fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Jak szybko schudnąć?

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Tagi

Jak szybko schudnąć?

Jak szybko schudnąć

Lato, urlop, sylwester, ważne wydarzenie (np. wesele) – motywacji do tego, by szybko schudnąć, jest sporo. Zwykle pozostawiamy sobie na to niewiele czasu i liczymy, że w ciągu kilku tygodni uda nam się osiągnąć zamierzony cel. Tylko jakim kosztem? Jak podejść do odchudzania z głową? Sprawdź!

Nie bez powodu dietetycy powtarzają jak mantrę, że dieta powinna być odpowiednio dobrana. Aby ją przygotować, należy wcześniej uwzględnić wiele indywidualnych kwestii oraz ustalić, z czego wynikają problemy zdrowotne i z utrzymaniem prawidłowej wagi. A przyczyn może być wiele. Może to być skutek nieprawidłowych nawyków żywieniowych, sięgania po niewłaściwe produkty czy spożywania jedzenia w ilości nieadekwatnej do potrzeb organizmu (dotyczy to zarówno nadmiaru jedzenia, jak i niedożywienia). Może to być również powiązane ze stanem zdrowia. Nadmierna masa ciała może wynikać np. z problemów związanych z pracą tarczycy (np. niedoczynność tarczycy, choroba Hashimoto), ale też z zaburzeń gospodarki węglowodanowej (np. insulinooporność) czy z problemów z trawieniem i wchłanianiem.

Restrykcyjna dieta – do czego może prowadzić?

Gdy ktoś chce szybko schudnąć, to zazwyczaj decyduje się na dietę z dużym ograniczeniem kalorycznym. Niestety, takie restrykcje w dłuższej perspektywie czasu mogą doprowadzić do wielu problemów, np. niedoborów czy rozregulowania pracy tarczycy. Może się to odbić także na stanie skóry (staje się ona matowa, traci jędrność) czy paznokci (częściej się łamią, rozdwajają). Obrywa się również włosom, które zaczynają wypadać i są osłabione. Biorąc pod uwagę stan całego organizmu, koszt utraty kilku kilogramów w szybkim tempie potrafi być naprawdę wysoki.

Duże restrykcje kaloryczne mogą też wywierać negatywny wpływ na psychikę. Nierzadko bywa tak, że po miesiącu ścisłej diety nagle rzucamy się na jedzenie. Jemy wtedy nie tylko znacznie więcej, lecz przede wszystkim sięgamy po produkty, które do tej pory były zakazane. To powoduje, że wraca masa ciała sprzed diety, a często jest ona wyższa niż ta wyjściowa. Pojawia się klasyczny efekt jo-jo.

Pierwsze sukcesy i co dalej?

Często motywacją do szybkiego schudnięcia jest jakieś wydarzenie, np. zbliżający się urlop czy ważna uroczystość. Oczywiście nie ma w tym nic złego. Trzeba jednak pamiętać, że odchudzanie musi być przeprowadzone z głową, czyli rozłożone w czasie. Jeżeli przez lata odżywialiśmy się niewłaściwie i bardzo zaniedbywaliśmy styl życia, to nie można oczekiwać, że teraz w błyskawicznym tempie doprowadzimy organizm do odpowiedniego stanu. Latami pracowaliśmy na to, by mu zaszkodzić, więc wyprowadzenie go na prostą również chwilę potrwa. Teraz trzeba się po prostu uzbroić w cierpliwość.

Zwykle jednak tuż po przejściu na dietę spadek masy ciała może być znaczny, co jest bardzo satysfakcjonujące. Niestety później się to zmienia. Oczywiście, jeżeli ktoś waży ponad 100 kg i ma do zrzucenia 30–40 kg, to może się zdarzyć, że w pierwszym miesiącu schudnie 10 kg. Ale jeżeli ktoś chce się pozbyć 5 kg, to raczej w ciągu miesiąca schudnie np. 2 kg. Ważne, żeby nie zachłysnąć się sukcesem, bo dla niektórych osób pierwszy efekt jest powodem do tego, żeby odpuścić czy poluzować dietę. Dla innych brak dalszych rezultatów będzie demotywujący, gdy np. w pierwszym miesiącu zrzucimy 5 kg, a w drugim znacznie mniej. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i pamiętać o tym, że zmiana nawyków powinna być trwała, czyli zmiany powinny nam towarzyszyć już na stałe. Tylko to pozwoli nie tylko schudnąć, lecz także utrzymać osiągnięty efekt.

Pułapki

Przy prawidłowym odchudzaniu spadek masy ciała powinien dotyczyć tkanki tłuszczowej, a nie mięśniowej. Trzeba też liczyć się z tym, że na diecie restrykcyjnej kaloryczne często występują problemy z trawieniem lub wchłanianiem. Może się okazać, że utrata wagi następuje kosztem tkanki mięśniowej. Dlatego warto monitorować efekty na specjalnych analizatorach. Mierzą one nie tylko poziom tkanki tłuszczowej i mięśniowej, lecz także kilka innych parametrów, w tym m.in. poziom wody w organizmie. Jeśli nie mamy możliwości wykonania takiego badania składu ciała (zrobisz je w naszej poradni Ajwen), to dobrym pomysłem jest mierzenie obwodów. Może się okazać, że np. waga jest ta sama, ale zmienia się struktura ciała, czyli przybywają nam 2 kg mięśni, a ubywają 2 kg tkanki tłuszczowej. Zwykła waga tego nie pokaże, ale może być to widoczne w obwodach.

Nie koncentruj się tylko na wadze

Trzeba pamiętać o tym, że w odchudzaniu to nie waga jest najważniejsza, choć z wiadomych względów większość osób koncentruje się na niej. W całym procesie odchudzania najistotniejsze jest zdrowie. Warto dążyć do tego, by przywracanie prawidłowej masy ciała szło w parze z dbaniem o stan swojego organizmu. To ważne, by dieta była ułożona indywidualnie na podstawie wyników badań i objawów, jakie nas niepokoją.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Odpowiednio dobrana dieta to jednak połowa sukcesu. Niezwykle istotny jest również styl życia. Może się okazać, że bez zmian w tym obszarze przestrzeganie diety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Odpowiednia regeneracja, sen (dobrej jakości i w odpowiedniej ilości), kontakt z naturą, indywidualnie dobrana aktywność fizyczna – to wszystko ma olbrzymie znaczenie.

Wiele osób, by szybko schudnąć, wprowadza nie tylko restrykcyjną dietę, lecz także intensywne treningi. Nierzadko okazuje się, że nadmierna aktywność fizyczna działa negatywnie na zdrowie i potęguje stan zapalny, co w konsekwencji utrudnia schudnięcie. Czasami ograniczenie treningów może być lepszym rozwiązaniem zarówno dla zdrowia, jak i samego procesu odchudzania.

Dowiedz się więcej: Czy aktywność fizyczna może utrudniać odchudzanie?

Jak szybko schudnąć? Pierwszy krok

Co możesz zrobić, zanim zastosujesz restrykcyjną dietę? Skorzystaj z naszej aplikacji Pogotowie Dietetyczne. Masz w niej do wyboru kilka diet (np. dieta odchudzająca – 3 posiłki, dieta w insulinooporności, low FODMAP). Możesz też na początek przejść na 10 zasad Ajwen. A jeżeli potrzebujesz pomocy w ułożeniu indywidualnej diety, umów się na konsultację z dietetykiem klinicznym Ajwen.

To może cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Lato, urlop, sylwester, ważne wydarzenie (np. wesele) – motywacji do tego, by szybko schudnąć, jest sporo. Zwykle pozostawiamy sobie na to niewiele czasu i liczymy, że w ciągu kilku tygodni uda nam się osiągnąć zamierzony cel. Tylko jakim kosztem? Jak podejść do odchudzania z głową? Sprawdź!

Nie bez powodu dietetycy powtarzają jak mantrę, że dieta powinna być odpowiednio dobrana. Aby ją przygotować, należy wcześniej uwzględnić wiele indywidualnych kwestii oraz ustalić, z czego wynikają problemy zdrowotne i z utrzymaniem prawidłowej wagi. A przyczyn może być wiele. Może to być skutek nieprawidłowych nawyków żywieniowych, sięgania po niewłaściwe produkty czy spożywania jedzenia w ilości nieadekwatnej do potrzeb organizmu (dotyczy to zarówno nadmiaru jedzenia, jak i niedożywienia). Może to być również powiązane ze stanem zdrowia. Nadmierna masa ciała może wynikać np. z problemów związanych z pracą tarczycy (np. niedoczynność tarczycy, choroba Hashimoto), ale też z zaburzeń gospodarki węglowodanowej (np. insulinooporność) czy z problemów z trawieniem i wchłanianiem.

Restrykcyjna dieta – do czego może prowadzić?

Gdy ktoś chce szybko schudnąć, to zazwyczaj decyduje się na dietę z dużym ograniczeniem kalorycznym. Niestety, takie restrykcje w dłuższej perspektywie czasu mogą doprowadzić do wielu problemów, np. niedoborów czy rozregulowania pracy tarczycy. Może się to odbić także na stanie skóry (staje się ona matowa, traci jędrność) czy paznokci (częściej się łamią, rozdwajają). Obrywa się również włosom, które zaczynają wypadać i są osłabione. Biorąc pod uwagę stan całego organizmu, koszt utraty kilku kilogramów w szybkim tempie potrafi być naprawdę wysoki.

Duże restrykcje kaloryczne mogą też wywierać negatywny wpływ na psychikę. Nierzadko bywa tak, że po miesiącu ścisłej diety nagle rzucamy się na jedzenie. Jemy wtedy nie tylko znacznie więcej, lecz przede wszystkim sięgamy po produkty, które do tej pory były zakazane. To powoduje, że wraca masa ciała sprzed diety, a często jest ona wyższa niż ta wyjściowa. Pojawia się klasyczny efekt jo-jo.

Pierwsze sukcesy i co dalej?

Często motywacją do szybkiego schudnięcia jest jakieś wydarzenie, np. zbliżający się urlop czy ważna uroczystość. Oczywiście nie ma w tym nic złego. Trzeba jednak pamiętać, że odchudzanie musi być przeprowadzone z głową, czyli rozłożone w czasie. Jeżeli przez lata odżywialiśmy się niewłaściwie i bardzo zaniedbywaliśmy styl życia, to nie można oczekiwać, że teraz w błyskawicznym tempie doprowadzimy organizm do odpowiedniego stanu. Latami pracowaliśmy na to, by mu zaszkodzić, więc wyprowadzenie go na prostą również chwilę potrwa. Teraz trzeba się po prostu uzbroić w cierpliwość.

Zwykle jednak tuż po przejściu na dietę spadek masy ciała może być znaczny, co jest bardzo satysfakcjonujące. Niestety później się to zmienia. Oczywiście, jeżeli ktoś waży ponad 100 kg i ma do zrzucenia 30–40 kg, to może się zdarzyć, że w pierwszym miesiącu schudnie 10 kg. Ale jeżeli ktoś chce się pozbyć 5 kg, to raczej w ciągu miesiąca schudnie np. 2 kg. Ważne, żeby nie zachłysnąć się sukcesem, bo dla niektórych osób pierwszy efekt jest powodem do tego, żeby odpuścić czy poluzować dietę. Dla innych brak dalszych rezultatów będzie demotywujący, gdy np. w pierwszym miesiącu zrzucimy 5 kg, a w drugim znacznie mniej. Trzeba uzbroić się w cierpliwość i pamiętać o tym, że zmiana nawyków powinna być trwała, czyli zmiany powinny nam towarzyszyć już na stałe. Tylko to pozwoli nie tylko schudnąć, lecz także utrzymać osiągnięty efekt.

Pułapki

Przy prawidłowym odchudzaniu spadek masy ciała powinien dotyczyć tkanki tłuszczowej, a nie mięśniowej. Trzeba też liczyć się z tym, że na diecie restrykcyjnej kaloryczne często występują problemy z trawieniem lub wchłanianiem. Może się okazać, że utrata wagi następuje kosztem tkanki mięśniowej. Dlatego warto monitorować efekty na specjalnych analizatorach. Mierzą one nie tylko poziom tkanki tłuszczowej i mięśniowej, lecz także kilka innych parametrów, w tym m.in. poziom wody w organizmie. Jeśli nie mamy możliwości wykonania takiego badania składu ciała (zrobisz je w naszej poradni Ajwen), to dobrym pomysłem jest mierzenie obwodów. Może się okazać, że np. waga jest ta sama, ale zmienia się struktura ciała, czyli przybywają nam 2 kg mięśni, a ubywają 2 kg tkanki tłuszczowej. Zwykła waga tego nie pokaże, ale może być to widoczne w obwodach.

Nie koncentruj się tylko na wadze

Trzeba pamiętać o tym, że w odchudzaniu to nie waga jest najważniejsza, choć z wiadomych względów większość osób koncentruje się na niej. W całym procesie odchudzania najistotniejsze jest zdrowie. Warto dążyć do tego, by przywracanie prawidłowej masy ciała szło w parze z dbaniem o stan swojego organizmu. To ważne, by dieta była ułożona indywidualnie na podstawie wyników badań i objawów, jakie nas niepokoją.

Slide
Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Odpowiednio dobrana dieta to jednak połowa sukcesu. Niezwykle istotny jest również styl życia. Może się okazać, że bez zmian w tym obszarze przestrzeganie diety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Odpowiednia regeneracja, sen (dobrej jakości i w odpowiedniej ilości), kontakt z naturą, indywidualnie dobrana aktywność fizyczna – to wszystko ma olbrzymie znaczenie.

Wiele osób, by szybko schudnąć, wprowadza nie tylko restrykcyjną dietę, lecz także intensywne treningi. Nierzadko okazuje się, że nadmierna aktywność fizyczna działa negatywnie na zdrowie i potęguje stan zapalny, co w konsekwencji utrudnia schudnięcie. Czasami ograniczenie treningów może być lepszym rozwiązaniem zarówno dla zdrowia, jak i samego procesu odchudzania.

Dowiedz się więcej: Czy aktywność fizyczna może utrudniać odchudzanie?

Jak szybko schudnąć? Pierwszy krok

Co możesz zrobić, zanim zastosujesz restrykcyjną dietę? Skorzystaj z naszej aplikacji Pogotowie Dietetyczne. Masz w niej do wyboru kilka diet (np. dieta odchudzająca – 3 posiłki, dieta w insulinooporności, low FODMAP). Możesz też na początek przejść na 10 zasad Ajwen. A jeżeli potrzebujesz pomocy w ułożeniu indywidualnej diety, umów się na konsultację z dietetykiem klinicznym Ajwen.

To może cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
16 marca 2022

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

mąka migdałowa

Dlaczego mąka migdałowa nie nadaje się do wypieków?

Ponieważ zawiera za dużo kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, które są niestabilne termicznie i atmosferycznie. Jeśli ktoś jest fanem orzechów lub pestek, najlepiej jeśli będzie je spożywał je w formie pierwotnej.

WIĘCEJ >

Dlaczego diety nie działają? cz.1

Dlaczego tak się dzieje, że na jednych diety działają a na innych nie? Czasami nie działa nic, a czasami po prostu trzeba indywidualnie znaleźć najbardziej pasującego puzzla do układanki. Każda osoba chcą schudnąć, w szczególności…

WIĘCEJ >

Kompulsywne objadanie się – czy dieta może pomóc?

Kompulsywne objadanie się to zaburzenie odżywiania, którego skuteczne leczenie wymaga współpracy wielu specjalistów – psychiatry, psychologa, psychoterapeuty i dietetyka. Podstawą leczenia jest leczenie psychoterapeutyczne, a na pewnym etapie terapii ważna jest praca z dietetykiem. Dlaczego…

WIĘCEJ >
cholesterol

Kompendium wiedzy: Cholesterol – część 1

Cholesterol jest jednym z ważniejszych elementów naszej diety jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i hormonalnego, dzięki niemu możemy się rozmnażać, poznaj całą prawdę o nim.

WIĘCEJ >