fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Stres oksydacyjny – jak go zwalczać?

Stres oksydacyjny – jak go zwalczać?

stres

Powszechnie stres oksydacyjny uznawany jest za jedną z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Pojawia się on w momencie, gdy równowaga między antyoksydantami oraz utleniaczami zostaje zachwiana. 

Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny to sytuacja, gdy w naszym organizmie brakuje równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami tlenowymi, a substancjami będącymi naturalnymi mechanizmami zwalczającymi te szkodliwe substancje. Jego naturalne elementy występują w organizmie i są niezbędne do zachowania niektórych procesów biochemicznych, np. takich jak niszczenie uszkodzonych lub starych komórek. Wolne rodniki są nam niezbędne do życia – zwłaszcza w walce z patogenami, które każdego dnia dostarczamy do naszego ustroju. Nadmiar utlenionych substancji jest szkodliwy i może być przyczyną wielu niebezpiecznych schorzeń.

Czym są wolne rodniki?

Wolne rodniki to cząsteczki zawierające niesparowany elektron, które dążą do pozyskania brakującego elektronu poprzez przyłączenie się do sąsiadującej cząsteczki. Odbywa się to dzięki utlenieniu tej cząsteczki, które prowadzi do uszkodzenia komórek.

Źródła wolnych rodników:

  • zanieczyszczenia środowiska,
  • palenie tytoniu,
  • spożywanie nadmiernej ilości alkoholu,
  • promieniowanie rentgenowskie i gamma,
  • nieprawidłowa dieta obfitująca w cukier prosty, kwasy tłuszczowe typu trans, peklowane mięsa oraz wszelkiego rodzaju wysokoprzetworzona dieta,
  • nadmierna aktywność fizyczna,
  • życie w stresie,
  • krótki sen i wypoczynek.

Skutki działania wolnych rodników to m.in.: choroby nowotworowe, zaburzenia układu hormonalnego, starzenie się organizmu, choroby neurodegeneracyjne (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera), choroby układu oddechowego, choroby sercowo-naczyniowe (które mogą prowadzić do zawału mięśnia sercowego, a także miażdżycy poprzez uszkodzenie naczyń krwionośnych i utlenianie lipidów).

Antyoksydanty

Antyoksydanty to substancje o pochodzeniu naturalnym, wykazujące działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Naturalnie występują w organizmie człowieka oraz w żywności dostarczanej wraz z codzienną datą.

Naturalne mechanizmy wspomagania działań antyoksydacyjnych (endogenne) to:

  • enzymy: katalaza, dysmutaza, peroksydaza glutationowa, reduktaza glutationowa,
  • glutation.

Egzogenne mechanizmy wspomagania działań antyoksydacyjnych znajdujące się w składnikach żywności:

  • witamina E (oleje roślinne, orzechy i nasiona),
  • beta-karoteny (marchew, pomidor, papryka czerwona, masło),
  • witamina A (żółtko jaja kurzego, wątróbka, masło, marchew, papryka czerwona),
  • polifenole (zielone, czerwone, pomarańczowe owoce i warzywa),
  • witamina C (owoce cytrusowe, dzika róża, aronia, natka pietruszki),
  • składniki mineralne takie jak: selen, cynk (orzechy brazylijskie, drożdże, brokuły, warzywa kapustne),
  • kurkumina (kurkuma),
  • resweratrol (wytrawne, czerwone wino),
  • koenzym Q10 (łosoś, kurczak, brokuły, oleje roślinne, orzechy).

Bez wątpienia każda osoba jest codziennie narażona na szkodliwe działanie związków utleniających, dlatego substancje antyoksydacyjne powinny być elementem diety. Sięgaj po nie, a stres oksydacyjny nie będzie Twoim zmartwieniem.

Sprawdź jeszcze: Kompendium wiedzy na temat stresu

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Jagoda Kłębek

Powszechnie stres oksydacyjny uznawany jest za jedną z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Pojawia się on w momencie, gdy równowaga między antyoksydantami oraz utleniaczami zostaje zachwiana. 

Stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny to sytuacja, gdy w naszym organizmie brakuje równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami tlenowymi, a substancjami będącymi naturalnymi mechanizmami zwalczającymi te szkodliwe substancje. Jego naturalne elementy występują w organizmie i są niezbędne do zachowania niektórych procesów biochemicznych, np. takich jak niszczenie uszkodzonych lub starych komórek. Wolne rodniki są nam niezbędne do życia – zwłaszcza w walce z patogenami, które każdego dnia dostarczamy do naszego ustroju. Nadmiar utlenionych substancji jest szkodliwy i może być przyczyną wielu niebezpiecznych schorzeń.

Czym są wolne rodniki?

Wolne rodniki to cząsteczki zawierające niesparowany elektron, które dążą do pozyskania brakującego elektronu poprzez przyłączenie się do sąsiadującej cząsteczki. Odbywa się to dzięki utlenieniu tej cząsteczki, które prowadzi do uszkodzenia komórek.

Źródła wolnych rodników:

  • zanieczyszczenia środowiska,
  • palenie tytoniu,
  • spożywanie nadmiernej ilości alkoholu,
  • promieniowanie rentgenowskie i gamma,
  • nieprawidłowa dieta obfitująca w cukier prosty, kwasy tłuszczowe typu trans, peklowane mięsa oraz wszelkiego rodzaju wysokoprzetworzona dieta,
  • nadmierna aktywność fizyczna,
  • życie w stresie,
  • krótki sen i wypoczynek.

Skutki działania wolnych rodników to m.in.: choroby nowotworowe, zaburzenia układu hormonalnego, starzenie się organizmu, choroby neurodegeneracyjne (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera), choroby układu oddechowego, choroby sercowo-naczyniowe (które mogą prowadzić do zawału mięśnia sercowego, a także miażdżycy poprzez uszkodzenie naczyń krwionośnych i utlenianie lipidów).

Antyoksydanty

Antyoksydanty to substancje o pochodzeniu naturalnym, wykazujące działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Naturalnie występują w organizmie człowieka oraz w żywności dostarczanej wraz z codzienną datą.

Naturalne mechanizmy wspomagania działań antyoksydacyjnych (endogenne) to:

  • enzymy: katalaza, dysmutaza, peroksydaza glutationowa, reduktaza glutationowa,
  • glutation.

Egzogenne mechanizmy wspomagania działań antyoksydacyjnych znajdujące się w składnikach żywności:

  • witamina E (oleje roślinne, orzechy i nasiona),
  • beta-karoteny (marchew, pomidor, papryka czerwona, masło),
  • witamina A (żółtko jaja kurzego, wątróbka, masło, marchew, papryka czerwona),
  • polifenole (zielone, czerwone, pomarańczowe owoce i warzywa),
  • witamina C (owoce cytrusowe, dzika róża, aronia, natka pietruszki),
  • składniki mineralne takie jak: selen, cynk (orzechy brazylijskie, drożdże, brokuły, warzywa kapustne),
  • kurkumina (kurkuma),
  • resweratrol (wytrawne, czerwone wino),
  • koenzym Q10 (łosoś, kurczak, brokuły, oleje roślinne, orzechy).

Bez wątpienia każda osoba jest codziennie narażona na szkodliwe działanie związków utleniających, dlatego substancje antyoksydacyjne powinny być elementem diety. Sięgaj po nie, a stres oksydacyjny nie będzie Twoim zmartwieniem.

Sprawdź jeszcze: Kompendium wiedzy na temat stresu

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Jagoda Kłębek
11 lutego 2020

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

nasiona, pestki, słonecznik

Nasiona i pestki – sprawdź, jak powinno się je spożywać

Jakie nasiona i pestki warto jeść? Jak długo i po co trzeba je moczyć? Czy można prażyć słonecznik na patelni (…)

WIĘCEJ >
jak kupować mięso, mięso

Jak kupować mięso i jego wyroby? Sprawdź, na co zwracać uwagę

Mięso powinno pochodzić z dobrych źródeł. Najlepsze jest ze zwierząt dziko żyjących, ekologiczne, organiczne, od zwierząt pasących się na łąkach, (…)

WIĘCEJ >

Dieta przeciwzapalna – na czym polega?

Stan zapalny to bez wątpienia przyczyna większości chorób, a także problemów z odchudzaniem. Sprawdź, czym jest stan zapalny, gdzie szukać (…)

WIĘCEJ >

Sen – śpisz mniej niż 7 godzin? Grozi Ci otyłość i depresja!

Jeżeli przyjąć, że średnia życia to 78 lat, to 25 lat z nich spędzimy na spaniu. Dla porównania 48 dni (…)

WIĘCEJ >

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl