fbpx
logo
Szukaj
open close

Witamina A – poznaj jej 4 główne właściwości

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
witamina A

Jest powszechnie znana zwłaszcza ze swojego korzystnego działania na wzrok. Dowiedz się, jak jeszcze witamina A wpływa na zdrowie.

Witamina A, znana również jako retinol, to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Pełni ona ważną rolę w organizmie człowieka.

Ma wiele funkcji i właściwości, w tym takie jak:

  • Zachowanie zdrowego wzroku – jest niezbędna do utrzymania zdrowia oczu. Pomaga w tworzeniu rodopsyny, substancji potrzebnej do widzenia w warunkach słabego oświetlenia. Niedobór witaminy A może prowadzić do problemów ze wzrokiem, włączając w to nocną i kurzą ślepotę.
  • Wzmacnianie układu odpornościowego – wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, pomaga organizmowi zwalczać infekcje.
  • Wzmacnianie skóry i błon śluzowych – jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i regeneracji komórek skóry oraz błon śluzowych. Pomaga w utrzymaniu skóry w dobrej kondycji i może pomóc w leczeniu niektórych problemów skórnych, takich jak trądzik.
  • Rozwój i wzrost – odgrywa ważną rolę w procesach wzrostu i rozwoju organizmu, zwłaszcza u dzieci.

Źródła witaminy A

Witamina A występuje w dwóch głównych formach. Może być pochodzenia:

  • zwierzęcego (retinol) – jest obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak wątróbka, mleko, jaja, ryby i produkty mleczne;
  • roślinnego (karotenoidy) – występuje w postaci karotenoidów, takich jak beta-karoten, w warzywach i owocach o intensywnym kolorze pomarańczowym, czerwonym i zielonym, np. takich jak marchew, dynia, słodki ziemniak, szpinak i papryka.

Niedobór i nadmiar witaminy A

Niedobór witaminy A może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych (zaburzenia wzroku, osłabienie odporności, suchość skóry i błon śluzowych), a nawet powodować trudności w utrzymaniu ciąży. Z kolei nadmiar tej witaminy może być szkodliwy i przyczyniać się do wystąpienia licznych objawów, takich jak bóle głowy, nudności, wymioty, zmęczenie, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do uszkodzenia narządów wewnętrznych.

Warto dbać o zrównoważoną dietę bogatą w produkty zawierające witaminę A, aby uniknąć zarówno niedoboru, jak i nadmiaru tej witaminy. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, pomoże ci dietetyk kliniczny poradni Ajwendieta.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Jest powszechnie znana zwłaszcza ze swojego korzystnego działania na wzrok. Dowiedz się, jak jeszcze witamina A wpływa na zdrowie.

Witamina A, znana również jako retinol, to witamina rozpuszczalna w tłuszczach. Pełni ona ważną rolę w organizmie człowieka.

Ma wiele funkcji i właściwości, w tym takie jak:

  • Zachowanie zdrowego wzroku – jest niezbędna do utrzymania zdrowia oczu. Pomaga w tworzeniu rodopsyny, substancji potrzebnej do widzenia w warunkach słabego oświetlenia. Niedobór witaminy A może prowadzić do problemów ze wzrokiem, włączając w to nocną i kurzą ślepotę.
  • Wzmacnianie układu odpornościowego – wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego, pomaga organizmowi zwalczać infekcje.
  • Wzmacnianie skóry i błon śluzowych – jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i regeneracji komórek skóry oraz błon śluzowych. Pomaga w utrzymaniu skóry w dobrej kondycji i może pomóc w leczeniu niektórych problemów skórnych, takich jak trądzik.
  • Rozwój i wzrost – odgrywa ważną rolę w procesach wzrostu i rozwoju organizmu, zwłaszcza u dzieci.

Źródła witaminy A

Witamina A występuje w dwóch głównych formach. Może być pochodzenia:

  • zwierzęcego (retinol) – jest obecna w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak wątróbka, mleko, jaja, ryby i produkty mleczne;
  • roślinnego (karotenoidy) – występuje w postaci karotenoidów, takich jak beta-karoten, w warzywach i owocach o intensywnym kolorze pomarańczowym, czerwonym i zielonym, np. takich jak marchew, dynia, słodki ziemniak, szpinak i papryka.

Niedobór i nadmiar witaminy A

Niedobór witaminy A może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych (zaburzenia wzroku, osłabienie odporności, suchość skóry i błon śluzowych), a nawet powodować trudności w utrzymaniu ciąży. Z kolei nadmiar tej witaminy może być szkodliwy i przyczyniać się do wystąpienia licznych objawów, takich jak bóle głowy, nudności, wymioty, zmęczenie, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do uszkodzenia narządów wewnętrznych.

Warto dbać o zrównoważoną dietę bogatą w produkty zawierające witaminę A, aby uniknąć zarówno niedoboru, jak i nadmiaru tej witaminy. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, pomoże ci dietetyk kliniczny poradni Ajwendieta.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
5 stycznia 2024

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

Zupa tajska z kurczakiem i mango

Jak oszczędnie gospodarować produktami w kuchni i z jednego dania przygotować wiele innych równie pysznych? W kolejnym filmie Paweł pokaże jak przygotować tajską zupę z mango.

WIĘCEJ >
co można zrobić z arbuza

Co można zrobić z arbuza? 6 pomysłów

Arbuz to świetna przekąska, ale można go też wykorzystać do przygotowania smacznych dań. Sprawdź, co można zrobić z arbuza. Cechą charakterystyczną arbuza jest wysoka zawartość wody. Składa się z niej w około 90%, co sprawia,…

WIĘCEJ >
czy mięso jest rakotwórcze

Czy mięso jest rakotwórcze? Manipulacje

Gdybym zrobiła ankietę, co nas zabija, to na pewno usłyszałabym, że czerwone mięso i cholesterol. Ale to nieprawda! Poważnie, nie chce mi się stale tłumaczyć, bo jak to ktoś mądrze powiedział: wyśmianie jest pierwszym i ostatnim argumentem głupca……

WIĘCEJ >
Jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego – cz. 2

Jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego – cz. 2

Jak poradzić sobie po wyjściu od dietetyka? Czego się wystrzegać? Oto kilka przydatnych porad.

WIĘCEJ >