fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Badania dla kobiet – jakie warto zrobić?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Badania dla kobiet – jakie warto zrobić?

kobieta

Badacie się co roku, co dwa lata, a może wcale? Często wydajemy pieniądze na nowe ubrania, kolację w restauracji, kino z popcornem i colą. A co z ciałem? Szkoda pieniędzy. Sprawdź, jakie badania dla kobiet warto robić regularnie.

Badania do tanich nie należą, a jeszcze większość trzeba robić prywatnie, bo nasza służba zdrowia często jest licha w kwestii profilaktyki. Często słyszę, że skoro w zasadzie jestem zdrowa, to nie potrzebuję konkretnych badań. A np. do endokrynologa trzeba czekać w kolejce rok.

Kiedy poszłam z astmą do lekarza, dostałam skierowanie na podstawową morfologię i TSH, a na pulmonologa czekałam trzy miesiące. W tym czasie wydałam 500 zł na badania. Zasugerowałam lekarzowi protokół leczenia, w który nie wierzył, ale przepisał. Poszłam do pulmonologa już zdrowa… A przez dwa lata nikt nie wiedział, co mi jest.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Jeśli sam(a) o siebie nie zadbasz, to nie licz, że ktoś to zrobi za ciebie. Wielu chorobom można zapobiegać. W kalendarzu warto zapisać sobie ważną datę: miesiąc dla zdrowia i co najmniej co dwa lata lub częściej (jeśli jest to wskazane) wykonać w tym czasie badania. Jakie? Sprawdź poniższą listę.

Badania dla kobiet:

  • cytologia,
  • badanie ginekologiczne,
  • USG piersi, tarczycy, jamy brzusznej,
  • stomatolog (przegląd, może i zdjęcie pantomograficzne).

Badania krwi:

Niektóre robi się rzadziej, inne częściej, czasami zależy to od dnia cyklu:

  • morfologia z rozmazem,
  • profil lipidowy,
  • glukoza, insulina,
  • panel nerkowy (mocznik, kreatynina, eGFR, BUN),
  • panel wątrobowy (AST, ALT, GGTP, bilirubina),
  • homocysteina,
  • CRP, OB, fibrynogen, D-dimery,
  • badanie hormonów tarczycy: TSH, Ft3, Ft4 (sprawdź, dlaczego samo TSH nie wystarczy),
  • ferrytyna, żelazo,
  • badanie hormonów płciowych (estradiol, LH, FSH, prolaktyna, testosteron, DHEA-S, androstendion, aldosteron w razie opuchlizn),
  • markery nowotworowe (AFP, CA125, CA19-9, CEA, CA15-3),
  • witamina B12 i kwas foliowy,
  • ANA (przesiewowe badanie pod kątem chorób autoimmunologicznych), aTPO, aTG (Hashimoto),
  • Gastro Organix z moczu (przesiewowy test dysbiozy jelitowej z moczu),
  • Giardia lamblia i glista z krwi (IgG i IgM).

Pozostałe badania:

  • badanie moczu z osadem,
  • badanie kału na resztki pokarmowe.

Jeżeli planujesz ciążę, to może cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze:

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Badacie się co roku, co dwa lata, a może wcale? Często wydajemy pieniądze na nowe ubrania, kolację w restauracji, kino z popcornem i colą. A co z ciałem? Szkoda pieniędzy. Sprawdź, jakie badania dla kobiet warto robić regularnie.

Badania do tanich nie należą, a jeszcze większość trzeba robić prywatnie, bo nasza służba zdrowia często jest licha w kwestii profilaktyki. Często słyszę, że skoro w zasadzie jestem zdrowa, to nie potrzebuję konkretnych badań. A np. do endokrynologa trzeba czekać w kolejce rok.

Kiedy poszłam z astmą do lekarza, dostałam skierowanie na podstawową morfologię i TSH, a na pulmonologa czekałam trzy miesiące. W tym czasie wydałam 500 zł na badania. Zasugerowałam lekarzowi protokół leczenia, w który nie wierzył, ale przepisał. Poszłam do pulmonologa już zdrowa… A przez dwa lata nikt nie wiedział, co mi jest.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Jeśli sam(a) o siebie nie zadbasz, to nie licz, że ktoś to zrobi za ciebie. Wielu chorobom można zapobiegać. W kalendarzu warto zapisać sobie ważną datę: miesiąc dla zdrowia i co najmniej co dwa lata lub częściej (jeśli jest to wskazane) wykonać w tym czasie badania. Jakie? Sprawdź poniższą listę.

Badania dla kobiet:

  • cytologia,
  • badanie ginekologiczne,
  • USG piersi, tarczycy, jamy brzusznej,
  • stomatolog (przegląd, może i zdjęcie pantomograficzne).

Badania krwi:

Niektóre robi się rzadziej, inne częściej, czasami zależy to od dnia cyklu:

  • morfologia z rozmazem,
  • profil lipidowy,
  • glukoza, insulina,
  • panel nerkowy (mocznik, kreatynina, eGFR, BUN),
  • panel wątrobowy (AST, ALT, GGTP, bilirubina),
  • homocysteina,
  • CRP, OB, fibrynogen, D-dimery,
  • badanie hormonów tarczycy: TSH, Ft3, Ft4 (sprawdź, dlaczego samo TSH nie wystarczy),
  • ferrytyna, żelazo,
  • badanie hormonów płciowych (estradiol, LH, FSH, prolaktyna, testosteron, DHEA-S, androstendion, aldosteron w razie opuchlizn),
  • markery nowotworowe (AFP, CA125, CA19-9, CEA, CA15-3),
  • witamina B12 i kwas foliowy,
  • ANA (przesiewowe badanie pod kątem chorób autoimmunologicznych), aTPO, aTG (Hashimoto),
  • Gastro Organix z moczu (przesiewowy test dysbiozy jelitowej z moczu),
  • Giardia lamblia i glista z krwi (IgG i IgM).

Pozostałe badania:

  • badanie moczu z osadem,
  • badanie kału na resztki pokarmowe.

Jeżeli planujesz ciążę, to może cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze:

PAMIĘTAJ!

JEŚLI COŚ CIĘ NIEPOKOI, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
15 maja 2019

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

jaja, jajka, skorupki

Najlepsze źródło wapnia – skorupki jaj

Skorupki jaja kurzego zawierają sole wapnia, miedź, fluor, żelazo mangan, molibden, siarę, krzem, selen, cynk i stront. Stront ma podwójne działanie: hamujące w stosunku do osteoklastów (komórek kościogubnych) i pobudzające czynności osteoblastów (komórek kościotwórczych).

WIĘCEJ >

Witamina C – jak dawkować?

Witamina C nie działa – tego można się dowiedzieć z telewizji czy tekstów w internecie. Ale jest też sporo artykułów naukowych, że jednak działa – wystarczy sięgnąć do PubMed. Wnioski z badań są takie: dzięki…

WIĘCEJ >
jak przetrwać zimę bez świeżych warzyw, warzywa, owoce, sezonowość

Sezonowość – jak przetrwać zimę bez świeżych warzyw?

Kiszonki – zawierają korzystny kwas mlekowy, który wspomaga naszą florę bakteryjną, ułatwia trawienie oraz wspomaga odporność. Ponadto kiszonki bogate są w witaminę C oraz bardzo ważną witaminę K i B, których ilość się zwiększa pod

WIĘCEJ >
mąka migdałowa

Dlaczego mąka migdałowa nie nadaje się do wypieków?

Ponieważ zawiera za dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są niestabilne termicznie i atmosferycznie. Jeśli ktoś jest fanem orzechów lub pestek, najlepiej jeśli będzie je spożywał je w formie pierwotnej.

WIĘCEJ >