fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Seler kontra ziemniak – co wybrać?

Seler kontra ziemniak – co wybrać?

seler-vs-ziemniak

Co jest lepsze – seler czy ziemniak? Czym się różnią? Sprawdź!

Ziemniak ma więcej węglowodanów i więcej kalorii, co oczywiście nie ma znaczenia. Jeśli zatem potrzebujesz uzupełnić dietę w węglowodany – wybierz ziemniaka. Niestety, jest rośliną psiankowatą, zatem podobnie jak pomidor i bakłażan nie jest polecany w chorobach autoimmunologicznych.

Seler i ziemniak mają podobną zawartość związków mineralnych (łącznie) Seler ma więcej witaminy A, E, K, B2 oraz sodu i wapnia. Natomiast ziemniak ma więcej witaminy B1, B3, B6, B9 (kwasu foliowego), C oraz magnezu, żelaza, cynku i miedzi.

seler - ziemniak - ajwendieta

Poza witaminami i minerałami wartości w tabeli są podane w mg na 100 g produktu. Źródło BLS – niemiecka baza danych.

Seler

W selerze znajduje się sporo sacharozy – cukru prostego, a właściwie dwucukru. Nie jest jej aż tak dużo, by porównywać do cukierków (około 2 g na 100 g produktu), ale właściwie całość węglowodanów przyswajalnych w selerze pochodzi z sacharozy. Ponadto seler jest zasobny w celulozę, której organizm ludzki nie potrafi trawić. Z powodu sacharozy i/lub celulozy po zjedzeniu selera mogą pojawić się wzdęcia. Pomocne może okazać się miksowanie (blendowanie), ale jeśli i to nie pomoże, możliwe, że po prostu cierpisz na nietolerancję FODMAP.

Więcej o węglowodanach i składnikach roślin w aspekcie FODMAP w moim webinarium o węglowodanach.

Ziemniak

W ziemniaku jest dużo więcej węglowodanów niż w selerze (15 g/100 g produktu), a niemal całość to skrobia. Pozostały ułamek węglowodanów to sacharoza i fruktoza (podobnie jak w selerze). Ziemniak ma o połowę mniej błonnika niż seler i trzykrotnie mniej celulozy. Skrobia obrobiona termicznie w obecności wody staje się łatwostrawna.

Podsumowując

Jeśli cierpisz na nietolerancję FODMAP – wybierz ziemniaka zamiast selera. Jeżeli nie do końca dobrze znosisz obecność celulozy, miksuj selera lub wybieraj ziemniaka. Jeśli chcesz mieć dłużej dostępną energię, na pewno ziemniak będzie lepszy.

Ciekawostka

Seler ma 82 mg kwasów omega 3 i 27 mg kwasów omega 6. Omega 3 są oczywiście w postaci ALA, które muszą się przekształcić w aktywne DHA i EPA. Warto zwrócić uwagę na to, że ta ilość odpowiada ilości kwasów w pewnym tranie w kapsułkach (w pewnej znanej aptece). Przy 120 kapsułkach w promocyjnej cenie 21 zł, zawartość omega 3 w 2 kapsułach to: EPA 64 mg, DHA 80 mg. To może lepiej się nie wygłupiać z takimi produktami, które nic nie wnoszą? W zamian za to seler, a porządne kwasy omega 3 z prawdziwego tranu w płynie.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Co jest lepsze – seler czy ziemniak? Czym się różnią? Sprawdź!

Ziemniak ma więcej węglowodanów i więcej kalorii, co oczywiście nie ma znaczenia. Jeśli zatem potrzebujesz uzupełnić dietę w węglowodany – wybierz ziemniaka. Niestety, jest rośliną psiankowatą, zatem podobnie jak pomidor i bakłażan nie jest polecany w chorobach autoimmunologicznych.

Seler i ziemniak mają podobną zawartość związków mineralnych (łącznie) Seler ma więcej witaminy A, E, K, B2 oraz sodu i wapnia. Natomiast ziemniak ma więcej witaminy B1, B3, B6, B9 (kwasu foliowego), C oraz magnezu, żelaza, cynku i miedzi.

seler - ziemniak - ajwendieta

Poza witaminami i minerałami wartości w tabeli są podane w mg na 100 g produktu. Źródło BLS – niemiecka baza danych.

Seler

W selerze znajduje się sporo sacharozy – cukru prostego, a właściwie dwucukru. Nie jest jej aż tak dużo, by porównywać do cukierków (około 2 g na 100 g produktu), ale właściwie całość węglowodanów przyswajalnych w selerze pochodzi z sacharozy. Ponadto seler jest zasobny w celulozę, której organizm ludzki nie potrafi trawić. Z powodu sacharozy i/lub celulozy po zjedzeniu selera mogą pojawić się wzdęcia. Pomocne może okazać się miksowanie (blendowanie), ale jeśli i to nie pomoże, możliwe, że po prostu cierpisz na nietolerancję FODMAP.

Więcej o węglowodanach i składnikach roślin w aspekcie FODMAP w moim webinarium o węglowodanach.

Ziemniak

W ziemniaku jest dużo więcej węglowodanów niż w selerze (15 g/100 g produktu), a niemal całość to skrobia. Pozostały ułamek węglowodanów to sacharoza i fruktoza (podobnie jak w selerze). Ziemniak ma o połowę mniej błonnika niż seler i trzykrotnie mniej celulozy. Skrobia obrobiona termicznie w obecności wody staje się łatwostrawna.

Podsumowując

Jeśli cierpisz na nietolerancję FODMAP – wybierz ziemniaka zamiast selera. Jeżeli nie do końca dobrze znosisz obecność celulozy, miksuj selera lub wybieraj ziemniaka. Jeśli chcesz mieć dłużej dostępną energię, na pewno ziemniak będzie lepszy.

Ciekawostka

Seler ma 82 mg kwasów omega 3 i 27 mg kwasów omega 6. Omega 3 są oczywiście w postaci ALA, które muszą się przekształcić w aktywne DHA i EPA. Warto zwrócić uwagę na to, że ta ilość odpowiada ilości kwasów w pewnym tranie w kapsułkach (w pewnej znanej aptece). Przy 120 kapsułkach w promocyjnej cenie 21 zł, zawartość omega 3 w 2 kapsułach to: EPA 64 mg, DHA 80 mg. To może lepiej się nie wygłupiać z takimi produktami, które nic nie wnoszą? W zamian za to seler, a porządne kwasy omega 3 z prawdziwego tranu w płynie.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
13 marca 2015

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Ciąża z Hashimoto – czy to możliwe?

Choroby autoimmunizacyjne związane są z większym ryzykiem poronień, jak również urodzenia dziecka z wadami bądź chorobą autoimmunizacyjną. Niskie miano przeciwciał (…)

WIĘCEJ >

Kilka słów o samotności w diecie

Odwiedzasz ciocię raz na rok. Wszyscy się cieszą, że schudłeś, ale obserwują, czy się złamiesz i zjesz kawałek torcika… Znasz to?

WIĘCEJ >

Ajwen na szlaku – co zabrać do jedzenia?

Pasta kokosowa – świetna przekąska, namiastka słodyczy, a przy tym świetne źródło tłuszczów MCT, węglowodanów i białek

WIĘCEJ >

Biegunka – jak sobie radzić?

Biegunka – kto nie spotkał się z nią w swoim życiu? Większość z nas ma większe lub mniejsze doświadczenie z (…)

WIĘCEJ >

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl