fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Badania dla kobiet – jakie warto zrobić?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Slider

Tagi

Badania dla kobiet – jakie warto zrobić?

kobieta

Badacie się co roku, co dwa lata, a może wcale? Często wydajemy pieniądze na nowe ubrania, kolację w restauracji, kino z popcornem i colą. A co z ciałem? Szkoda pieniędzy. Sprawdź, jakie badania dla kobiet warto robić regularnie.

Badania do tanich nie należą, a jeszcze większość trzeba robić prywatnie, bo nasza służba zdrowia często jest licha w kwestii profilaktyki. Często słyszę, że skoro w zasadzie jestem zdrowa, to nie potrzebuje konkretnych badań. Do endokrynologa trzeba czekać w kolejce rok.

Kiedy poszłam z astmą do lekarza, dostałam skierowanie na podstawową morfologię i TSH, a na pulmonologa czekałam trzy miesiące. W tym czasie wydałam 500 zł na badania. Zasugerowałam lekarzowi protokół leczenia, w który nie wierzył, ale przepisał. Poszłam do pulmonologa już zdrowa… A przez dwa lata nikt nie wiedział, co mi jest.

Jeśli sam o siebie nie zadbasz, to nie licz, że ktoś to zrobi za Ciebie. Wielu chorobom można zapobiegać. W kalendarzu warto zapisać sobie ważną datę: miesiąc dla zdrowia i co najmniej co dwa lata lub częściej (jeśli jest to wskazane) wykonać w tym czasie badania. Jakie? Sprawdź poniższą listę.

Badania dla kobiet:

  • cytologia
  • badanie ginekologiczne
  • usg piersi, tarczycy, jamy brzusznej
  • stomatolog (przegląd, może i zdjęcie pantomograficzne)

Badania krwi:

Niektóre robi się rzadziej, inne częściej, czasami zależy od dnia cyklu:

  • morfologia z rozmazem
  • profil lipidowy
  • glukoza, insulina
  • panel nerkowy (mocznik, kreatynina, eGFR, BUN)
  • panel wątrobowy (AST, ALT, GGTP, bilirubina)
  • homocysteina
  • CRP, OB, fibrynogen, D-dimery
  • badanie hormonów tarczycy: TSH, Ft3, Ft4
  • ferrytyna, żelazo
  • badanie hormonów płciowych (estradiol, LH, FSH, prolaktyna, testosteron, DHEA-S, androstendion, aldosteron w razie puchlizn)
  • markery nowotworowe (AFP, CA125, CA19-9, CEA, CA15-3)
  • witamina B12 i kwas foliowy
  • ANA (przesiewowe badanie pod kątem chorób autoimmunologicznych), aTPO, aTG (Hashimoto)
  • gastro organix z moczu przesiewowy test dysbiozy jelitowej z moczu
  • gardia lamblia i glista z krwi IgG i IgM

Pozostałe badania:

  • badanie moczu z osadem
  • kał na resztki pokarmowe

Jeżeli planujesz ciążę, to może Cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Badacie się co roku, co dwa lata, a może wcale? Często wydajemy pieniądze na nowe ubrania, kolację w restauracji, kino z popcornem i colą. A co z ciałem? Szkoda pieniędzy. Sprawdź, jakie badania dla kobiet warto robić regularnie.

Badania do tanich nie należą, a jeszcze większość trzeba robić prywatnie, bo nasza służba zdrowia często jest licha w kwestii profilaktyki. Często słyszę, że skoro w zasadzie jestem zdrowa, to nie potrzebuje konkretnych badań. Do endokrynologa trzeba czekać w kolejce rok.

Kiedy poszłam z astmą do lekarza, dostałam skierowanie na podstawową morfologię i TSH, a na pulmonologa czekałam trzy miesiące. W tym czasie wydałam 500 zł na badania. Zasugerowałam lekarzowi protokół leczenia, w który nie wierzył, ale przepisał. Poszłam do pulmonologa już zdrowa… A przez dwa lata nikt nie wiedział, co mi jest.

Jeśli sam o siebie nie zadbasz, to nie licz, że ktoś to zrobi za Ciebie. Wielu chorobom można zapobiegać. W kalendarzu warto zapisać sobie ważną datę: miesiąc dla zdrowia i co najmniej co dwa lata lub częściej (jeśli jest to wskazane) wykonać w tym czasie badania. Jakie? Sprawdź poniższą listę.

Badania dla kobiet:

  • cytologia
  • badanie ginekologiczne
  • usg piersi, tarczycy, jamy brzusznej
  • stomatolog (przegląd, może i zdjęcie pantomograficzne)

Badania krwi:

Niektóre robi się rzadziej, inne częściej, czasami zależy od dnia cyklu:

  • morfologia z rozmazem
  • profil lipidowy
  • glukoza, insulina
  • panel nerkowy (mocznik, kreatynina, eGFR, BUN)
  • panel wątrobowy (AST, ALT, GGTP, bilirubina)
  • homocysteina
  • CRP, OB, fibrynogen, D-dimery
  • badanie hormonów tarczycy: TSH, Ft3, Ft4
  • ferrytyna, żelazo
  • badanie hormonów płciowych (estradiol, LH, FSH, prolaktyna, testosteron, DHEA-S, androstendion, aldosteron w razie puchlizn)
  • markery nowotworowe (AFP, CA125, CA19-9, CEA, CA15-3)
  • witamina B12 i kwas foliowy
  • ANA (przesiewowe badanie pod kątem chorób autoimmunologicznych), aTPO, aTG (Hashimoto)
  • gastro organix z moczu przesiewowy test dysbiozy jelitowej z moczu
  • gardia lamblia i glista z krwi IgG i IgM

Pozostałe badania:

  • badanie moczu z osadem
  • kał na resztki pokarmowe

Jeżeli planujesz ciążę, to może Cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
15 maja 2019

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

jak przetrwać zimę bez świeżych warzyw, warzywa, owoce, sezonowość

Sezonowość – jak przetrwać zimę bez świeżych warzyw?

Kiszonki – zawierają korzystny kwas mlekowy, który wspomaga naszą florę bakteryjną, ułatwia trawienie oraz wspomaga odporność. Ponadto kiszonki bogate są w witaminę C oraz bardzo ważną witaminę K i B, których ilość się zwiększa pod

WIĘCEJ >

Krzywa glukozowo-insulinowa – co warto wiedzieć?

Krzywa glukozowo-insulinowa to oznaczenie poziomu glukozy i insuliny w co najmniej 3 punktach: na czczo, po godzinie i po dwóch godzinach od wypicia 75 g roztworu glukozy. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat tego badania….

WIĘCEJ >

Czy mam insulinooporność?

Czy mam insulinooporność? – to pytanie, które obecnie zadaje sobie coraz więcej kobiet i mężczyzn. Jest kilka symptomów, które mogą sugerować, że ten problem dotyka cię bezpośrednio. Na co zwrócić uwagę? Objawy Kiedy możesz podejrzewać, że…

WIĘCEJ >

Przestań liczyć kalorie! Zmień jedzenie na pożywienie

Od dawna promuję model żywienia oparty na jakości, a nie ilości, lecz świat dietetyki EBM pozostaje głuchy na argumenty. Efektem tego jest to, że wiele osób w radości, że nic nie musi zmieniać i może…

WIĘCEJ >