fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Ogórek i sezon ogórkowy!

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Ogórek i sezon ogórkowy!

ogórek

„Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek…” – ponieważ dosłownie i w przenośni jest sezon ogórkowy, czasami przy obieraniu ogórków podśpiewuję sobie piosenkę „Fasolek”, którą znam z dzieciństwa. Czym w ogóle jest ogórek?

Teraz – uwaga – ogórek jest… owocem! Zdziwieni? Ogórek powstaje z zapylonego kwiatu, tak jak owoce. To, że nie rośnie na drzewie, nie ma tu znaczenia. Najlepsze ogórki są oczywiście z własnej działki, czyli gruntowe. Różnią się od szklarniowych tym, że są mniejsze, pękate i mają takie wypustki jak kolce. Szklarniowe są długie, ładne, jednolicie zielone, z gładką skórką. Oczywiście do kiszenia nadają się tylko gruntowe.

Jeśli chodzi o kiszenie ogórków, to bardzo ważne jest, aby wcześniej moczyć je przez kilka godzin. Po pierwsze dzięki temu pozbędziemy się chociaż części nawozów, po drugie ogórki wchłoną wodę i będą bardziej jędrne i sprężyste.

Jakie ma wartości?

Ogórek zawiera:

  • białko (1 g),
  • węglowodany (3 g),
  • witaminy: C, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, B6, kwas foliowy, A, E, K;
  • minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk.

Dodatkowo jest niskokaloryczny – zawiera 15 kcal w 100 g.

Aż 90% składu ogórka to woda, dlatego świetnie gasi pragnienie. Dzięki flawonoidom i luteinie ogórki działają antynowotworowo. Ponadto zawierają potas, który pomaga regulować ciśnienie krwi i wspomaga akcję serca. Oprócz tego przyspieszają metabolizm i działają moczopędnie. Szczególnie w lecie warto korzystać z ich właściwości i jeść ich jak najwięcej!

Ogórek jest zielony, dlatego że zawiera chlorofil. Barwnik ten łączy się z toksycznymi związkami w naszym organizmie i pomaga je usunąć. Wyciąg z ogórka często znajduję się w składzie kosmetyków, głównie dla cery trądzikowej (zamyka pory, działa łagodząco na podrażnienia) i poszarzałej (rozświetla).

Ogórek + pomidor = tak czy nie?

Panuje takie powszechne przekonanie, że skandalicznym błędem jest łączenie pomidorów z zielonym ogórkiem. Często ludzie kłócą się o to na różnych forach, blogach itd. Dlaczego tak jest? Ogórki zawierają enzym askorbinazę, który neutralizuje witaminę C.
Nie dotyczy to oczywiście tylko pomidorów, ale wszystkich warzyw i owoców bogatych w witaminę C.

Ale jest na to prosty patent!

Kucharze zostali stworzeni po to, by poprawiać naturę. Otóż aksorbinazę unieczynnia kwas. Wystarczy zatem dodać sok z cytryny lub odrobinę octu jabłkowego i problem rozwiązany. Z tego powodu do sałatek używa się sos vinaigrette, który w składzie ma m.in. ocet i cytrynę.

Jeśli robię smoothie z ogórkiem, to najpierw miksuje go z cytryną, a następnie dodaję resztę składników (mnóstwo przepisów znajdziesz w naszej aplikacji Ajwendieta).

Sprawdź nasze e-booki kulinarne i nie tylko!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Paweł Jackowski

„Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek…” – ponieważ dosłownie i w przenośni jest sezon ogórkowy, czasami przy obieraniu ogórków podśpiewuję sobie piosenkę „Fasolek”, którą znam z dzieciństwa. Czym w ogóle jest ogórek?

Teraz – uwaga – ogórek jest… owocem! Zdziwieni? Ogórek powstaje z zapylonego kwiatu, tak jak owoce. To, że nie rośnie na drzewie, nie ma tu znaczenia. Najlepsze ogórki są oczywiście z własnej działki, czyli gruntowe. Różnią się od szklarniowych tym, że są mniejsze, pękate i mają takie wypustki jak kolce. Szklarniowe są długie, ładne, jednolicie zielone, z gładką skórką. Oczywiście do kiszenia nadają się tylko gruntowe.

Jeśli chodzi o kiszenie ogórków, to bardzo ważne jest, aby wcześniej moczyć je przez kilka godzin. Po pierwsze dzięki temu pozbędziemy się chociaż części nawozów, po drugie ogórki wchłoną wodę i będą bardziej jędrne i sprężyste.

Jakie ma wartości?

Ogórek zawiera:

  • białko (1 g),
  • węglowodany (3 g),
  • witaminy: C, tiaminę, ryboflawinę, niacynę, B6, kwas foliowy, A, E, K;
  • minerały: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, cynk.

Dodatkowo jest niskokaloryczny – zawiera 15 kcal w 100 g.

Aż 90% składu ogórka to woda, dlatego świetnie gasi pragnienie. Dzięki flawonoidom i luteinie ogórki działają antynowotworowo. Ponadto zawierają potas, który pomaga regulować ciśnienie krwi i wspomaga akcję serca. Oprócz tego przyspieszają metabolizm i działają moczopędnie. Szczególnie w lecie warto korzystać z ich właściwości i jeść ich jak najwięcej!

Ogórek jest zielony, dlatego że zawiera chlorofil. Barwnik ten łączy się z toksycznymi związkami w naszym organizmie i pomaga je usunąć. Wyciąg z ogórka często znajduję się w składzie kosmetyków, głównie dla cery trądzikowej (zamyka pory, działa łagodząco na podrażnienia) i poszarzałej (rozświetla).

Ogórek + pomidor = tak czy nie?

Panuje takie powszechne przekonanie, że skandalicznym błędem jest łączenie pomidorów z zielonym ogórkiem. Często ludzie kłócą się o to na różnych forach, blogach itd. Dlaczego tak jest? Ogórki zawierają enzym askorbinazę, który neutralizuje witaminę C.
Nie dotyczy to oczywiście tylko pomidorów, ale wszystkich warzyw i owoców bogatych w witaminę C.

Ale jest na to prosty patent!

Kucharze zostali stworzeni po to, by poprawiać naturę. Otóż aksorbinazę unieczynnia kwas. Wystarczy zatem dodać sok z cytryny lub odrobinę octu jabłkowego i problem rozwiązany. Z tego powodu do sałatek używa się sos vinaigrette, który w składzie ma m.in. ocet i cytrynę.

Jeśli robię smoothie z ogórkiem, to najpierw miksuje go z cytryną, a następnie dodaję resztę składników (mnóstwo przepisów znajdziesz w naszej aplikacji Ajwendieta).

Sprawdź nasze e-booki kulinarne i nie tylko!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Paweł Jackowski
25 lipca 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Zmiany żywieniowe na przestrzeni wieków

Szacuje się, że obecnie w Stanach Zjednoczonych do żywności dodaje się ponad 2500 różnych substancji. Przeciętny Amerykanin spożywa około 5 kilogramów różnych dodatków do żywności rocznie.

WIĘCEJ >

Piołun – czy poprawia trawienie i czy każdy może go stosować?

Każdy, kto ma problemy z trawieniem, wie, że gorzki smak pobudza wydzielanie soków trawiennych i ułatwia trawienie – w szczególności mięsa. Zjedzenie czegoś gorzkiego pobudza wydzielanie kwasu solnego w żołądku, sprawia, że powstaje kwaśne środowisko,…

WIĘCEJ >
cholesterol

Kompendium wiedzy: Cholesterol – część 2

Poznaj prawdę na temat cholesterolu, przedstawiamy dotychczasowe badania na jego temat, które są zbyt mało wiarygodne. Cholesterol nigdy nie był i nie będzie czynnikiem przyczyniającym do zwiększonego zachorowania na choroby serca. Jest to mit powtarzany

WIĘCEJ >

Kokos – co można z niego zrobić?

Czym tak naprawdę jest kokos? Co można z niego zrobić? Sprawdź, co warto wiedzieć na jego temat. Każdy pewnie myśli, że kokos to orzech, a tu niespodzianka! Tak naprawdę jest on pestką, jest owocem palmy…

WIĘCEJ >