logo
Szukaj
openclose
logo
Szukaj
Szukaj

10 sposobów na niestrawność

10 sposobów na niestrawność

niestrawność

Niestrawność, czyli dyspepsja, objawia się różnymi nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony układu trawienia. Skutecznie potrafi popsuć jakość codziennego życia. Sprawdź, skąd się bierze niestrawność i jak się z nią uporać.

Objawy

Osoby borykające się z niestrawnością najczęściej skarżą się na takie dolegliwości, jak: poczucie dyskomfortu w obrębie brzucha, mdłości, refluks, wzdęcia, zmęczenie, a także biegunki czy zaparcia. Objawy te są przewlekłe i najczęściej pojawiają się, gdy się przejadamy, jemy o nieregularnych porach, podjadamy pomiędzy głównymi posiłkami, nadużywamy alkoholu czy funkcjonujemy w dużym napięciu nerwowym.

Wspomniane dolegliwości mogą się utrzymywać przez całe życie. Ich bagatelizowanie nie tylko niekorzystnie wpływa na nasze codzienne funkcjonowanie, lecz także pogłębia problemy zdrowotne. Nierzadko bowiem niestrawność jest następstwem różnych schorzeń, z których możemy sobie nie zdawać sprawy.

Przyczyny

Przyczyną niestrawności mogą być inne choroby. Dyspepsja może być następstwem zespołu jelita drażliwego, choroby wrzodowej, zaburzeń w funkcjonowaniu pęcherzyka żółciowego czy nietolerancji niektórych pokarmów. Zmiana stylu życia i sposobu odżywiania mają kluczowe znaczenie w uporaniu się z nieprzyjemnymi dolegliwościami i w procesie zdrowienia.

Kilka rad dla zdrowia

Co może pomóc przy niestrawności?

  1. Spożywaj posiłki bez pośpiechu, w atmosferze odprężenia.
  2. Wprowadź produkty fermentowane, takie jak: kombucha, kiszone warzywa i owoce, jogurt, kefir.
  3. Sięgaj po ziołowe herbatki pobudzające trawienie, np. z rumianku, fenkułu włoskiego, imbiru, melisy, mięty.
  4. Unikaj kawy, herbaty, alkoholu i ostrych przypraw.
  5. Unikaj posiłków ciężkostrawnych i smażonych.
  6. Wyeliminuj z diety cukier i sztuczne substancje słodzące.
  7. Unikaj nabiału z wyjątkiem fermentowanych ekologicznych produktów, które zawierają żywe kultury bakterii.
  8. Nie pij w trakcie posiłku. Najlepiej pić godzinę przed posiłkiem lub godzinę po posiłku. 
  9. Sięgaj po takie produkty, jak: cytryna, mango, melon, papaja, ananas, karczochy, zielone warzywa liściaste, siemię lniane, migdały.
  10. Wprowadź do diety zioła, takie jak: kardamon, kolendra, koper, cynamon, rumianek, imbir, proszek z kory wiązu, mięta, kurkumina.

Warto jednak poznać pierwotną przyczynę niestrawności i wprowadzić odpowiednie, indywidualne postępowanie. W tym celu warto skonsultować się z dietetykiem klinicznym.

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Kamila Lipowicz

Podobne tematy

owoce

Dlaczego warto jeść owoce?

Tak wiele mówi się o tym, aby jeść warzywa, ale nie zapominajmy, że owoce też mogą mieć korzystny wpływ na (…)

WIĘCEJ >
alergie

Alergie – jak sobie pomóc?

Reakcje alergiczne, takie jak katar sienny, wypryski czy astma to następstwo stanu zapalnego. Z kolei ten jest normalną reakcją obronną (…)

WIĘCEJ >
robienie zakupów

Robienie zakupów – 7 podstawowych zasad

W dzisiejszych czasach robienie zakupów spożywczych może być wyzwaniem. Już samo czytanie etykiet, na których widnieją tajemnicze substancje, może być (…)

WIĘCEJ >

Czy produkty bezglutenowe są zdrowe?

Osoby, które z przyczyn zdrowotnych muszą wyeliminować ze swojej diety gluten spotykają  w sklepach wiele  produktów bezglutenowych. Producenci próbują wyjść (…)

WIĘCEJ >

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl