fbpx
logo
Szukaj
open close

Jak czytać etykiety? 11 prostych zasad

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
jak czytać etykiety produktów

Robisz zakupy odruchowo, bez zgłębiania informacji widniejących na etykiecie? Jeśli zależy ci na zdrowym odżywianiu, pora to zmienić. Sprawdź, jak czytać etykiety i dlaczego jest to tak ważne.

Czytanie etykiet to jeden z najważniejszych kroków do zmiany swoich nawyków żywieniowych. Początkowo może się to wydawać trudne, szybko jednak nabierzesz wprawy. Z czasem zauważysz, że nie zajmuje to zbyt wiele czasu i wcale nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że w twoim koszyku znajdzie się mniej przetworzonej żywności, pełnej sztucznych dodatków i zbędnych składników. Wystarczy pamiętać tylko o kilku prostych zasadach.

Jak czytać etykiety?

Weź pod uwagę następujące elementy:

  1. Im krótszy skład na etykiecie, tym lepiej. Szukaj produktów, które mają niewiele składników, np. do pięciu.
  2. Kolejność składników wymienionych na etykiecie ma znaczenie. To, co znajduje się na początku listy, występuje w największej ilości, a to, co na końcu – w najmniejszej. Widzisz cukier albo syrop glukozowo-fruktozowy na pierwszym czy drugim miejscu w składzie? Odłóż produkt na półkę.
  3. Cukier kryje się też pod innymi nazwami, takimi jak laktoza, syrop klonowy, syrop glukozowo-fruktozowy, dekstroza, sacharoza, słód kukurydziany. Unikaj produktów zawierających te składniki.
  4. Każdy składnik stanowiący więcej niż 2% masy produktu powinien być wymieniony w kolejności zgodnej z jego procentową zawartością w produkcie.
  5. Zwróć uwagę na wartość energetyczną danego artykułu spożywczego. Na etykiecie znajdują się informacje dotyczące kaloryczności produktu, zawartości makroskładników, a także innych składników, np. sodu i błonnika pokarmowego. Zazwyczaj te wartości podaje się w przeliczeniu na 100 g produktu lub jedną porcję, np. 30 g.
  6. Pamiętaj, że jogurt truskawkowy i o smaku truskawkowym to nie to samo. Jogurt truskawkowy ma w składzie truskawki, a ten o smaku truskawkowym prawdopodobnie zawiera wyłącznie aromat truskawkowy.
  7. Nie daj się nabrać na takie hasła, jak „domowy”, „bez konserwantów” – zawsze dokładnie czytaj skład.
  8. Warto szukać produktów wzbogaconych o cenne substancje, ale nie daj się nabrać! Często prozdrowotny dodatek odwraca uwagę od wysokiej zawartości cukru. Bywa też, że taki dodatek pojawia się w śladowych ilościach, a cena rośnie niewspółmiernie do jakości.
  9. Nie każdy produkt ekologiczny lub „bio” należy do wartościowych. Niektóre z nich zawierają spore ilości cukru lub soli.
  10. Porównuj produkty, a jeśli mają podobny skład – wybierz ten, który ma mniej soli czy cukru.
  11. Nie zawsze droższy znaczy lepszy – nierzadko produkty, które są droższe, mają fatalny skład.

Jak ustalić datę ważności produktu?

Zwróć też uwagę na informację na etykiecie dotyczącą trwałości produktu:

  • „Należy spożyć przed” – to data minimalnej trwałości. Po jej upływie prawidłowo przechowywany produkt spożywczy może stracić walory, tj. kolor, smak i zapach. Spożycie takiej żywności nie przyczyni się do uszczerbku na zdrowiu, po prostu może ona inaczej smakować.
  • „Należy spożyć do” – to informacja o terminie przydatności do spożycia. Dotyczy produktów, które łatwo się psują, np. świeżego mięsa i świeżych ryb, niepasteryzowanych soków, produktów garmażeryjnych, a także mleka i produktów mlecznych. Ich spożywanie może być szkodliwe, a nawet śmiertelne.

Czytanie etykiet niesie za sobą same korzyści. Dzięki temu wybierasz do jedzenia to, co najlepsze. Twój wybór ma znaczenie!

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Robisz zakupy odruchowo, bez zgłębiania informacji widniejących na etykiecie? Jeśli zależy ci na zdrowym odżywianiu, pora to zmienić. Sprawdź, jak czytać etykiety i dlaczego jest to tak ważne.

Czytanie etykiet to jeden z najważniejszych kroków do zmiany swoich nawyków żywieniowych. Początkowo może się to wydawać trudne, szybko jednak nabierzesz wprawy. Z czasem zauważysz, że nie zajmuje to zbyt wiele czasu i wcale nie jest tak skomplikowane, jak mogłoby się wydawać. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że w twoim koszyku znajdzie się mniej przetworzonej żywności, pełnej sztucznych dodatków i zbędnych składników. Wystarczy pamiętać tylko o kilku prostych zasadach.

Jak czytać etykiety?

Weź pod uwagę następujące elementy:

  1. Im krótszy skład na etykiecie, tym lepiej. Szukaj produktów, które mają niewiele składników, np. do pięciu.
  2. Kolejność składników wymienionych na etykiecie ma znaczenie. To, co znajduje się na początku listy, występuje w największej ilości, a to, co na końcu – w najmniejszej. Widzisz cukier albo syrop glukozowo-fruktozowy na pierwszym czy drugim miejscu w składzie? Odłóż produkt na półkę.
  3. Cukier kryje się też pod innymi nazwami, takimi jak laktoza, syrop klonowy, syrop glukozowo-fruktozowy, dekstroza, sacharoza, słód kukurydziany. Unikaj produktów zawierających te składniki.
  4. Każdy składnik stanowiący więcej niż 2% masy produktu powinien być wymieniony w kolejności zgodnej z jego procentową zawartością w produkcie.
  5. Zwróć uwagę na wartość energetyczną danego artykułu spożywczego. Na etykiecie znajdują się informacje dotyczące kaloryczności produktu, zawartości makroskładników, a także innych składników, np. sodu i błonnika pokarmowego. Zazwyczaj te wartości podaje się w przeliczeniu na 100 g produktu lub jedną porcję, np. 30 g.
  6. Pamiętaj, że jogurt truskawkowy i o smaku truskawkowym to nie to samo. Jogurt truskawkowy ma w składzie truskawki, a ten o smaku truskawkowym prawdopodobnie zawiera wyłącznie aromat truskawkowy.
  7. Nie daj się nabrać na takie hasła, jak „domowy”, „bez konserwantów” – zawsze dokładnie czytaj skład.
  8. Warto szukać produktów wzbogaconych o cenne substancje, ale nie daj się nabrać! Często prozdrowotny dodatek odwraca uwagę od wysokiej zawartości cukru. Bywa też, że taki dodatek pojawia się w śladowych ilościach, a cena rośnie niewspółmiernie do jakości.
  9. Nie każdy produkt ekologiczny lub „bio” należy do wartościowych. Niektóre z nich zawierają spore ilości cukru lub soli.
  10. Porównuj produkty, a jeśli mają podobny skład – wybierz ten, który ma mniej soli czy cukru.
  11. Nie zawsze droższy znaczy lepszy – nierzadko produkty, które są droższe, mają fatalny skład.

Jak ustalić datę ważności produktu?

Zwróć też uwagę na informację na etykiecie dotyczącą trwałości produktu:

  • „Należy spożyć przed” – to data minimalnej trwałości. Po jej upływie prawidłowo przechowywany produkt spożywczy może stracić walory, tj. kolor, smak i zapach. Spożycie takiej żywności nie przyczyni się do uszczerbku na zdrowiu, po prostu może ona inaczej smakować.
  • „Należy spożyć do” – to informacja o terminie przydatności do spożycia. Dotyczy produktów, które łatwo się psują, np. świeżego mięsa i świeżych ryb, niepasteryzowanych soków, produktów garmażeryjnych, a także mleka i produktów mlecznych. Ich spożywanie może być szkodliwe, a nawet śmiertelne.

Czytanie etykiet niesie za sobą same korzyści. Dzięki temu wybierasz do jedzenia to, co najlepsze. Twój wybór ma znaczenie!

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
7 września 2023

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

glicyna

Jak glicyna wpływa na zdrowie?

Poprawia pamięć i koncentrację, a do tego wpływa jakość snu i pomaga osobom zestresowanym i przemęczonym. Sprawdź, jak jeszcze działa glicyna. Glicyna to jeden z 20 aminokwasów, które są podstawowymi składnikami białek i peptydów, stanowiącymi…

WIĘCEJ >
zmęczenie, senność, praca

Przewlekłe zmęczenie – jak sobie z nim radzić?

Brak energii, osłabienie, zaburzenia snu – tak może się objawiać przewlekłe zmęczenie. Sprawdź, co zrobić, aby się z nim uporać. Przewlekłe zmęczenie to ciągłe uczucie zmęczenia, któremu towarzyszą również takie objawy, jak: senność, brak energii,…

WIĘCEJ >
jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego

Jak przeżyć po wizycie u dietetyka klinicznego – cz. 3

Przedstawiamy kilka kolejnych rad jak poradzić sobie po wyjściu od dietetyka, gdy chcemy wprowadzić w życie zmianę diety.

WIĘCEJ >

Celiakia – podstępna choroba

Celiakia to choroba trzewna, nietolerancja glutenu, która powoduje zanik kosmków jelitowych. Jak ją diagnozować, jakie daje objawy, co jeść, czy można ją wyleczyć? Czy niemowlętom wprowadzać gluten?

WIĘCEJ >