fbpx
logo
Szukaj
open close

12 powodów, by jeść jeżyny

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
jeżyny

Jeżyny to prawdziwa bomba witaminowa. Owoce te są znane przede wszystkich ze swoich właściwości wspomagających odporność. Ale nie jest to ich jedyna zaleta. Dowiedz się, dlaczego warto po nie sięgać.

Jeżyny wyglądem przypominają maliny i podobnie jak one wykazują właściwości lecznicze. Owoce te od dawna stosuje się w czasie infekcji wirusowych i bakteryjnych oraz przeziębień. To za sprawą tego, co w sobie kryją.

Co zawierają jeżyny?

Jeżyny to nie tylko pyszny dodatek do wielu dań, lecz także źródło wielu cennych witamin i minerałów. W owocach tych znajdziemy takie składniki, jak: witamina A, witamina B6, witamina C, witamina E, witamina K, kwas foliowy, potas, wapń, magnez, mangan, fosfor czy sód. Jeżyny zawierają też sporo błonnika.

Już jedna filiżanka jeżyn stanowi połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz na mangan.

Dlaczego warto sięgać po jeżyny?

Jeżyny mają wiele właściwości prozdrowotnych. Istnieje co najmniej 12 powodów, by po nie sięgać:

  1. Są źródłem wielu silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, a tym samym mogą zapobiec rozwojowi wielu chorób, w tym nowotworów.
  2. Wspierają pracę układu krążenia i chronią przed chorobami serca – to m.in. za sprawą dużej zawartości potasu.
  3. Regulują poziom cukru we krwi – a do tego mają niski indeks glikemiczny i są polecane osobom zmagającym się z insulinoopornością czy cukrzycą.
  4. Chronią przed chorobami oczu – to za sprawą dużej dawki witaminy A.
  5. Są dobre dla kości – to dzięki dużej zawartości witaminy K, wapnia i magnezu.
  6. Wspomagają pracę układu pokarmowego – błonnik zawarty w jeżynach zapobiega wzdęciom, zaparciom i bólom brzucha.
  7. Łagodzą objawy menopauzy i bolesne miesiączki – fitoestrogeny zawarte w jeżynach działają podobnie do żeńskich hormonów.
  8. Wspomagają odchudzanie – sprzyja temu duża zawartość błonnika, a poza tym owoce te są niskokaloryczne.
  9. Pomagają zachować młodość – mają najwięcej witaminy E spośród wszystkich owoców leśnych.
  10. Wspomagają leczenie przeziębienia.
  11. Przyspieszają gojenie się ran – to dzięki garbnikom, które działają ściągająco i pomagają w zwężaniu naczyń krwionośnych.
  12. Korzystnie wpływają na stan zdrowia jamy ustnej – ekstrakt z jeżyn działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie, hamuje wzrost patogenów w jamie ustnej.

Jeżyny szczególnie poleca się w diecie przeciwzapalnej i przeciwnowotworowej.

Co można zrobić z jeżyn?

Z jeżyn najczęściej robi się soki, dżemy, nalewki. Doskonale smakują na surowo, a także są świetnym dodatkiem do wielu dań, w tym naleśników, ciast, tart, koktajli. Sok z jeżyn często jest też wykorzystywany w branży kosmetycznej oraz farmaceutycznej (działa napotnie i wykrztuśnie).

Z kolei z liści jeżyn można przygotować napary czy herbaty. Działają one kojąco przy wzdęciach, zaparciach czy zgadze.

Sprawdź nasze przepisy na dania z jeżynami w aplikacji Pogotowie Dietetyczne.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Jeżyny to prawdziwa bomba witaminowa. Owoce te są znane przede wszystkich ze swoich właściwości wspomagających odporność. Ale nie jest to ich jedyna zaleta. Dowiedz się, dlaczego warto po nie sięgać.

Jeżyny wyglądem przypominają maliny i podobnie jak one wykazują właściwości lecznicze. Owoce te od dawna stosuje się w czasie infekcji wirusowych i bakteryjnych oraz przeziębień. To za sprawą tego, co w sobie kryją.

Co zawierają jeżyny?

Jeżyny to nie tylko pyszny dodatek do wielu dań, lecz także źródło wielu cennych witamin i minerałów. W owocach tych znajdziemy takie składniki, jak: witamina A, witamina B6, witamina C, witamina E, witamina K, kwas foliowy, potas, wapń, magnez, mangan, fosfor czy sód. Jeżyny zawierają też sporo błonnika.

Już jedna filiżanka jeżyn stanowi połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C oraz na mangan.

Dlaczego warto sięgać po jeżyny?

Jeżyny mają wiele właściwości prozdrowotnych. Istnieje co najmniej 12 powodów, by po nie sięgać:

  1. Są źródłem wielu silnych przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników, a tym samym mogą zapobiec rozwojowi wielu chorób, w tym nowotworów.
  2. Wspierają pracę układu krążenia i chronią przed chorobami serca – to m.in. za sprawą dużej zawartości potasu.
  3. Regulują poziom cukru we krwi – a do tego mają niski indeks glikemiczny i są polecane osobom zmagającym się z insulinoopornością czy cukrzycą.
  4. Chronią przed chorobami oczu – to za sprawą dużej dawki witaminy A.
  5. Są dobre dla kości – to dzięki dużej zawartości witaminy K, wapnia i magnezu.
  6. Wspomagają pracę układu pokarmowego – błonnik zawarty w jeżynach zapobiega wzdęciom, zaparciom i bólom brzucha.
  7. Łagodzą objawy menopauzy i bolesne miesiączki – fitoestrogeny zawarte w jeżynach działają podobnie do żeńskich hormonów.
  8. Wspomagają odchudzanie – sprzyja temu duża zawartość błonnika, a poza tym owoce te są niskokaloryczne.
  9. Pomagają zachować młodość – mają najwięcej witaminy E spośród wszystkich owoców leśnych.
  10. Wspomagają leczenie przeziębienia.
  11. Przyspieszają gojenie się ran – to dzięki garbnikom, które działają ściągająco i pomagają w zwężaniu naczyń krwionośnych.
  12. Korzystnie wpływają na stan zdrowia jamy ustnej – ekstrakt z jeżyn działa przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie, hamuje wzrost patogenów w jamie ustnej.

Jeżyny szczególnie poleca się w diecie przeciwzapalnej i przeciwnowotworowej.

Co można zrobić z jeżyn?

Z jeżyn najczęściej robi się soki, dżemy, nalewki. Doskonale smakują na surowo, a także są świetnym dodatkiem do wielu dań, w tym naleśników, ciast, tart, koktajli. Sok z jeżyn często jest też wykorzystywany w branży kosmetycznej oraz farmaceutycznej (działa napotnie i wykrztuśnie).

Z kolei z liści jeżyn można przygotować napary czy herbaty. Działają one kojąco przy wzdęciach, zaparciach czy zgadze.

Sprawdź nasze przepisy na dania z jeżynami w aplikacji Pogotowie Dietetyczne.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
25 sierpnia 2023

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego

Jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego – cz. 3

Przedstawiamy kilka kolejnych rad jak poradzić sobie po wyjściu od dietetyka, gdy chcemy wprowadzić w życie zmianę diety.

WIĘCEJ >

Jak przygotować się do ciąży?

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety. To od jej zdrowia i stylu życia zależy zdrowie potomstwa. Sprawdź, jak przygotować się do ciąży i o co zadbać odpowiednio wcześnie.  Planowanie ciąży Okres przygotowania się…

WIĘCEJ >

Kwasy omega-3 – ryba czy tabletka?

Czy suplementacja kwasów tłuszczowych omega-3 rozwiązuje całkowicie problem niedoborów kwasów tłuszczowych EPA i DHA? Sprawdź! Na pierwszy rzut oka sytuacja wydaje się banalnie prosta. Już jakiś czas temu naukowcy dobrze przebadali, jaki wpływ ma na…

WIĘCEJ >
nie rób tego jeśli masz insulinooporność

Nie rób tego, jeśli masz insulinooporność!

To jeden z czynników, który prowadzi do wystąpienia insulinooporności. Niestety, wiele osób nawet po zdiagnozowaniu tego zaburzenia nie potrafi zerwać z pewnym nawykiem, co tylko pogłębia problem. Rada jest prosta: masz insulinooporność – nie podjadaj….

WIĘCEJ >