stresss trwa od wczoraj. Dzisiaj środa, jutro czwartek, a w piątek trzeba się spakować, ale najpierw zrobić (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl