fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Zasada 80/20 w diecie – na czym polega?

Zasada 80/20 w diecie – na czym polega?

zasada 80/20

„Należy jeść z rozsądkiem” często słyszymy od specjalistów. Niby wiesz, co wybrać, ale jednak nie do końca jest to zrozumiałe. W takim rozsądkowym podejściu do żywienia dobrze sprawdza się zasada 80/20. O co w niej chodzi?

Zasada 80/20

Zasada 80/20 jest bezpieczna, a przede wszystkim skuteczna. Nie polega na stosowaniu wyrzeczeń żywieniowych, a wręcz przeciwnie. To zasada polegająca na komponowaniu jadłospisu w taki sposób, aby przeważały w nim zdrowe produkty. Powinny one zajmować 80% (lub więcej) jadłospisu, pozostałe 20% (lub mniej) można wypełnić mniej zdrowymi produktami. Te 20% rezerwujemy na szybką przekąskę, awaryjny posiłek (bo wcześniej go nie przygotowaliśmy) lub posiłki na mieście, spotkania ze znajomymi. Z kolei 80% decyzji żywieniowych powinno być przemyślanych i zgodnych z tym, aby utrzymać nasze zdrowie w kondycji jak najdłużej.

Możemy sami zdecydować, czy stosować tę zasadę w obrębie tygodnia czy miesiąca. W przypadku osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, odstępstwa powinny występować w jak najbardziej wydłużonym czasie, np. w skali miesiąca. W ten sposób będzie można zbliżyć się do wyznaczonego celu.

Zasada 80/20 – zalety

Zasada 80/20 to szereg różnych zalet:

  • dieta bez presji, nakazów, wyrzeczeń,
  • duża elastyczność,
  • kształtowanie zdrowych nawyków,
  • płynność diety,
  • ułatwia trzymanie się w ryzach,
  • pozwala uniknąć rzucania się na jedzenie,
  • nie doświadczamy „katowania się” w głowie,
  • można stosować ją latami,
  • ma korzystny wpływ na psychikę (bo wiesz, że możesz coś zjeść, ale wcale nie musisz tego robić).

Oprócz tych zalet można wymienić jedną, ważną wadę tej zasady – konieczna jest samokontrola!

Kto może stosować tę zasadę?

Ten system polecany jest osobom, które znają podstawowe założenia diety. Rozróżniają produkty bogate w białka, tłuszcze i węglowodany oraz umieją wybrać te, które charakteryzują się najwyższą odżywczością. Sprawdza się u zdrowych osób oraz u tych, którzy mają problemy zdrowotne, np. alergie (należy wtedy uwzględnić eliminację alergizujących produktów).

Sprawa komplikuje się trochę bardziej, jeśli mamy choroby przewlekłe. Niestety w takiej sytuacji każdy niezdrowy posiłek będzie działał niekorzystnie na zdrowie. To, jak stosować tę zasadę, lepiej ustalić indywidualnie z dietetykiem po analizie funkcjonowania całego organizmu (wywiad, badania). Dużo zależy od zaawansowania choroby i stanu odżywienia organizmu. Wtedy decydujemy, w jakim okresie należy ściśle przestrzegać diety, a od kiedy można sobie pozwolić na wprowadzenie czegoś więcej, czyli tych 20%.

Co to daje? Korzyści

Stosowanie zasady żywieniowej 80/20 niesie za sobą dużo korzyści:

  • Zachowujemy zdrowy rozsądek w codziennym żywieniu. Nie ma tu nadmiernych zakazów oraz dużych wyrzeczeń.
  • Nie meczysz się psychicznie, bo wiesz, że nadejdzie ten czas, gdy będziesz mógł zjeść coś mniej zdrowego bez wyrzutów sumienia.
  • Taki system pozwala ze spokojem pracować nad trwałymi nawykami żywieniowymi bez zbędnych skrajności. Nasze myśli nie są tylko skupione na tym, co będziemy jeść – dzięki temu pozwalamy odpocząć głowie.
  • Zasada jest wygodna. Jest szczególnie polecana osobom zabieganym, zapracowanym, które nie mają wystarczająco czasu, aby stale myśleć o zdrowych posiłkach.

Sprawdź naszego e-booka z przepisami dla zabieganych

Krok po kroku

Uczę swoich podopiecznych, aby zmiany wprowadzać stopniowo. Najpierw eliminujemy z diety najbardziej szkodliwe produkty. Wzbogacamy menu o zdrowe zamienniki i stopniowo pracujemy nad trwałymi nawykami. A co, jeśli usłyszysz od kogoś, że kaloria jest równa kalorii? Pamiętaj, że ważne jest, aby pamiętać nie tylko o gęstości kalorycznej, lecz także o gęstości odżywczej.

To może Cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Kamila Lipowicz

„Należy jeść z rozsądkiem” często słyszymy od specjalistów. Niby wiesz, co wybrać, ale jednak nie do końca jest to zrozumiałe. W takim rozsądkowym podejściu do żywienia dobrze sprawdza się zasada 80/20. O co w niej chodzi?

Zasada 80/20

Zasada 80/20 jest bezpieczna, a przede wszystkim skuteczna. Nie polega na stosowaniu wyrzeczeń żywieniowych, a wręcz przeciwnie. To zasada polegająca na komponowaniu jadłospisu w taki sposób, aby przeważały w nim zdrowe produkty. Powinny one zajmować 80% (lub więcej) jadłospisu, pozostałe 20% (lub mniej) można wypełnić mniej zdrowymi produktami. Te 20% rezerwujemy na szybką przekąskę, awaryjny posiłek (bo wcześniej go nie przygotowaliśmy) lub posiłki na mieście, spotkania ze znajomymi. Z kolei 80% decyzji żywieniowych powinno być przemyślanych i zgodnych z tym, aby utrzymać nasze zdrowie w kondycji jak najdłużej.

Możemy sami zdecydować, czy stosować tę zasadę w obrębie tygodnia czy miesiąca. W przypadku osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, odstępstwa powinny występować w jak najbardziej wydłużonym czasie, np. w skali miesiąca. W ten sposób będzie można zbliżyć się do wyznaczonego celu.

Zasada 80/20 – zalety

Zasada 80/20 to szereg różnych zalet:

  • dieta bez presji, nakazów, wyrzeczeń,
  • duża elastyczność,
  • kształtowanie zdrowych nawyków,
  • płynność diety,
  • ułatwia trzymanie się w ryzach,
  • pozwala uniknąć rzucania się na jedzenie,
  • nie doświadczamy „katowania się” w głowie,
  • można stosować ją latami,
  • ma korzystny wpływ na psychikę (bo wiesz, że możesz coś zjeść, ale wcale nie musisz tego robić).

Oprócz tych zalet można wymienić jedną, ważną wadę tej zasady – konieczna jest samokontrola!

Kto może stosować tę zasadę?

Ten system polecany jest osobom, które znają podstawowe założenia diety. Rozróżniają produkty bogate w białka, tłuszcze i węglowodany oraz umieją wybrać te, które charakteryzują się najwyższą odżywczością. Sprawdza się u zdrowych osób oraz u tych, którzy mają problemy zdrowotne, np. alergie (należy wtedy uwzględnić eliminację alergizujących produktów).

Sprawa komplikuje się trochę bardziej, jeśli mamy choroby przewlekłe. Niestety w takiej sytuacji każdy niezdrowy posiłek będzie działał niekorzystnie na zdrowie. To, jak stosować tę zasadę, lepiej ustalić indywidualnie z dietetykiem po analizie funkcjonowania całego organizmu (wywiad, badania). Dużo zależy od zaawansowania choroby i stanu odżywienia organizmu. Wtedy decydujemy, w jakim okresie należy ściśle przestrzegać diety, a od kiedy można sobie pozwolić na wprowadzenie czegoś więcej, czyli tych 20%.

Co to daje? Korzyści

Stosowanie zasady żywieniowej 80/20 niesie za sobą dużo korzyści:

  • Zachowujemy zdrowy rozsądek w codziennym żywieniu. Nie ma tu nadmiernych zakazów oraz dużych wyrzeczeń.
  • Nie meczysz się psychicznie, bo wiesz, że nadejdzie ten czas, gdy będziesz mógł zjeść coś mniej zdrowego bez wyrzutów sumienia.
  • Taki system pozwala ze spokojem pracować nad trwałymi nawykami żywieniowymi bez zbędnych skrajności. Nasze myśli nie są tylko skupione na tym, co będziemy jeść – dzięki temu pozwalamy odpocząć głowie.
  • Zasada jest wygodna. Jest szczególnie polecana osobom zabieganym, zapracowanym, które nie mają wystarczająco czasu, aby stale myśleć o zdrowych posiłkach.

Sprawdź naszego e-booka z przepisami dla zabieganych

Krok po kroku

Uczę swoich podopiecznych, aby zmiany wprowadzać stopniowo. Najpierw eliminujemy z diety najbardziej szkodliwe produkty. Wzbogacamy menu o zdrowe zamienniki i stopniowo pracujemy nad trwałymi nawykami. A co, jeśli usłyszysz od kogoś, że kaloria jest równa kalorii? Pamiętaj, że ważne jest, aby pamiętać nie tylko o gęstości kalorycznej, lecz także o gęstości odżywczej.

To może Cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Kamila Lipowicz
3 kwietnia 2020

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Dzięki diecie paleo…

Spadają kilogramy, brak wzdęć, cofa się Hashimoto, PMS jest nieodczuwalny, poprawia się nastrój, poprawia się cera... Prawdziwe historie ludzi na paleo

WIĘCEJ >
badania

Czy warto robić badania?

W swojej praktyce często spotykam się z popełnianiem jednego zasadniczego błędu. Zapisujemy się do specjalisty dopiero wtedy, gdy przez dłuższy czas czujemy się źle. Nie chodzi tu o grypę, bo z tym we wczesnym stadium…

WIĘCEJ >
odchudzanie, dieta, jak schudnąć, wiosna

Wiosna idzie – czas na odchudzanie

Zmień życie raz na zawsze na lepsze, pokochaj swój nowy styl życia, pokochaj "nowe" jedzenie, naucz się robić zakupy, naucz się przygotowywać posiłki, poświęć na to 1 miesiąc swojego życia, a już nigdy co wiosnę

WIĘCEJ >

Insulina – metformina – glukoza

W insulinooporności posiłki powinny być rzadko, ale dość duże. Czyli śniadanie, obiad i kolacja. Czasami proponuję drugie śniadanie. W menu głównie mięso, jaja i warzywa. Czasami kasza lub jakiś owoc, w bardzo umiarkowanych ilościach z

WIĘCEJ >