fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

5 sposobów na skuteczną dietę

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Slider

Tagi

5 sposobów na skuteczną dietę

5 sposobów na skuteczną dietę

Skuteczna dieta powinna być indywidualnie dobrana oraz powinna uwzględniać stan zdrowia i aktywność fizyczną. Powinna także zapewniać odpowiednią podaż makro- i mikroskładników. Co jeszcze jest ważne? Poznaj 5 sposobów na skuteczną dietę. 

1. Jedz regularnie

Regularność w spożywaniu posiłków jest bardzo ważna. Pozwala kontrolować uczucie głodu oraz uniknąć podjadania między posiłkami. Może być to istotne też dla samego procesu chudnięcia. Tak się dzieje np. w insulinooporności, kiedy konieczne jest wydłużanie przerw między posiłkami, aby nadmiernie wydzielana insulina miała szansę „opaść”.

2. Pij wodę

Dla prawidłowej pracy organizmu istotne jest odpowiednie nawodnienie. Oczywiście część wody, którą spożywamy, pochodzi z żywności, należy jednak pamiętać o piciu wody. To, ile powinniśmy wypijać, zależy m.in. od masy ciała. Powinno się pić 30 ml na 1 kg masy ciała, czyli osoba ważąca 60 kg powinna wypijać około 1,8 l, ale w upały, gdy zwiększa się utrata wody z potem, zdecydowanie więcej. To, jaką wodę wybrać, zależy m.in. od stanu zdrowia, aktywności fizycznej, temperatury. Woda wysokozmineralizowana sprawdzi się latem oraz w czasie aktywności fizycznej, ale niekoniecznie u osób mających problem z nerkami, np. kamicą nerkową. Wtedy lepsza będzie woda nisko- lub średniozmineralizowana.

3. Kupuj żywność nieprzetworzoną

Każda dieta, niezależnie jaki ma cel, zakłada rezygnację z żywności wysokoprzetworzonej. Należą do niej dania typu fast food, ale również gotowe produkty, np. instant, z bardzo długim składem (np. zupa pomidorowa, w której pomidory są wymienione na ostatnim miejscu albo nie ma ich wcale), ale też produkty typu light. Zdrowa dieta powinna zawierać przede wszystkim produkty gęste odżywczo, jak najbardziej naturalne, a najlepiej „przetwarzane” samodzielnie w domu.

4. Śpij

Sen jest niezbędny do prawidłowej regeneracji organizmu. Ważna jest nie tylko jego ilość (7–8 godzin), lecz także jakość. Aby w nocy odpowiednio się zregenerować, powinniśmy przespać kilka cykli (każdy taki cykl powinien się składać z fazy snu głębokiego, płytkiego i czuwania). Najlepiej spać w godzinach 21:00/22:00–5:00/6:00. Brak snu (zwłaszcza u kobiet) wpływa na wzrost masy ciała. Z kolei praca zmianowa (czyli zaburzenie snu i cyklu dobowego) została uznana za czynnik pronowotworowy (u kobiet wzrost ryzyka nowotworu piersi). Wysypianiu się sprzyja również unikanie przed snem niebieskiego światła, które emitują takie urządzenia, jak: telefon, komputer, telewizor.

5. Bądź wytrwały

Oczywiście, istnieją różne powody, dla których decydujemy się przejść na dietę. Dla niektórych jest to chęć schudnięcia lub zwiększenia masy ciała, dla innych zniwelowanie dolegliwości zdrowotnych i poprawa stanu zdrowia. Niektórzy decydują się na dietę po prostu ze względu na profilaktykę i zdrowe odżywianie. Niezależnie od tego, jaki jest cel, bardzo ważna jest wytrwałość w dążeniu do niego. Trzeba pamiętać, że zmiana będzie wymagać czasu oraz często pewnych wyrzeczeń. Przede wszystkim pamiętaj, że nie jest to zmiana na chwilę, a na całe życie. Wytrwałość jest również szczególnie istotna, gdy osiągniemy swój cel (schudniemy lub poprawimy stan zdrowia). Ważne jest, aby kontynuować prawidłowe odżywianie i nie wracać już do starych nawyków żywieniowych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zbilansowaniu swojej diety, zgłoś się do dietetyka klinicznego Ajwen.

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Joanna Zawadzka

Skuteczna dieta powinna być indywidualnie dobrana oraz powinna uwzględniać stan zdrowia i aktywność fizyczną. Powinna także zapewniać odpowiednią podaż makro- i mikroskładników. Co jeszcze jest ważne? Poznaj 5 sposobów na skuteczną dietę. 

1. Jedz regularnie

Regularność w spożywaniu posiłków jest bardzo ważna. Pozwala kontrolować uczucie głodu oraz uniknąć podjadania między posiłkami. Może być to istotne też dla samego procesu chudnięcia. Tak się dzieje np. w insulinooporności, kiedy konieczne jest wydłużanie przerw między posiłkami, aby nadmiernie wydzielana insulina miała szansę „opaść”.

2. Pij wodę

Dla prawidłowej pracy organizmu istotne jest odpowiednie nawodnienie. Oczywiście część wody, którą spożywamy, pochodzi z żywności, należy jednak pamiętać o piciu wody. To, ile powinniśmy wypijać, zależy m.in. od masy ciała. Powinno się pić 30 ml na 1 kg masy ciała, czyli osoba ważąca 60 kg powinna wypijać około 1,8 l, ale w upały, gdy zwiększa się utrata wody z potem, zdecydowanie więcej. To, jaką wodę wybrać, zależy m.in. od stanu zdrowia, aktywności fizycznej, temperatury. Woda wysokozmineralizowana sprawdzi się latem oraz w czasie aktywności fizycznej, ale niekoniecznie u osób mających problem z nerkami, np. kamicą nerkową. Wtedy lepsza będzie woda nisko- lub średniozmineralizowana.

3. Kupuj żywność nieprzetworzoną

Każda dieta, niezależnie jaki ma cel, zakłada rezygnację z żywności wysokoprzetworzonej. Należą do niej dania typu fast food, ale również gotowe produkty, np. instant, z bardzo długim składem (np. zupa pomidorowa, w której pomidory są wymienione na ostatnim miejscu albo nie ma ich wcale), ale też produkty typu light. Zdrowa dieta powinna zawierać przede wszystkim produkty gęste odżywczo, jak najbardziej naturalne, a najlepiej „przetwarzane” samodzielnie w domu.

4. Śpij

Sen jest niezbędny do prawidłowej regeneracji organizmu. Ważna jest nie tylko jego ilość (7–8 godzin), lecz także jakość. Aby w nocy odpowiednio się zregenerować, powinniśmy przespać kilka cykli (każdy taki cykl powinien się składać z fazy snu głębokiego, płytkiego i czuwania). Najlepiej spać w godzinach 21:00/22:00–5:00/6:00. Brak snu (zwłaszcza u kobiet) wpływa na wzrost masy ciała. Z kolei praca zmianowa (czyli zaburzenie snu i cyklu dobowego) została uznana za czynnik pronowotworowy (u kobiet wzrost ryzyka nowotworu piersi). Wysypianiu się sprzyja również unikanie przed snem niebieskiego światła, które emitują takie urządzenia, jak: telefon, komputer, telewizor.

5. Bądź wytrwały

Oczywiście, istnieją różne powody, dla których decydujemy się przejść na dietę. Dla niektórych jest to chęć schudnięcia lub zwiększenia masy ciała, dla innych zniwelowanie dolegliwości zdrowotnych i poprawa stanu zdrowia. Niektórzy decydują się na dietę po prostu ze względu na profilaktykę i zdrowe odżywianie. Niezależnie od tego, jaki jest cel, bardzo ważna jest wytrwałość w dążeniu do niego. Trzeba pamiętać, że zmiana będzie wymagać czasu oraz często pewnych wyrzeczeń. Przede wszystkim pamiętaj, że nie jest to zmiana na chwilę, a na całe życie. Wytrwałość jest również szczególnie istotna, gdy osiągniemy swój cel (schudniemy lub poprawimy stan zdrowia). Ważne jest, aby kontynuować prawidłowe odżywianie i nie wracać już do starych nawyków żywieniowych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zbilansowaniu swojej diety, zgłoś się do dietetyka klinicznego Ajwen.

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Joanna Zawadzka
7 sierpnia 2018

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Zmiany żywieniowe na przestrzeni wieków

Szacuje się, że obecnie w Stanach Zjednoczonych do żywności dodaje się ponad 2500 różnych substancji. Przeciętny Amerykanin spożywa około 5 kilogramów różnych dodatków do żywności rocznie.

WIĘCEJ >

Jak przygotować się do ciąży?

Ciąża to bardzo ważny okres w życiu kobiety. To od jej zdrowia i stylu życia zależy zdrowie potomstwa. Sprawdź, jak przygotować się do ciąży i o co zadbać odpowiednio wcześnie.  Planowanie ciąży Okres przygotowania się…

WIĘCEJ >
Syrop pulneo

Pulneo – niewinny syrop?

Pulneo - syrop od przeziębień. Reklama w telewizji zachęca: Masz chore dziecko, podaj mu Pulneo (teraz jest już bez recepty), szybko rozprawi się z przeziębieniem Twojego dziecka. Syrop syntetyczny, ponadto E218, E216, E202 i E110

WIĘCEJ >
uziemianie

Uziemianie – na czym polega?

Na czym polega uziemianie i co ono daje? Sprawdź, jaki wpływ na zdrowie ma ta prosta i przyjemna metoda. Uziemianie to nic innego, jak postawienie gołych stóp na ziemi (trawie czy piasku) – można po…

WIĘCEJ >