fbpx
logo
Szukaj
open close

Dieta fleksitariańska – na czym polega?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Dieta fleksitariańska – na czym polega?

Dieta fleksitariańska

Dieta fleksitariańska polega na ograniczaniu spożywania produktów odzwierzęcych w codziennej diecie. W odróżnieniu do wegetarianizmu przyzwala na okazjonalne jedzenie mięsa.

W diecie fleksitariańskiej dominują rośliny, ale dopuszczalne jest zjedzenie czasami produktów odzwierzęcych. Nie ma konkretnych zasad czy wytycznych co do tego, ile dokładnie powinniśmy ich jeść. Głównie chodzi o to, aby po prostu ograniczyć spożywanie mięsa. Jedni jedzą je trzy–cztery razy w tygodniu, inni dwa razy. Każdy indywidualnie decyduje, jaka ilość jest dla niego do zaakceptowania.

Dla kogo jest ta dieta?

To przede wszystkim dieta dla osób zdrowych, które nie mają poważnych problemów zdrowotnych czy dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Trzeba wybrać na nią dobry moment i dostosować ją do naszego trybu pracy, stylu życia, zapotrzebowania. Warto przedyskutować to z dietetykiem i wspólnie opracować odpowiedni plan, który będzie pomocny dla organizmu i będzie zabezpieczał przed powstawaniem ewentualnych niedoborów.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

O czym warto pamiętać?

Przy wymyślaniu codziennych dań powinniśmy zwracać uwagę, aby zawierały one poniższe produkty:

  • Rośliny strączkowe, które stanowią najlepszy substytut białka zwierzęcego (tofu, ciecierzyca, soczewica, soja, bób, groch) – uwaga na wrażliwe jelita! Osoby borykające się z problemami z jelitami powinny podejść do tego ostrożnie.
  • Warzywa i owoce.
  • Zboża typu komosa ryżowa, gryka, ryż itp.
  • Tłuszcze roślinne: orzechy, olej kokosowy, oliwa z oliwek, olej lniany itp.

Jak to zrobić?

  • Zaplanuj, co będziesz jeść. Stwórz tygodniowy jadłospis.
  • Określ, ile posiłków będzie zawierać produkty odzwierzęce.
  • Zrób zakupy.
  • Bądź elastyczny, pamiętaj o różnorodności w diecie – im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej.
  • Wybieraj żywność w jak najbardziej naturalnej formie.

Dieta fleksitariańska – wady i zalety

Zalety:

  • Od wielu lat znajduje się w pierwszej trójce najlepszych diet.
  • Wpływa pozytywnie na masę ciała.
  • Zmniejsza ryzyko chorób, takich jak: cukrzyca typu 2, choroby serca, niektóre nowotwory (zwłaszcza te związane z przewodem pokarmowym).
  • Jest różnorodna, dzięki czemu organizm otrzymuje wszystko, czego potrzebuje.
  • Daje dużą swobodę w wyborze składników.
  • Jest prosta w utrzymaniu.
  • Dba o naszą psychikę. Ze względu na swój elastyczny charakter można skupiać się na tym, co należy uwzględnić w jadłospisie, a nie na ograniczeniach.

Wady:

  • Niestety podczas stosowania tej diety mogą występować niedobory, głównie żelaza i witaminy B12. Z tego względu trzeba te parametry kontrolować i w razie konieczności należy wprowadzać zmiany w diecie czy suplementacji.
  • Trzeba dbać o zbilansowanie diety, aby nie pojawiały się niedobory białka, selenu, cynku, jodu, wapnia, kwasów tłuszczowych EPA i DHA.

Dieta fleksitariańska głównie bazuje na elastycznym podejściu do jedzenia mięsa, ale pójdę o krok dalej i powiem, że jest to w ogóle elastyczny sposób żywienia. Część moich podopiecznych prowadzę w podobny sposób, jeżeli oczywiście ich zdrowie na to pozwala. Najczęściej są to osoby, z którymi pracuję od dłuższego czasu, u których nie występują już dolegliwości zdrowotne. To pozwala im zbliżyć się do jedzenia intuicyjnego i wypracować trwałe, zdrowe nawyki z przyzwoleniem na kilka odstępstw dla zdrowia psychicznego.

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Kamila Berdys

Dieta fleksitariańska polega na ograniczaniu spożywania produktów odzwierzęcych w codziennej diecie. W odróżnieniu do wegetarianizmu przyzwala na okazjonalne jedzenie mięsa.

W diecie fleksitariańskiej dominują rośliny, ale dopuszczalne jest zjedzenie czasami produktów odzwierzęcych. Nie ma konkretnych zasad czy wytycznych co do tego, ile dokładnie powinniśmy ich jeść. Głównie chodzi o to, aby po prostu ograniczyć spożywanie mięsa. Jedni jedzą je trzy–cztery razy w tygodniu, inni dwa razy. Każdy indywidualnie decyduje, jaka ilość jest dla niego do zaakceptowania.

Dla kogo jest ta dieta?

To przede wszystkim dieta dla osób zdrowych, które nie mają poważnych problemów zdrowotnych czy dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego. Trzeba wybrać na nią dobry moment i dostosować ją do naszego trybu pracy, stylu życia, zapotrzebowania. Warto przedyskutować to z dietetykiem i wspólnie opracować odpowiedni plan, który będzie pomocny dla organizmu i będzie zabezpieczał przed powstawaniem ewentualnych niedoborów.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

O czym warto pamiętać?

Przy wymyślaniu codziennych dań powinniśmy zwracać uwagę, aby zawierały one poniższe produkty:

  • Rośliny strączkowe, które stanowią najlepszy substytut białka zwierzęcego (tofu, ciecierzyca, soczewica, soja, bób, groch) – uwaga na wrażliwe jelita! Osoby borykające się z problemami z jelitami powinny podejść do tego ostrożnie.
  • Warzywa i owoce.
  • Zboża typu komosa ryżowa, gryka, ryż itp.
  • Tłuszcze roślinne: orzechy, olej kokosowy, oliwa z oliwek, olej lniany itp.

Jak to zrobić?

  • Zaplanuj, co będziesz jeść. Stwórz tygodniowy jadłospis.
  • Określ, ile posiłków będzie zawierać produkty odzwierzęce.
  • Zrób zakupy.
  • Bądź elastyczny, pamiętaj o różnorodności w diecie – im więcej kolorów na talerzu, tym lepiej.
  • Wybieraj żywność w jak najbardziej naturalnej formie.

Dieta fleksitariańska – wady i zalety

Zalety:

  • Od wielu lat znajduje się w pierwszej trójce najlepszych diet.
  • Wpływa pozytywnie na masę ciała.
  • Zmniejsza ryzyko chorób, takich jak: cukrzyca typu 2, choroby serca, niektóre nowotwory (zwłaszcza te związane z przewodem pokarmowym).
  • Jest różnorodna, dzięki czemu organizm otrzymuje wszystko, czego potrzebuje.
  • Daje dużą swobodę w wyborze składników.
  • Jest prosta w utrzymaniu.
  • Dba o naszą psychikę. Ze względu na swój elastyczny charakter można skupiać się na tym, co należy uwzględnić w jadłospisie, a nie na ograniczeniach.

Wady:

  • Niestety podczas stosowania tej diety mogą występować niedobory, głównie żelaza i witaminy B12. Z tego względu trzeba te parametry kontrolować i w razie konieczności należy wprowadzać zmiany w diecie czy suplementacji.
  • Trzeba dbać o zbilansowanie diety, aby nie pojawiały się niedobory białka, selenu, cynku, jodu, wapnia, kwasów tłuszczowych EPA i DHA.

Dieta fleksitariańska głównie bazuje na elastycznym podejściu do jedzenia mięsa, ale pójdę o krok dalej i powiem, że jest to w ogóle elastyczny sposób żywienia. Część moich podopiecznych prowadzę w podobny sposób, jeżeli oczywiście ich zdrowie na to pozwala. Najczęściej są to osoby, z którymi pracuję od dłuższego czasu, u których nie występują już dolegliwości zdrowotne. To pozwala im zbliżyć się do jedzenia intuicyjnego i wypracować trwałe, zdrowe nawyki z przyzwoleniem na kilka odstępstw dla zdrowia psychicznego.

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Kamila Berdys
27 lipca 2021

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

jak wspomóc odchudzanie

Jak wspomóc odchudzanie? 6 prostych sposobów

Chcesz schudnąć, ale pomimo podjętego wysiłku efekt cię nie zadowala? Sprawdź, jak wspomóc odchudzanie i jakie proste kroki warto podjąć, by osiągnąć zamierzony cel. 1. Jedz regularnie i pamiętaj o śniadaniu Śniadanie to najważniejszy posiłek….

WIĘCEJ >
surowa kiełbasa, kiełbasa, domowa kiełbasa

Kiełbasa dojrzewająca – co zawiera?

Boimy się surowego mięsa z powodu pasożytów, kiedy jem tatara słyszę pytanie, a co z tasiemcem? Wiele osób zjadając tatara popija wódeczką sądząc, że w ten sposób zabije jajeczka pasożyta, a może po prostu własne

WIĘCEJ >

Cel: zmiana diety. Sprawdź, jak go zrealizować!

Czy pamiętasz jeszcze swoje postanowienia noworoczne? Wiele osób porzuca je już w połowie stycznia. Chciałabym, żebyś tym razem spojrzał na nie z innej perspektywy. Sprawdź, co może ci pomóc o siebie zadbać. Gdy mówimy o…

WIĘCEJ >

Podjadanie a uważne jedzenie

Podjadanie to bardzo częsty problem. Wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, ile ma przekąsek w ciągu dnia. Nie zwracamy na nie uwagi i zwykle sięgamy po nie automatycznie. Tu kilka orzechów, tam cukierek czy…

WIĘCEJ >