fbpx
logo
Szukaj
open close

Likopen – co to jest i na co wpływa?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
likopen

Likopen najczęściej kojarzy się z pomidorami, ale nie jest to jego jedyne źródło. Sprawdź, dlaczego warto sięgać po produkty, które go zawierają.

Likopen to organiczny związek chemiczny z grupy karotenoidów. Występuje w wielu owocach i warzywach. Nadaje on charakterystyczną czerwoną barwę pomidorom, arbuzom, papai, guawie, czerwonym grejpfrutom i innym czerwonym lub różowym roślinom.  

Związek ten to silny przeciwutleniacz, co oznacza, że ​​pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie. Wolne rodniki są niebezpiecznymi cząstkami, które mogą uszkadzać komórki i przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, w tym chorób serca czy nowotworów, a także do starzenia się skóry.

Na co działa likopen?

Likopen przede wszystkim:

  • Chroni przed chorobami serca – badania sugerują, że regularne spożywanie likopenu może pomóc obniżyć poziom cholesterolu LDL oraz zmniejszyć ryzyko miażdżycy, co przyczynia się do ochrony serca.
  • Chroni przed niektórymi rodzajami nowotworów – chociaż wyniki badań nad wpływem likopenu na ryzyko nowotworów nie są jednoznaczne, istnieją dowody wskazujące, że likopen może być szczególnie korzystny w zapobieganiu niektórym rodzajom nowotworów, takim jak rak prostaty, rak piersi, rak jelita grubego i inne.
  • Chroni przed starzeniem się skóry – związek ten pomaga chronić skórę przed uszkodzeniami wywołanymi promieniowaniem UV. Może to prowadzić do zmniejszenia zmarszczek i starzenia się skóry.
  • Wspomaga układ odpornościowy – likopen może wpływać na układ odpornościowy, poprawia jego funkcje i pomaga organizmowi w walce z infekcjami.
  • Chroni przed chorobami oczu – składnik ten może pomóc w zapobieganiu niektórym chorobom oczu, takim jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej.
  • Wspomaga płodność – likopen jako silny przeciwutleniacz może pomagać w ochronie komórek jajowych i spermy przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Niektóre badania sugerują, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w likopen może być korzystne dla jakości nasienia u mężczyzn.

W jakich produktach można go znaleźć?

Główne źródła likopenu to pomidory i produkty pomidorowe, takie jak sos pomidorowy, ketchup, przecier i przetwory pomidorowe. Inne źródła to m.in. arbuz, papaja, czerwony grejpfrut, guawa czy czerwona papryka.

Warto pamiętać, że likopen jest lepiej przyswajalny, gdy spożywa się go w połączeniu z tłuszczem. Z tego powodu do posiłków zawierających likopen warto dodać oliwę lub inne zdrowe tłuszcze (np. smalec ekologiczny, masło, olej kokosowy).

Likopen jest również dostępny w formie suplementów diety. Suplementacja jednak nie zawsze jest konieczna, zwłaszcza jeśli dieta jest zrównoważona i bogata w owoce i warzywa. W doborze odpowiedniej suplementacji może ci pomóc dietetyk kliniczny.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Likopen najczęściej kojarzy się z pomidorami, ale nie jest to jego jedyne źródło. Sprawdź, dlaczego warto sięgać po produkty, które go zawierają.

Likopen to organiczny związek chemiczny z grupy karotenoidów. Występuje w wielu owocach i warzywach. Nadaje on charakterystyczną czerwoną barwę pomidorom, arbuzom, papai, guawie, czerwonym grejpfrutom i innym czerwonym lub różowym roślinom.  

Związek ten to silny przeciwutleniacz, co oznacza, że ​​pomaga zwalczać wolne rodniki w organizmie. Wolne rodniki są niebezpiecznymi cząstkami, które mogą uszkadzać komórki i przyczyniać się do rozwoju wielu chorób, w tym chorób serca czy nowotworów, a także do starzenia się skóry.

Na co działa likopen?

Likopen przede wszystkim:

  • Chroni przed chorobami serca – badania sugerują, że regularne spożywanie likopenu może pomóc obniżyć poziom cholesterolu LDL oraz zmniejszyć ryzyko miażdżycy, co przyczynia się do ochrony serca.
  • Chroni przed niektórymi rodzajami nowotworów – chociaż wyniki badań nad wpływem likopenu na ryzyko nowotworów nie są jednoznaczne, istnieją dowody wskazujące, że likopen może być szczególnie korzystny w zapobieganiu niektórym rodzajom nowotworów, takim jak rak prostaty, rak piersi, rak jelita grubego i inne.
  • Chroni przed starzeniem się skóry – związek ten pomaga chronić skórę przed uszkodzeniami wywołanymi promieniowaniem UV. Może to prowadzić do zmniejszenia zmarszczek i starzenia się skóry.
  • Wspomaga układ odpornościowy – likopen może wpływać na układ odpornościowy, poprawia jego funkcje i pomaga organizmowi w walce z infekcjami.
  • Chroni przed chorobami oczu – składnik ten może pomóc w zapobieganiu niektórym chorobom oczu, takim jak zaćma i zwyrodnienie plamki żółtej.
  • Wspomaga płodność – likopen jako silny przeciwutleniacz może pomagać w ochronie komórek jajowych i spermy przed uszkodzeniem przez wolne rodniki. Niektóre badania sugerują, że regularne spożywanie pokarmów bogatych w likopen może być korzystne dla jakości nasienia u mężczyzn.

W jakich produktach można go znaleźć?

Główne źródła likopenu to pomidory i produkty pomidorowe, takie jak sos pomidorowy, ketchup, przecier i przetwory pomidorowe. Inne źródła to m.in. arbuz, papaja, czerwony grejpfrut, guawa czy czerwona papryka.

Warto pamiętać, że likopen jest lepiej przyswajalny, gdy spożywa się go w połączeniu z tłuszczem. Z tego powodu do posiłków zawierających likopen warto dodać oliwę lub inne zdrowe tłuszcze (np. smalec ekologiczny, masło, olej kokosowy).

Likopen jest również dostępny w formie suplementów diety. Suplementacja jednak nie zawsze jest konieczna, zwłaszcza jeśli dieta jest zrównoważona i bogata w owoce i warzywa. W doborze odpowiedniej suplementacji może ci pomóc dietetyk kliniczny.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Autor

Iwona Wierzbicka
17 października 2023

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Administratorem Państwa danych osobowych jest osobowych jest Iwona Wierzbicka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Ajwendieta Dietetyka Kliniczna Iwona Wierzbicka (NIP: 9910011175). Dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie w prawnie usprawiedliwionych celach administratora danych polegających na prezentowaniu komentarzy dotyczących funkcjonowania serwisu internetowego oraz jakości towarów i usług w nim dostępnych. Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne, ale też niezbędne do opublikowania komentarza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych mogą Państwo znaleźć w naszej Polityce prywatności na temat zasad przetwarzania danych osobowych.

Podobne tematy

Dieta Paleo – dieta naszych praprzodków – dla Radia Opole

Dieta PALEO w skrócie to: mięso, ryby, owoce morza, jaja, grzyby, orzechy, warzywa, owoce, miód.

WIĘCEJ >

10 pomysłów na dania z dyni

Dynia to królowa jesiennych przepisów. Nic dziwnego – świetnie sprawdza się i na słodko, i na słono. Można z niej przygotować różnego rodzaju wypieki, placki, zupy czy frytki. Sprawdź nasze pomysły na dania z dyni….

WIĘCEJ >
rośliny psiankowate

Rośliny psiankowate – co warto o nich wiedzieć?

Jedzenie dużej ilości warzyw oraz owoców jest polecane przez dietetyków jako podstawa zdrowej diety. Należy jednak pamiętać, że nie wszystko jest czarne i białe i to, co będzie dla jednej osoby dobre, dla innej może…

WIĘCEJ >

Trwa przedsprzedaż książki „Insulinooporność. Dieta i styl życia”

Restrykcyjne diety, treningi, wiele wyrzeczeń, a efektów… brak. Brzmi znajomo? Jeśli ta sytuacja nie jest ci obca, koniecznie przeczytaj najnowszą książkę Iwony Wierzbickiej „Insulinooporność. Dieta i styl życia”. Właśnie trwa przedsprzedaż! Problemy ze schudnięciem, napady…

WIĘCEJ >