fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Czy zielone koktajle są zdrowe?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Czy zielone koktajle są zdrowe?

zielone koktajle

Zielone koktajle są ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Czy faktycznie są takie zdrowe?

Tradycyjne składniki tego typu napojów to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe (brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż) zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE, o czym przeczytasz poniżej.

Zielone koktajle – co zawierają?

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu i cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, to jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu spośród wszystkich warzyw.

Według mnie brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa. Są niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową. Dzięki siarce regenerują organizm, pozytywnie wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworami, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw, uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Sprawdź, jak uprawiać kiełki.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę. Gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu i innych składników cennych dla organizmu. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogata w goitrogeny jest również soja czy kasza jaglana.

Zielone koktajle – działanie

Zielone koktajle:

  • mają działanie antykancerogenne (szczególnie jako prewencja);
  • biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych);
  • wspomagają regenerację tkanek (siarka);
  • zasilają mitochondria (więcej energii);
  • dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR);
  • są bogactwem kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”;
  • mają właściwości przeciwzapalne;
  • obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca;
  • są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM.

Azotany

Zielone warzywa – zarówno krzyżowe, jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany. Więcej jest ich w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych liściach, tych jaśniejszych. W przypadku brokułu i kalafiora należy zjadać tylko różyczki. Na pół godziny przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową).

Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) i pozbawiają nas tego cennego składnika. Mogą też przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, a niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach szczawiany mogą przedostawać się do organizmu i wpływać na obniżenie poziomu glutationu – naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktajle

Najlepsze warzywa na zielone koktajle to:

  • brokuł,
  • brukselka,
  • kalafior,
  • kapusta,
  • jarmuż,
  • kalarepa,
  • wasabi,
  • rzeżucha i inne kiełki,
  • młoda pokrzywa,
  • chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk),
  • awokado – jako sycący dodatek.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki kulinarne i nie tylko:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Zielone koktajle są ostatnio bardzo modne i niemal każdy je dzisiaj spożywa. Mają być remedium na wszystkie choroby. Czy faktycznie są takie zdrowe?

Tradycyjne składniki tego typu napojów to szpinak, jarmuż, sałata, pietruszka, ogórek, a do tego jakiś owoc. Zielone warzywa, w szczególności krzyżowe (brokuły, brukselka, kalafior, kapusta, jarmuż) zawierają ogromną ilość składników odżywczych i działają antynowotworowo! Ale mają swoje ALE, o czym przeczytasz poniżej.

Zielone koktajle – co zawierają?

Brokuł i jarmuż to bogactwo siarki, folianów i wapnia. Ponadto fosforu, magnezu i cynku. Brokuł ma więcej potasu niż pomidor i tyle samo co banan, to jedno z najlepszych źródeł manganu i jodu spośród wszystkich warzyw.

Według mnie brokuł i jarmuż to dwa najbardziej wartościowe warzywa. Są niezwykle bogate w składniki, które wzmacniają kości, stawy, wpływają korzystnie na gospodarkę wapniową, kwasowo-zasadową. Dzięki siarce regenerują organizm, pozytywnie wpływają na włosy, skórę, paznokcie, oddychanie komórkowe i odbudowę komórek. Warzywa te mogą „walczyć” z chorobami autoimmunologicznymi oraz nowotworami, również dzięki zawartości sulforafanu.

Kiełki

Jeśli nie masz dostępu do zielonych warzyw, uprawiaj w domu kiełki, są jeszcze bogatszym źródłem składników odżywczych niż warzywa.

Sprawdź, jak uprawiać kiełki.

Warzywa krzyżowe – problematyczne?

Warzywa krzyżowe zawierają goitrogeny, które blokują wchłanianie jodu przez tarczycę. Gotowanie nieco zmniejsza ich oddziaływanie, ale zielone warzywa to jednocześnie źródło jodu i innych składników cennych dla organizmu. Dlatego nie bój się goitrogenów, szczególnie tych z zielonych warzyw! Bogata w goitrogeny jest również soja czy kasza jaglana.

Zielone koktajle – działanie

Zielone koktajle:

  • mają działanie antykancerogenne (szczególnie jako prewencja);
  • biorą udział w metabolizmie estrogenów (prewencja nowotworów estrogenozależnych);
  • wspomagają regenerację tkanek (siarka);
  • zasilają mitochondria (więcej energii);
  • dostarczają substratów do metylacji (gen MTHFR);
  • są bogactwem kwasu foliowego, a właściwie folianów, które „polepszają krew”;
  • mają właściwości przeciwzapalne;
  • obniżają poziom homocysteiny, która jest jednym z powodów zawału serca;
  • są niezbędne w chorobach autoimmunologicznych, takich jak sarkoidoza, RZS, AZS, SM.

Azotany

Zielone warzywa – zarówno krzyżowe, jak i liściaste typu sałata – zawierają toksyczne azotany. Więcej jest ich w warzywach zamkniętych w folii oraz w wewnętrznych liściach, tych jaśniejszych. W przypadku brokułu i kalafiora należy zjadać tylko różyczki. Na pół godziny przed zjedzeniem (zmiksowaniem) warzyw wystaw je na działanie promieni słonecznych (włączysz reduktazę azotanową).

Szczawiany

Szpinak i burak to bomba szczawianowa! Lepiej ich za często nie dodawać do soków (o ile wcale). Szczawiany łączą się z wapniem (mogą odwapniać kości) i pozbawiają nas tego cennego składnika. Mogą też przyczynić się do tworzenia kamieni nerkowych, a niektórzy mogą odczuwać bóle w stawach i kościach. Przy nieszczelnych jelitach szczawiany mogą przedostawać się do organizmu i wpływać na obniżenie poziomu glutationu – naszego najsilniejszego antyoksydanta.

Najlepsze warzywa na zielone koktajle

Najlepsze warzywa na zielone koktajle to:

  • brokuł,
  • brukselka,
  • kalafior,
  • kapusta,
  • jarmuż,
  • kalarepa,
  • wasabi,
  • rzeżucha i inne kiełki,
  • młoda pokrzywa,
  • chwasty i zioła, liście drzew (np. młody buk),
  • awokado – jako sycący dodatek.

To może Cię zainteresować:

Sprawdź nasze e-booki kulinarne i nie tylko:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
8 listopada 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

konserwa, puszka

Konserwy – dlaczego lepiej na nie uważać?

Konserwy – co z nim jest nie tak? Dlaczego powinno się na nie uważać? Sprawdź, co warto wiedzieć na ten temat. Clostridium botulinum Clostridium botulinum jest Gram-dodatnią laseczką wytwarzającą toksynę o nazwie botulina, zwaną potocznie…

WIĘCEJ >
pomarańcze

Dieta nie jest czarna albo biała

Dieta nie jest biała albo czarna, jest zawsze coś pomiędzy, diety mają swoje odcienie. Na przykład bardzo modna ostatnio dieta paleo bazująca na mięsie, jajach i warzywach. Wiele osób tak bardzo się na tym koncentruje,

WIĘCEJ >

Radio Opole – Otyłość

Anna Luboch dla Radio Opole o problemie otyłości i czynnikach, które na nią wpływają. Jeśli nie możesz schudnąć pomimo ogromnych wysiłków, oznacza to że Twoim problemem nie są tylko dodatkowe kilogramy, mogą być to problemy

WIĘCEJ >

Radio Opole: Fast food lasagnie

Iwona Wierzbicka dla Radia Opole, na temat żywności paczkowanej, gotowej do spożycia po wyciągnięciu z opakowania i podgrzaniu. Co nam szkodzi, co może kryć się w takiej żywności i kto może sobie na taką pozwolić….

WIĘCEJ >