fbpx
logo
Szukaj
open close

Przyprawy na jesień i zimę

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Przyprawy na jesień i zimę

przyprawy

Jako dodatek do rozgrzewającej herbaty, zupy czy innego dania – poniżej wymienione przyprawy idealnie sprawdzą się jesienią i zimą. Wiele z nich jest uwielbianych za aromat i smak, dzięki czemu chłodne miesiące w roku stają się nieco przyjemniejsze. Co istotne – pomagają nam one również wzmocnić odporność albo szybciej uporać się z przeziębieniem. Sprawdź, po jakie przyprawy warto sięgać.

Na liście przypraw idealnych na jesień i zimę można znaleźć m.in. cynamon, kurkumę, imbir, goździki, kardamon czy majeranek.

Cynamon

Cynamon to popularna przyprawa otrzymywana z wysuszonej kory cynamonowca. Ma charakterystyczny korzenny, delikatnie ostry smak i silny aromat, a to za sprawą zawartości olejku cynamonowego.

Istnieją różne rodzaje cynamonu, a najbardziej znane to: cejloński (uprawiany w południowo-wschodniej Azji), chiński (występujący w Chinach, Birmie) i kamforowy (spotykany w Japonii, Tajwanie).

Przyprawa ta ma liczne właściwości zdrowotne. Wykazuje m.in. działanie: przeciwwirusowe, dezynfekujące, przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwgrzybicze i antyoksydacyjne.

Cynamon to także skarbnica substancji zdrowotnych. Za najistotniejsze z nich uważa się aldehyd cynamonowy (ma właściwości przeciwnowotworowe) oraz epikatechinę (może zapobiegać rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych).

Poza tym cynamon:

  • przyspiesza przemianę materii,
  • usprawnia proces trawienia,
  • poprawia dopływ krwi do mózgu oraz ukrwienie wszystkich pozostałych narządów organizmu,
  • rozgrzewa,
  • obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi.
  • wspomaga krzepnięcie krwi,
  • jest pomocny w walce z trądzikiem.

Kurkuma

To przyprawa o pięknym kolorze i wspaniałym smaku. Jej główny składnik to kurkumina, która ma wiele pozytywnych właściwości.

Kurkumina działa przeciwzapalnie (zmniejsza stan zapalny), przeciwbólowo i antyoksydacyjnie. Ponadto korzystnie wpływa na układ krążenia, układ nerwowy (ma działanie neuroprotekcyjne), a także układ pokarmowy (szczególnie na czynność dróg żółciowych).

Warto włączyć kurkumę do codziennych posiłków. Będzie świetnym dodatkiem do zupy, sałatki czy gulaszu, można ją też dodać do ulubionej kaszy, np. komosy ryżowej.

Kurkuma latte

Składniki:

  • woda (125 ml)
  • mleko kokosowe (115 ml)
  • olej kokosowy nierafinowany (12 g)
  • daktyl (5 g)
  • cynamon mielony (2 g)
  • kurkuma (1 g)

Wszystkie składniki umieszczamy w blenderze. Miksujemy do momentu uzyskania jednolitej konsystencji. Zawartość blendera przenosimy do rondla i podgrzewamy przez około 8 minut.

Imbir

Imbir jest przyprawą wywodzącą się z kuchni azjatyckiej. Jadalne są jego podziemne kłącza. Ma specyficzny, silny aromat z odświeżającą, nieco słodkawą nutą, zaś w smaku jest palący i lekko gorzki. Imbir zawdzięcza swój zapach i smak olejkom eterycznym, które mają szereg właściwości prozdrowotnych.

Imbir:

  • działa rozgrzewająco,
  • pobudza proces trawienia,
  • wspomaga układ krążenia,
  • wzmaga apetyt,
  • wspomaga odporność organizmu,
  • zapobiega mdłościom u kobiet ciężarnych.

Sprawdź przepisy na dania z imbirem w naszej aplikacji Pogotowie dietetyczne.

Goździki

Najczęściej są wykorzystywane jako przyprawa, dodatek do wypieków i herbat, ale powinniśmy również pamiętać o ich cennych właściwościach. Goździki:

  • działają silnie przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo,
  • wzmacniają układ odpornościowy,
  • mogą być stosowane przy przeziębieniu i grypie,
  • są bogate w mangan,
  • pomagają zwalczyć mdłości,
  • pobudzają wydzielanie soków trawiennych,
  • pozwalają łatwiej zasnąć,
  • mogą być pomocne przy katarze siennym,
  • pomagają w terapiach przeciwpasożytniczych,
  • znajdują zastosowanie przy leczeniu kandydozy,
  • stosowane miejscowo sprawdzą się w urazach i stanach zapalnych,
  • odstraszają komary, mole, muszki.  

Goździki można dodawać do dań obiadowych (np. do zup, rosołu, dań z mięsem), a także do kawy czy herbaty. Poleca się zjadanie dwóch goździków dziennie.

Napar z goździków

Będzie pomocny przy męczącym kaszlu, zapaleniu gardła czy niestrawności. Wystarczy zaparzyć w szklance jedną łyżeczkę zmiażdżonych goździków. Pijemy taki napar maksymalnie trzy razy dziennie.

Kardamon

To przyprawa o bardzo silnym, korzennym aromacie. Ma właściwości rozgrzewające, pobudza apetyt, przyspiesza metabolizm, wspiera odporność, pomaga przy problemach trawiennych oraz przy uporczywym kaszlu i bólu gardła. Wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Kardamon jest też uznawany za naturalny środek na potencję.

Sprawdza się jako dodatek do dań mięsnych, herbat czy wypieków. Nasiona kardamonu można dosypywać do potraw w całości, rozdrobnione lub sproszkowane.

Majeranek

Majeranek suszony ma liczne właściwości zdrowotne, takie jak: antywirusowe, antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwskurczowe, napotne, pobudzające wydzielanie soków trawiennych, wzmagające trawienie, moczopędne, żółciopędne.

Ta przyprawa idealnie sprawdzi się podczas zatrucia pokarmowego czy przeziębienia. Warto pić wtedy herbatkę z majeranku. Jak ją przygotować?

Wystarczy jedną łyżeczkę suszonego majeranku zalać szklanką wrzątku i parzyć przez około 10 minut. Można pić taki napój w ilości trzech–czterech szklanek dziennie bez obawy przedawkowania.

Majeranek sprawdza się też do przyrządzenia potraw ciężkostrawnych oraz mięsnych.

Czosnek

Można go kochać albo nienawidzić, ale prawdą jest, że jest niezawodny przy przeziębieniu, a wiele potraw bez niego nie smakuje odpowiednio.

Czosnek ma mnóstwo zalet:

  • zapobiega infekcjom wirusowym,
  • wzmacnia układ odpornościowy (ze względu na zawartość alicyny i związków siarki),
  • silnie zwalcza drobnoustroje wywołujące zakażenia górnych dróg oddechowych,
  • wspiera procesy trawienne (ma właściwości żółciopędne oraz pobudza wytwarzanie soków trawiennych),
  • usprawnia pracę jelit,
  • przyczynia się do odbudowy flory bakteryjnej, np. po przebytych kuracjach antybiotykowych,
  • reguluje gospodarkę lipidową, przyczynia się do poprawy stosunku cholesterolu LDL do HDL.

Najlepiej spożywać jeden ząbek czosnku dziennie. Oczywiście nie każdy może, np. przy nietolerancji FODMAP nie będzie to wskazane.  

Ponadto warto sięgać też po anyż, gałkę muszkatołową, tymianek, oregano czy chili.

Sprawdź nasze diety i przepisy w aplikacji Pogotowie dietetyczne

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Jako dodatek do rozgrzewającej herbaty, zupy czy innego dania – poniżej wymienione przyprawy idealnie sprawdzą się jesienią i zimą. Wiele z nich jest uwielbianych za aromat i smak, dzięki czemu chłodne miesiące w roku stają się nieco przyjemniejsze. Co istotne – pomagają nam one również wzmocnić odporność albo szybciej uporać się z przeziębieniem. Sprawdź, po jakie przyprawy warto sięgać.

Na liście przypraw idealnych na jesień i zimę można znaleźć m.in. cynamon, kurkumę, imbir, goździki, kardamon czy majeranek.

Cynamon

Cynamon to popularna przyprawa otrzymywana z wysuszonej kory cynamonowca. Ma charakterystyczny korzenny, delikatnie ostry smak i silny aromat, a to za sprawą zawartości olejku cynamonowego.

Istnieją różne rodzaje cynamonu, a najbardziej znane to: cejloński (uprawiany w południowo-wschodniej Azji), chiński (występujący w Chinach, Birmie) i kamforowy (spotykany w Japonii, Tajwanie).

Przyprawa ta ma liczne właściwości zdrowotne. Wykazuje m.in. działanie: przeciwwirusowe, dezynfekujące, przeciwzapalne, antybakteryjne, przeciwgrzybicze i antyoksydacyjne.

Cynamon to także skarbnica substancji zdrowotnych. Za najistotniejsze z nich uważa się aldehyd cynamonowy (ma właściwości przeciwnowotworowe) oraz epikatechinę (może zapobiegać rozwojowi chorób neurodegeneracyjnych).

Poza tym cynamon:

  • przyspiesza przemianę materii,
  • usprawnia proces trawienia,
  • poprawia dopływ krwi do mózgu oraz ukrwienie wszystkich pozostałych narządów organizmu,
  • rozgrzewa,
  • obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi.
  • wspomaga krzepnięcie krwi,
  • jest pomocny w walce z trądzikiem.

Kurkuma

To przyprawa o pięknym kolorze i wspaniałym smaku. Jej główny składnik to kurkumina, która ma wiele pozytywnych właściwości.

Kurkumina działa przeciwzapalnie (zmniejsza stan zapalny), przeciwbólowo i antyoksydacyjnie. Ponadto korzystnie wpływa na układ krążenia, układ nerwowy (ma działanie neuroprotekcyjne), a także układ pokarmowy (szczególnie na czynność dróg żółciowych).

Warto włączyć kurkumę do codziennych posiłków. Będzie świetnym dodatkiem do zupy, sałatki czy gulaszu, można ją też dodać do ulubionej kaszy, np. komosy ryżowej.

Kurkuma latte

Składniki:

  • woda (125 ml)
  • mleko kokosowe (115 ml)
  • olej kokosowy nierafinowany (12 g)
  • daktyl (5 g)
  • cynamon mielony (2 g)
  • kurkuma (1 g)

Wszystkie składniki umieszczamy w blenderze. Miksujemy do momentu uzyskania jednolitej konsystencji. Zawartość blendera przenosimy do rondla i podgrzewamy przez około 8 minut.

Imbir

Imbir jest przyprawą wywodzącą się z kuchni azjatyckiej. Jadalne są jego podziemne kłącza. Ma specyficzny, silny aromat z odświeżającą, nieco słodkawą nutą, zaś w smaku jest palący i lekko gorzki. Imbir zawdzięcza swój zapach i smak olejkom eterycznym, które mają szereg właściwości prozdrowotnych.

Imbir:

  • działa rozgrzewająco,
  • pobudza proces trawienia,
  • wspomaga układ krążenia,
  • wzmaga apetyt,
  • wspomaga odporność organizmu,
  • zapobiega mdłościom u kobiet ciężarnych.

Sprawdź przepisy na dania z imbirem w naszej aplikacji Pogotowie dietetyczne.

Goździki

Najczęściej są wykorzystywane jako przyprawa, dodatek do wypieków i herbat, ale powinniśmy również pamiętać o ich cennych właściwościach. Goździki:

  • działają silnie przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo,
  • wzmacniają układ odpornościowy,
  • mogą być stosowane przy przeziębieniu i grypie,
  • są bogate w mangan,
  • pomagają zwalczyć mdłości,
  • pobudzają wydzielanie soków trawiennych,
  • pozwalają łatwiej zasnąć,
  • mogą być pomocne przy katarze siennym,
  • pomagają w terapiach przeciwpasożytniczych,
  • znajdują zastosowanie przy leczeniu kandydozy,
  • stosowane miejscowo sprawdzą się w urazach i stanach zapalnych,
  • odstraszają komary, mole, muszki.  

Goździki można dodawać do dań obiadowych (np. do zup, rosołu, dań z mięsem), a także do kawy czy herbaty. Poleca się zjadanie dwóch goździków dziennie.

Napar z goździków

Będzie pomocny przy męczącym kaszlu, zapaleniu gardła czy niestrawności. Wystarczy zaparzyć w szklance jedną łyżeczkę zmiażdżonych goździków. Pijemy taki napar maksymalnie trzy razy dziennie.

Kardamon

To przyprawa o bardzo silnym, korzennym aromacie. Ma właściwości rozgrzewające, pobudza apetyt, przyspiesza metabolizm, wspiera odporność, pomaga przy problemach trawiennych oraz przy uporczywym kaszlu i bólu gardła. Wykazuje działanie przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Kardamon jest też uznawany za naturalny środek na potencję.

Sprawdza się jako dodatek do dań mięsnych, herbat czy wypieków. Nasiona kardamonu można dosypywać do potraw w całości, rozdrobnione lub sproszkowane.

Majeranek

Majeranek suszony ma liczne właściwości zdrowotne, takie jak: antywirusowe, antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwskurczowe, napotne, pobudzające wydzielanie soków trawiennych, wzmagające trawienie, moczopędne, żółciopędne.

Ta przyprawa idealnie sprawdzi się podczas zatrucia pokarmowego czy przeziębienia. Warto pić wtedy herbatkę z majeranku. Jak ją przygotować?

Wystarczy jedną łyżeczkę suszonego majeranku zalać szklanką wrzątku i parzyć przez około 10 minut. Można pić taki napój w ilości trzech–czterech szklanek dziennie bez obawy przedawkowania.

Majeranek sprawdza się też do przyrządzenia potraw ciężkostrawnych oraz mięsnych.

Czosnek

Można go kochać albo nienawidzić, ale prawdą jest, że jest niezawodny przy przeziębieniu, a wiele potraw bez niego nie smakuje odpowiednio.

Czosnek ma mnóstwo zalet:

  • zapobiega infekcjom wirusowym,
  • wzmacnia układ odpornościowy (ze względu na zawartość alicyny i związków siarki),
  • silnie zwalcza drobnoustroje wywołujące zakażenia górnych dróg oddechowych,
  • wspiera procesy trawienne (ma właściwości żółciopędne oraz pobudza wytwarzanie soków trawiennych),
  • usprawnia pracę jelit,
  • przyczynia się do odbudowy flory bakteryjnej, np. po przebytych kuracjach antybiotykowych,
  • reguluje gospodarkę lipidową, przyczynia się do poprawy stosunku cholesterolu LDL do HDL.

Najlepiej spożywać jeden ząbek czosnku dziennie. Oczywiście nie każdy może, np. przy nietolerancji FODMAP nie będzie to wskazane.  

Ponadto warto sięgać też po anyż, gałkę muszkatołową, tymianek, oregano czy chili.

Sprawdź nasze diety i przepisy w aplikacji Pogotowie dietetyczne

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
8 grudnia 2021

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

10 pomysłów na dania z dyni

Dynia to królowa jesiennych przepisów. Nic dziwnego – świetnie sprawdza się i na słodko, i na słono. Można z niej przygotować różnego rodzaju wypieki, placki, zupy czy frytki. Sprawdź nasze pomysły na dania z dyni….

WIĘCEJ >

Radio Opole: otyłość i zespół hipopotama

Otyłość, zespół hipopotama, nadciśnienie, problemy z sercem, płodnością, potencją, podwyższony poziom kwasu moczowego, cukrzyca, wysokie cukry, ospałość, nerwowość - to jedne z kilku dolegliwości jakie dodatnio korelują z wagą ciała.

WIĘCEJ >

Insulina – metformina – glukoza

W insulinooporności posiłki powinny być rzadko, ale dość duże. Czyli śniadanie, obiad i kolacja. Czasami proponuję drugie śniadanie. W menu głównie mięso, jaja i warzywa. Czasami kasza lub jakiś owoc, w bardzo umiarkowanych ilościach z

WIĘCEJ >
konserwa, puszka

Konserwy – dlaczego lepiej na nie uważać?

Konserwy – co z nim jest nie tak? Dlaczego powinno się na nie uważać? Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat. Clostridium botulinum Clostridium botulinum jest Gram-dodatnią laseczką wytwarzającą toksynę o nazwie botulina, zwaną potocznie…

WIĘCEJ >