fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Woda – ile jej pić i po jaką najlepiej sięgać?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Woda – ile jej pić i po jaką najlepiej sięgać?

jaka-wode-pic-ajwendieta-1024x625.jpg

Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaką wodę pić – najważniejsze, żeby to po prostu robić.

Optymalna ilość płynów na dzień to około 1,5 litra. Jest to oczywiście bardzo zmienne i zależy od temperatury powietrza, aktywności fizycznej i indywidualnych potrzeb, według własnego odczucia. Trzeba słuchać własnego ciała!

To odczucie (intuicja) czasami jednak wprowadza nas w błąd. Jeśli nie chce ci się pić lub jedynym twoim płynem nawadniającym jest kawa czy herbata, to trzeba się nieco zmotywować do picia wody. Można postawić przed sobą butelkę z wodą i małymi łyczkami wypijać ją w ciągu dnia. Czasami też potrafimy mylić pragnienie z głodem i wtedy jemy, zamiast się napić.

Jaką wodę piję?

Miałam w swoim życiu etapy wyłącznie na wodę mineralną, przy czym zakładałam, że nie będę piła „kranówki”. Były też takie momenty, kiedy całkowicie odrzucało mnie od wody mineralnej i wracałam do wody źródlanej. Teraz piję taką wodę, na jaką mam w danym momencie ochotę. Lubię sięgać po Muszyniankę, Staropolankę oraz Primaverę.

Po czym poznać, że pijesz wystarczająco dużo?

Najlepszym wyznacznikiem jest jasno zabarwiony mocz, czyli słomkowy. Gdy mocz jest przeźroczysty, najprawdopodobniej pijesz za dużo, a gdy jest ciemny – pijesz za mało. Jeśli wypijasz za mało płynów, zwiększa się akumulacja toksyn oraz ryzyko tworzenia kamieni w nerkach. Jeśli pijesz za dużo, może dochodzić do obrzęków.

Co to jest woda mineralna?

Zgodnie z „wcześniejszą nomenklaturą” za wodę mineralną możemy uznać wodę, która zawiera ponad 1000 mg. Tymczasem obecnie można tak nazwać każdą wodę – wystarczy określić poziom mineralizacji lub po prostu określić skład w liczbach.

Obejrzyj film: Jaką wodę pić?

Do wód mineralnych wg „poprzedniej nomenklatury” nie można zaliczyć, np. wody Żywiec Zdrój czy Kropla Beskidu. Suma minerałów zawarta w Żywcu to 243 mg/l, a w Kropli Beskidu – 360 mg/l. To tyle samo co w kranówce.

Obecnie naturalne wody mineralne są podzielone na cztery kategorie:

  • wysokozmineralizowane – mające powyżej 1500 mg/l składników mineralnych,
  • średniozmineralizowane – mające od 500 do 1500 mg/l składników mineralnych,
  • niskozmineralizowane – mające nie więcej aniżeli 500 mg/l składników mineralnych,
  • bardzo niskozmineralizowane – mające nie więcej niż 50 mg/l składników mineralnych.

Uważaj na wody wysokozmineralizowane, gdy cierpisz na złogi wapniowe w organizmie lub kamienie na nerkach. Do prawidłowego wchłaniania minerałów z wody niezbędna jest często witamina D3 oraz K2, a przede wszystkim po prostu przebywanie na słońcu oraz zdrowe jelita. W przeciwnym wypadku możesz pogorszyć stan swojego zdrowia.

Wody niskozmineralizowane przeznaczone są dla niemowląt i zwykle takie mają certyfikaty, wody średniozmineralizowane mogą być podawane dzieciom po drugim roku życia.

Butelki plastikowe? Szklane są jednak lepsze

Kiedyś wodę można było kupić tylko w szklanych butelkach (np. Jurajską), teraz jest to niezwykle trudne i kosztowne. Zaletą szkła jest to, że nie przenosi toksycznych substancji, natomiast plastik i zawarte w nim toksyny migrują do znajdującego się wewnątrz płynu. Migracja jest tym silniejsza, im wyższa temperatura przechowywania butelki (np. magazyny w pełnym słońcu w rozlewniach).

Woda dla dzieci – hit czy kit?

Masz dziecko? Kupujesz wody z oznaczeniem Instytutu Matki i Dziecka? Myślisz, że są czystsze, lepsze? Mają po prostu niską zawartość minerałów, bo małe nerki nie mogą przyjąć takiej ilości minerałów. Skoro Żywiec ma tyle minerałów co kranówka, pewnie i ta by wystarczyła (przefiltrowana). Woda z butelki zawiera bisfenole, a przecież kupujesz butelki, pojemniczki i inne akcesoria dziecięce/niemowlęce BPA free. Później przelejesz z plastiku z BPA do butelki BPA free i zapewne czujesz się lepiej. Szkoda, że producentom aż tak bardzo nie leży na sercu zdrowie.

Te dwa obrazki pochodzą z mojego autorskiego szkolenia Chemia w żywności:

To może Cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze nasze e-booki:

e-booki

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Trudno jednoznacznie powiedzieć, jaką wodę pić – najważniejsze, żeby to po prostu robić.

Optymalna ilość płynów na dzień to około 1,5 litra. Jest to oczywiście bardzo zmienne i zależy od temperatury powietrza, aktywności fizycznej i indywidualnych potrzeb, według własnego odczucia. Trzeba słuchać własnego ciała!

To odczucie (intuicja) czasami jednak wprowadza nas w błąd. Jeśli nie chce ci się pić lub jedynym twoim płynem nawadniającym jest kawa czy herbata, to trzeba się nieco zmotywować do picia wody. Można postawić przed sobą butelkę z wodą i małymi łyczkami wypijać ją w ciągu dnia. Czasami też potrafimy mylić pragnienie z głodem i wtedy jemy, zamiast się napić.

Jaką wodę piję?

Miałam w swoim życiu etapy wyłącznie na wodę mineralną, przy czym zakładałam, że nie będę piła „kranówki”. Były też takie momenty, kiedy całkowicie odrzucało mnie od wody mineralnej i wracałam do wody źródlanej. Teraz piję taką wodę, na jaką mam w danym momencie ochotę. Lubię sięgać po Muszyniankę, Staropolankę oraz Primaverę.

Po czym poznać, że pijesz wystarczająco dużo?

Najlepszym wyznacznikiem jest jasno zabarwiony mocz, czyli słomkowy. Gdy mocz jest przeźroczysty, najprawdopodobniej pijesz za dużo, a gdy jest ciemny – pijesz za mało. Jeśli wypijasz za mało płynów, zwiększa się akumulacja toksyn oraz ryzyko tworzenia kamieni w nerkach. Jeśli pijesz za dużo, może dochodzić do obrzęków.

Co to jest woda mineralna?

Zgodnie z „wcześniejszą nomenklaturą” za wodę mineralną możemy uznać wodę, która zawiera ponad 1000 mg. Tymczasem obecnie można tak nazwać każdą wodę – wystarczy określić poziom mineralizacji lub po prostu określić skład w liczbach.

Obejrzyj film: Jaką wodę pić?

Do wód mineralnych wg „poprzedniej nomenklatury” nie można zaliczyć, np. wody Żywiec Zdrój czy Kropla Beskidu. Suma minerałów zawarta w Żywcu to 243 mg/l, a w Kropli Beskidu – 360 mg/l. To tyle samo co w kranówce.

Obecnie naturalne wody mineralne są podzielone na cztery kategorie:

  • wysokozmineralizowane – mające powyżej 1500 mg/l składników mineralnych,
  • średniozmineralizowane – mające od 500 do 1500 mg/l składników mineralnych,
  • niskozmineralizowane – mające nie więcej aniżeli 500 mg/l składników mineralnych,
  • bardzo niskozmineralizowane – mające nie więcej niż 50 mg/l składników mineralnych.

Uważaj na wody wysokozmineralizowane, gdy cierpisz na złogi wapniowe w organizmie lub kamienie na nerkach. Do prawidłowego wchłaniania minerałów z wody niezbędna jest często witamina D3 oraz K2, a przede wszystkim po prostu przebywanie na słońcu oraz zdrowe jelita. W przeciwnym wypadku możesz pogorszyć stan swojego zdrowia.

Wody niskozmineralizowane przeznaczone są dla niemowląt i zwykle takie mają certyfikaty, wody średniozmineralizowane mogą być podawane dzieciom po drugim roku życia.

Butelki plastikowe? Szklane są jednak lepsze

Kiedyś wodę można było kupić tylko w szklanych butelkach (np. Jurajską), teraz jest to niezwykle trudne i kosztowne. Zaletą szkła jest to, że nie przenosi toksycznych substancji, natomiast plastik i zawarte w nim toksyny migrują do znajdującego się wewnątrz płynu. Migracja jest tym silniejsza, im wyższa temperatura przechowywania butelki (np. magazyny w pełnym słońcu w rozlewniach).

Woda dla dzieci – hit czy kit?

Masz dziecko? Kupujesz wody z oznaczeniem Instytutu Matki i Dziecka? Myślisz, że są czystsze, lepsze? Mają po prostu niską zawartość minerałów, bo małe nerki nie mogą przyjąć takiej ilości minerałów. Skoro Żywiec ma tyle minerałów co kranówka, pewnie i ta by wystarczyła (przefiltrowana). Woda z butelki zawiera bisfenole, a przecież kupujesz butelki, pojemniczki i inne akcesoria dziecięce/niemowlęce BPA free. Później przelejesz z plastiku z BPA do butelki BPA free i zapewne czujesz się lepiej. Szkoda, że producentom aż tak bardzo nie leży na sercu zdrowie.

Te dwa obrazki pochodzą z mojego autorskiego szkolenia Chemia w żywności:

To może Cię zainteresować:

Sprawdź jeszcze nasze e-booki:

e-booki

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
29 czerwca 2017

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

chandra

7 sposobów na jesienną chandrę

Jesienna aura często zniechęca do działania. Najlepszym ratunkiem wydaje się wtedy koc i ciepły napój. Jak najbardziej jest to czasem potrzebne, ale warto zadbać o to, by takich dni było jak najmniej. Sprawdź nasze sposoby…

WIĘCEJ >
napoje dla dzieci, dziecko, sok

Napoje dla dzieci – aromaty

Wiele soczków czy napojów zawiera "aromaty". To składnik, na który wiele osób nie zwraca uwagi. Dzieci kochają wyrazisty smak, a rodzic ma pewność, że to coś co jest w butelce jest faktycznie z tego co

WIĘCEJ >
śmietany, nabiał

Śmietany w Tesco – przegląd

Nie rozumiem sensu produktów typu: miks mleczny, ukwaszona emulsja tłuszczowa, kremowy mix. Do czego to zostało wymyślone i w jakim celu? Chcesz olej roślinny - polej oliwą, chcesz coś białego - śmietaną lub jogurtem, albo

WIĘCEJ >

Sen – śpisz mniej niż 7 godzin? Grozi Ci otyłość i depresja!

Jeżeli przyjąć, że średnia życia to 78 lat, to 25 lat z nich spędzimy na spaniu. Dla porównania 48 dni będziemy uprawiać seks. Nowoczesny styl życia, przewlekły stres, siedzący tryb życia i brak snu indukują…

WIĘCEJ >