fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Niebieskie światło – jak wpływa na nasze zdrowie?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Niebieskie światło – jak wpływa na nasze zdrowie?

niebieskie światło

Często spędzamy całe dnie przed ekranami. Pracujemy przy komputerze, oglądamy telewizję, korzystamy ze smartfona, a do tego przebywamy w oświetlonych pomieszczeniach (pokojach, biurach, siłowniach, galeriach handlowych itd.). Ciągle jesteśmy narażeni na działanie niebieskiego światła, które emitują wcześniej wspomniane urządzenia (plus diody i żarówki LED). Jakie to ma znaczenie dla naszego zdrowia?

Dawniej aktywność człowieka była uzależniona od światła słonecznego. To ono budziło nas o poranku, z kolei nastanie ciemności było sygnałem, że pora kłaść się spać. Dziś funkcjonujemy zupełnie inaczej, a po zmroku korzystamy z wielu urządzeń, co zakłóca działanie naszego zegara biologicznego.

Światło niebieskie, które emituje technologia, szkodliwie oddziałuje na nasze oczy, mózg i hormony. Niebieskie światło wpływa na nas negatywnie, zwłaszcza po zmroku, ponieważ powoduje opóźnienie wydzielania melatoniny, która jest kluczowym hormonem regulującym sen.

Naturalne światło

Naturalnym źródłem światła niebieskiego jest słońce. W normalnych warunkach światło to docierałoby do naszych oczu przede wszystkim między wschodem a zachodem słońca. W praktyce w Polsce, w trakcie zimy jest to tylko kilka godzin (około 7.30–16:00). Właśnie to światło, wpadając do siatkówki oka, reguluje pracę zegara biologicznego. On z kolei wyznacza pory produkcji melatoniny, która nas usypia, i kortyzolu, który nas pobudza. Działanie zgodnie z rytmem dobowym sprawia, że nasze organy pracują i regenerują się najlepiej.

Niebieskie światło wieczorem

Ekspozycja na niebieskie światło wieczorem zakłóca rytm dobowy. To z kolei wpływa m.in. na jakość naszego snu, czas jego trwania, problemy z zaśnięciem. Sztuczne światło po zmroku to jeden z powodów, dla których nie potrafimy się porządnie wyspać. A skutki niewyspania i zarwanych nocy to m.in.: gorsza pamięć, zaburzenie gospodarki hormonalnej, obniżona odporność, spadek wydajności, chroniczne zmęczenie, zwiększone ryzyko zachorowania na: cukrzycę, nowotwory, choroby serca, otyłość, depresję.

Długotrwała ekspozycja na niebieskie światło działa na nas niekorzystnie. Szczególnie jesteśmy na to narażeni w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko zapada zmrok. Mało kto rezygnuje z korzystania z telefonu czy komputera tuż po 16.00. Jeżeli mamy kontakt ze niebieskim światłem od rana do późnej nocy, to nasz mózg działa tak, jakby ciągle był środek dnia, i nierzadko jest przestymulowany. W dodatku oglądane filmy, czytane teksty czy powiadomienia z mediów społecznościowych cały czas nas pobudzają.

Co można zrobić w takiej sytuacji? Kluczowa jest ochrona oczu przed niebieskim światłem.

  • Warto dążyć do tego, aby wieczorem nie korzystać z telefonu czy komputera oraz ograniczyć czas ekspozycji na sztuczne światło przed snem. Zrelaksuj się pod koniec dnia, czytaj książki, graj w gry planszowe z rodziną, gotuj, weź odprężającą kąpiel, medytuj. Znajdź zajęcie, które nie będzie od ciebie wymagało kontaktu z ekranem.
  • Można wymienić żarówki w sypialni i w innych pomieszczeniach na te, które blokują niebieskie światło.
  • Warto zainstalować w telefonie czy na komputerze aplikację redukującą niebieskie światło (np. f.Lux).
  • Dobrym pomysłem jest kupienie okularów blokujących niebieskie światło, np. EyeShield (z kuponem rabatowym Ajwen otrzymasz 5% rabatu).

Umiar

To zbyt duża ilość światła niebieskiego, a nie ono samo w sobie, działa na nas tak niekorzystnie. Warto dążyć do tego, by ograniczać czas spędzany przed ekranami. Raz na jakiś czas dobrze jest zrobić sobie taki „detoks”. Najpierw zrezygnujmy z ekranów na np. na dwie godziny przed snem, później na trzy i stopniowo wydłużajmy ten czas. Początkowo może nas to drażnić, ale warto dostrzec też tego pozytywne strony. Zwróćmy uwagę na to, co udało nam się w tym czasie zrobić, czy jak wpłynęło to na nasze relacje z najbliższymi. Technologia jest ważna i potrzebna, jednak dobrze jest korzystać z niej mądrze i świadomie.

Artykuł powstał przy współpracy z marką EyeShield. Użyj kodu AJWEN, a produkty dostępne na eyeshield.com kupisz 5% taniej!

To może cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Często spędzamy całe dnie przed ekranami. Pracujemy przy komputerze, oglądamy telewizję, korzystamy ze smartfona, a do tego przebywamy w oświetlonych pomieszczeniach (pokojach, biurach, siłowniach, galeriach handlowych itd.). Ciągle jesteśmy narażeni na działanie niebieskiego światła, które emitują wcześniej wspomniane urządzenia (plus diody i żarówki LED). Jakie to ma znaczenie dla naszego zdrowia?

Dawniej aktywność człowieka była uzależniona od światła słonecznego. To ono budziło nas o poranku, z kolei nastanie ciemności było sygnałem, że pora kłaść się spać. Dziś funkcjonujemy zupełnie inaczej, a po zmroku korzystamy z wielu urządzeń, co zakłóca działanie naszego zegara biologicznego.

Światło niebieskie, które emituje technologia, szkodliwie oddziałuje na nasze oczy, mózg i hormony. Niebieskie światło wpływa na nas negatywnie, zwłaszcza po zmroku, ponieważ powoduje opóźnienie wydzielania melatoniny, która jest kluczowym hormonem regulującym sen.

Naturalne światło

Naturalnym źródłem światła niebieskiego jest słońce. W normalnych warunkach światło to docierałoby do naszych oczu przede wszystkim między wschodem a zachodem słońca. W praktyce w Polsce, w trakcie zimy jest to tylko kilka godzin (około 7.30–16:00). Właśnie to światło, wpadając do siatkówki oka, reguluje pracę zegara biologicznego. On z kolei wyznacza pory produkcji melatoniny, która nas usypia, i kortyzolu, który nas pobudza. Działanie zgodnie z rytmem dobowym sprawia, że nasze organy pracują i regenerują się najlepiej.

Niebieskie światło wieczorem

Ekspozycja na niebieskie światło wieczorem zakłóca rytm dobowy. To z kolei wpływa m.in. na jakość naszego snu, czas jego trwania, problemy z zaśnięciem. Sztuczne światło po zmroku to jeden z powodów, dla których nie potrafimy się porządnie wyspać. A skutki niewyspania i zarwanych nocy to m.in.: gorsza pamięć, zaburzenie gospodarki hormonalnej, obniżona odporność, spadek wydajności, chroniczne zmęczenie, zwiększone ryzyko zachorowania na: cukrzycę, nowotwory, choroby serca, otyłość, depresję.

Długotrwała ekspozycja na niebieskie światło działa na nas niekorzystnie. Szczególnie jesteśmy na to narażeni w okresie jesienno-zimowym, kiedy szybko zapada zmrok. Mało kto rezygnuje z korzystania z telefonu czy komputera tuż po 16.00. Jeżeli mamy kontakt ze niebieskim światłem od rana do późnej nocy, to nasz mózg działa tak, jakby ciągle był środek dnia, i nierzadko jest przestymulowany. W dodatku oglądane filmy, czytane teksty czy powiadomienia z mediów społecznościowych cały czas nas pobudzają.

Co można zrobić w takiej sytuacji? Kluczowa jest ochrona oczu przed niebieskim światłem.

  • Warto dążyć do tego, aby wieczorem nie korzystać z telefonu czy komputera oraz ograniczyć czas ekspozycji na sztuczne światło przed snem. Zrelaksuj się pod koniec dnia, czytaj książki, graj w gry planszowe z rodziną, gotuj, weź odprężającą kąpiel, medytuj. Znajdź zajęcie, które nie będzie od ciebie wymagało kontaktu z ekranem.
  • Można wymienić żarówki w sypialni i w innych pomieszczeniach na te, które blokują niebieskie światło.
  • Warto zainstalować w telefonie czy na komputerze aplikację redukującą niebieskie światło (np. f.Lux).
  • Dobrym pomysłem jest kupienie okularów blokujących niebieskie światło, np. EyeShield (z kuponem rabatowym Ajwen otrzymasz 5% rabatu).

Umiar

To zbyt duża ilość światła niebieskiego, a nie ono samo w sobie, działa na nas tak niekorzystnie. Warto dążyć do tego, by ograniczać czas spędzany przed ekranami. Raz na jakiś czas dobrze jest zrobić sobie taki „detoks”. Najpierw zrezygnujmy z ekranów na np. na dwie godziny przed snem, później na trzy i stopniowo wydłużajmy ten czas. Początkowo może nas to drażnić, ale warto dostrzec też tego pozytywne strony. Zwróćmy uwagę na to, co udało nam się w tym czasie zrobić, czy jak wpłynęło to na nasze relacje z najbliższymi. Technologia jest ważna i potrzebna, jednak dobrze jest korzystać z niej mądrze i świadomie.

Artykuł powstał przy współpracy z marką EyeShield. Użyj kodu AJWEN, a produkty dostępne na eyeshield.com kupisz 5% taniej!

To może cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
28 października 2021

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

zmęczenie, senność, praca

Przewlekłe zmęczenie – jak sobie z nim radzić?

Brak energii, osłabienie, zaburzenia snu – tak może się objawiać przewlekłe zmęczenie. Sprawdź, co zrobić, aby się z nim uporać. Przewlekłe zmęczenie to ciągłe uczucie zmęczenia, któremu towarzyszą również takie objawy, jak: senność, brak energii,…

WIĘCEJ >
neurodegeneracja mózgu

Neurodegeneracja mózgu – jaki wpływ mają na nią jelita?

Neurodegeneracja mózgu jest wynikiem przedostających się toksyn do krwioobiegu i tkanek oraz przewlekłych stanów zapalnych, które mogą być efektem nawet źle dobranej aktywności fizycznej.

WIĘCEJ >

Mało znane wielkie kasze – poznaj ich właściwości

Tradycyjnym jedzeniem osób ćwiczących jest kurczak, ryż, warzywa itp. Niestety nie wiemy że tzw. superzboża mogą nam zastąpić wiele produktów.

WIĘCEJ >
kolorowe napoje, napoje gazowane, napoje

Kolorowe napoje – co kryją?

Wyobraź sobie scenkę: dziecko siedzi przed komputerem, pół dna gra, kładzie się spać po północy, zajada czipsy, paluszki, orzeszki, popija colą lub energetykiem, który teraz można kupić w litrowych butelkach. Stymulowane jest (niebieskim) światłem komputera,

WIĘCEJ >