fbpx
logo
Szukaj
open close

Czy dieta rozdzielna ma sens?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
dieta rozdzielna

Czy dieta rozdzielna ma sens? Co do tego naukowcy nie są zgodni, ale wiele osób stosujących taki sposób odżywiania potwierdza, że czuje się dzięki temu dużo lepiej. Co zyskują?

Dieta rozdzielna polega na tym, aby nie łączyć w jednym posiłku źródeł białkowych i węglowodanowych (skrobiowych). To prawda, że niemal każdy produkt to mieszanina białek, tłuszczów i węglowodanów (z oczywistymi wyjątkami, jak np. olej, cukier, sól itp.). Chodzi tu jednak o zdecydowaną przewagę jednego makroskładnika nad drugim. Na przykład zboża to skrobia i trochę białka, mięso to głównie białko i nieco tłuszczu, owoce to w głównej mierze fruktoza. Z kolei rośliny liściaste to przede wszystkim błonnik i woda, a zatem traktowane są neutralnie. W praktyce dieta rozdzielna może wyglądać tak:

  • śniadanie: jaja, tłuszcz, warzywa liściaste lub kiszone;
  • obiad: mięso, tłuszcz, warzywa albo sama kasza z warzywami;
  • podwieczorek: owoce;
  • kolacja: kasza z warzywami.

A do tego picie wody pomiędzy posiłkami, najlepiej godzinę lub dwie godziny przed jedzeniem.

Co taka dieta daje osobom, które ją stosują?

  • uczucie lekkości w układzie pokarmowym,
  • wrażenie, że pokarm nie zalega,
  • redukcję wzdęć, a w niektórych sytuacjach nawet ich całkowitą eliminację,
  • zniwelowanie zgagi i odbijania (do całkowitej eliminacji tych dolegliwości),
  • większy poziom energii (brak senności po posiłku).

Czy to ma sens?

Jak wyjaśnić to, że wbrew temu, co zalecają dietetycy, ludzie czują się lepiej na diecie rozdzielnej niż na diecie typu „talerz zdrowia”? Jak to się dzieje, że korzyści odczuwają ci, którzy wcześniej mieli problemy jelitowe?

Chodzi o środowisko żołądka i aktywację bądź inaktywację enzymów. Enzymy trawiące skrobię (amylaza) potrzebują środowiska bardziej zasadowego, natomiast enzymy niezbędne do trawienia białek (enzymy proteolityczne) – bardziej kwaśnego.

Badania pokazują, że obniżenie pH posiłku może spowolnić trawienie skrobi poprzez przedwczesne hamowanie α-amylazy ślinowej. Badacze ocenili, że kwaśne pokarmy (np. owoce mają niższe pH) czy woda z cytryną albo octem jabłkowym mogą wpłynąć na poziom glukozy we krwi poprzez zaburzenie rozkładania produktów skrobiowych. Takimi produktami są m.in. makaron, chleb, kasze, ziemniaki. Może to być korzystne dla diabetyków. Drugim aspektem jest to, że taki pokarm nie zostanie w całości strawiony [1]. To właśnie stąd bierze się uczucie ciężkości, mogą wystąpić zaburzenia wchłaniania czy wzdęcia związane z dysbiozą jelitową. Ten mechanizm tłumaczy również, dlaczego wypicie wody z octem jabłkowym lub z cytryną przed posiłkiem z węglowodanami może skończyć się wystąpieniem zgagi. Organizm próbuje zwrócić (odbić) to, czego nie potrafi strawić.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

W kolejnym badaniu naukowcy ocenili wpływ 21 napojów i przypraw (w tym kawę, herbatę, wino, ocet i sok z cytryny) na aktywność amylazy ślinowej i trzustkowej. Redukcja aktywności wahała się od 10% do 100%. Na przykład herbata inaktywowała amylazę w 20%, a sok z cytryny – poprzez zakwaszenie treści żołądkowej – o 100% [2].

Wnioski

Zatem jedzenie kwaśnych potraw, owoców, picie kawy, herbaty, wody z octem czy cytryną oraz wina nie jest dobrym pomysłem, jeśli mamy w posiłku produkty skrobiowe. Tym bardziej nie jest to zalecane, jeśli zależy nam na tym, aby mieć tzw. lekki brzuch. Ponadto jeśli dobrze chcemy trawić białko (mięso, jaja, ryby), dobrze jest dodać do posiłku coś kwaśnego. Należy przy tym uważać na leki typu inhibitory pompy protonowej (warto wnikliwie przeczytać ulotkę).

Większość problemów ze zgagą, wzdęciami, niestrawnością można by było uniknąć, gdyby wziąć pod uwagę badania naukowców, ale również tzw. dowody anegdotyczne, czyli doświadczenia osób stosujących dietę rozdzielną i cieszących się dobrym samopoczuciem.

Warto na koniec podkreślić, że pokarm, który nie jest dobrze strawiony, nie zasila organizmu w odpowiednią ilość witamin i minerałów.

Więcej na temat diety rozdzielnej znajdziesz w tym artykule oraz w poradniku w aplikacji Pogotowie Dietetyczne.

Sprawdź nasze e-booki:

Przypisy

  1. D. Freitas, F. Boué, M. Benallaoua, G. Airinei, R. Benamouzig, S. Le Feunteun, Lemon juice, but not tea, reduces the glycemic response to bread in healthy volunteers: a randomized crossover trial, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32201919/ (15.12.2021).
  2. D. Freitas, S. Le Feunteun, Inhibitory effect of black tea, lemon juice, and other beverages on salivary and pancreatic amylases: What impact on bread starch digestion? A dynamic in vitro study, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31253299/ (15.12.2021).

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Czy dieta rozdzielna ma sens? Co do tego naukowcy nie są zgodni, ale wiele osób stosujących taki sposób odżywiania potwierdza, że czuje się dzięki temu dużo lepiej. Co zyskują?

Dieta rozdzielna polega na tym, aby nie łączyć w jednym posiłku źródeł białkowych i węglowodanowych (skrobiowych). To prawda, że niemal każdy produkt to mieszanina białek, tłuszczów i węglowodanów (z oczywistymi wyjątkami, jak np. olej, cukier, sól itp.). Chodzi tu jednak o zdecydowaną przewagę jednego makroskładnika nad drugim. Na przykład zboża to skrobia i trochę białka, mięso to głównie białko i nieco tłuszczu, owoce to w głównej mierze fruktoza. Z kolei rośliny liściaste to przede wszystkim błonnik i woda, a zatem traktowane są neutralnie. W praktyce dieta rozdzielna może wyglądać tak:

  • śniadanie: jaja, tłuszcz, warzywa liściaste lub kiszone;
  • obiad: mięso, tłuszcz, warzywa albo sama kasza z warzywami;
  • podwieczorek: owoce;
  • kolacja: kasza z warzywami.

A do tego picie wody pomiędzy posiłkami, najlepiej godzinę lub dwie godziny przed jedzeniem.

Co taka dieta daje osobom, które ją stosują?

  • uczucie lekkości w układzie pokarmowym,
  • wrażenie, że pokarm nie zalega,
  • redukcję wzdęć, a w niektórych sytuacjach nawet ich całkowitą eliminację,
  • zniwelowanie zgagi i odbijania (do całkowitej eliminacji tych dolegliwości),
  • większy poziom energii (brak senności po posiłku).

Czy to ma sens?

Jak wyjaśnić to, że wbrew temu, co zalecają dietetycy, ludzie czują się lepiej na diecie rozdzielnej niż na diecie typu „talerz zdrowia”? Jak to się dzieje, że korzyści odczuwają ci, którzy wcześniej mieli problemy jelitowe?

Chodzi o środowisko żołądka i aktywację bądź inaktywację enzymów. Enzymy trawiące skrobię (amylaza) potrzebują środowiska bardziej zasadowego, natomiast enzymy niezbędne do trawienia białek (enzymy proteolityczne) – bardziej kwaśnego.

Badania pokazują, że obniżenie pH posiłku może spowolnić trawienie skrobi poprzez przedwczesne hamowanie α-amylazy ślinowej. Badacze ocenili, że kwaśne pokarmy (np. owoce mają niższe pH) czy woda z cytryną albo octem jabłkowym mogą wpłynąć na poziom glukozy we krwi poprzez zaburzenie rozkładania produktów skrobiowych. Takimi produktami są m.in. makaron, chleb, kasze, ziemniaki. Może to być korzystne dla diabetyków. Drugim aspektem jest to, że taki pokarm nie zostanie w całości strawiony [1]. To właśnie stąd bierze się uczucie ciężkości, mogą wystąpić zaburzenia wchłaniania czy wzdęcia związane z dysbiozą jelitową. Ten mechanizm tłumaczy również, dlaczego wypicie wody z octem jabłkowym lub z cytryną przed posiłkiem z węglowodanami może skończyć się wystąpieniem zgagi. Organizm próbuje zwrócić (odbić) to, czego nie potrafi strawić.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

W kolejnym badaniu naukowcy ocenili wpływ 21 napojów i przypraw (w tym kawę, herbatę, wino, ocet i sok z cytryny) na aktywność amylazy ślinowej i trzustkowej. Redukcja aktywności wahała się od 10% do 100%. Na przykład herbata inaktywowała amylazę w 20%, a sok z cytryny – poprzez zakwaszenie treści żołądkowej – o 100% [2].

Wnioski

Zatem jedzenie kwaśnych potraw, owoców, picie kawy, herbaty, wody z octem czy cytryną oraz wina nie jest dobrym pomysłem, jeśli mamy w posiłku produkty skrobiowe. Tym bardziej nie jest to zalecane, jeśli zależy nam na tym, aby mieć tzw. lekki brzuch. Ponadto jeśli dobrze chcemy trawić białko (mięso, jaja, ryby), dobrze jest dodać do posiłku coś kwaśnego. Należy przy tym uważać na leki typu inhibitory pompy protonowej (warto wnikliwie przeczytać ulotkę).

Większość problemów ze zgagą, wzdęciami, niestrawnością można by było uniknąć, gdyby wziąć pod uwagę badania naukowców, ale również tzw. dowody anegdotyczne, czyli doświadczenia osób stosujących dietę rozdzielną i cieszących się dobrym samopoczuciem.

Warto na koniec podkreślić, że pokarm, który nie jest dobrze strawiony, nie zasila organizmu w odpowiednią ilość witamin i minerałów.

Więcej na temat diety rozdzielnej znajdziesz w tym artykule oraz w poradniku w aplikacji Pogotowie Dietetyczne.

Sprawdź nasze e-booki:

Przypisy

  1. D. Freitas, F. Boué, M. Benallaoua, G. Airinei, R. Benamouzig, S. Le Feunteun, Lemon juice, but not tea, reduces the glycemic response to bread in healthy volunteers: a randomized crossover trial, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32201919/ (15.12.2021).
  2. D. Freitas, S. Le Feunteun, Inhibitory effect of black tea, lemon juice, and other beverages on salivary and pancreatic amylases: What impact on bread starch digestion? A dynamic in vitro study, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31253299/ (15.12.2021).

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
15 grudnia 2021

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

jak odżywiać małego sportowca, mały sportowiec

Jak odżywiać małego sportowca? Dieta dla trenujących dzieci

Dzieci do prawidłowego rozwoju potrzebują właściwie zbilansowanych składników pokarmowych. Niestety wielu rodziców nie przykłada do tego aż tak dużej wagi. W szczególności jeśli dziecko jest aktywne fizycznie i niemal wszystko co spożyje

WIĘCEJ >

Cytryna – nie wkrajaj jej do napoju!

Woda z cytryną dla orzeźwienia? A może herbata z dodatkiem cytryny dla rozgrzania? Sprawdź, dlaczego nie jest to najlepszy pomysł. Dowiedz się, co takiego ma w sobie cytryna, że lepiej na nią uważać. Zarówno na…

WIĘCEJ >

Dzienniczek żywieniowy – po co i jak go prowadzić?

Chcesz schudnąć? Pracujesz nad zmianą nawyków żywieniowych? Starasz się kontrolować swój jadłospis, by wychwycić, jakie produkty ci nie służą? Istnieje proste narzędzie, które może ci w tym wszystkim pomóc. Sprawdź, jak prowadzić dzienniczek żywieniowy. Niektóre…

WIĘCEJ >

Emocje a jedzenie – jemy po to, żeby żyć

Jedzenie bardzo często jest właśnie rodzajem ucieczki od emocji. Takie czynności powtarzane regularnie prowadzą nas niestety do uzależnienia od jedzenia. Kiedy emocje prowadzą nas w niewłaściwe nawyki?

WIĘCEJ >