fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Przestań liczyć kalorie! Zmień jedzenie na pożywienie

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Slider

Tagi

Przestań liczyć kalorie! Zmień jedzenie na pożywienie

przestań liczyć kalorie

Od dawna promuję model żywienia oparty na jakości, a nie ilości, lecz świat dietetyki EBM pozostaje głuchy na argumenty. Efektem tego jest to, że wiele osób w radości, że nic nie musi zmieniać i może dalej jeść ulubione śmieciowe jedzenie, tylko trochę bardziej je sobie wyliczy, wpada w schemat „przytyję-schudnę-przytyję”.  

Statystyki pokazują, że w globalnym rozrachunku regularnie tyjemy jako społeczeństwo. Tymczasem producenci żywności przenoszą odpowiedzialność na nas – na ciebie, na mnie… BO NIE LICZYMY KALORII.

Wiadomo, że jak nie ma na coś badań, to to nie działa. Otóż badania są i przytoczę tu fragmenty jednego z wielu, które można znaleźć w bazie medycznej PubMed.

Zmień jedzenie na pożywienie

Ograniczanie spożycia niezdrowej żywności bardziej niż liczenie kalorii przynosi efekt w postaci obniżenia masy ciała. Zauważono, że już choćby zamiana oleju na oliwę z oliwek bez modyfikacji pozostałej części diety zmniejsza ryzyko występowania chorób kardiologicznych. 

Skupienie się jedynie na utracie masy ciała u osób otyłych, pomijając jakość spożywanej żywności, nie przynosi efektów w postaci poprawy stanu zdrowia. Nie pomaga to nawet w zrzuceniu zbędnych kilogramów. I nie chodzi tu o żywność ekologiczną, lecz po prostu ŻYWNOŚĆ. A raczej trudno tak nazwać pączka, batonika czy płatki śniadaniowe.

Przestań liczyć kalorie

Branża odchudzania, która kładzie nacisk na ograniczenie kalorii ponad dobre odżywianie, generuje 58 miliardów dolarów przychodów rocznie w USA. Dzieje się tak, pomimo że długoterminowe badania kontrolne pokazują, że większość osób odzyskuje praktycznie całą wagę utraconą podczas leczenia, niezależnie od tego, czy przestrzegają diety i/lub programu ćwiczeń. 

Badacze podkreślają, że odwrócenie uwagi od kalorii i podkreślenie wzorca żywieniowego, który koncentruje się na jakości żywności, a nie na jej ilości, pomoże szybko zmniejszyć otyłość, powiązane z nią choroby i ryzyko sercowo-naczyniowe.

Diety oparte na liczeniu kalorii w konsekwencji przyczyniają się do nadciśnienia, insulinooporności i dyslipidemii. Powoduje to zwiększone ryzyko zgonu i gorsze wyniki sercowo-naczyniowe niezależnie od końcowej masy ciała. Oznacza to dosłownie, że można być szczupłym, a chorym, jeśli nie zmieni się wyborów żywieniowych. A te często są determinowane reklamami produktów „chudszych”, „zdrowszych”, „fit”, które wcale nie są zdrową i odżywczą żywnością.

Pojawiły się już badania pokazujące, że dieta o niskiej zawartości węglowodanów u pacjentów z cukrzycą w ciągu kilku tygodni od wdrożenia odwróciła echokardiograficzne markery dysfunkcji rozkurczowej serca. Odkrycie to jest tym cenniejsze, że do tej pory nie ma udowodnionej interwencji farmakologicznej, która poprawiłaby rokowanie w rozkurczowej niewydolności serca. Schorzenie to dotyka 30–50% wszystkich pacjentów z niewydolnością serca. 

Na koniec autorzy artykułu podkreślają, że nadszedł czas, aby przestać liczyć kalorie. Zamiast tego należy promować dobre odżywianie i zmiany w diecie, które mogą szybko i znacznie zmniejszyć śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych. Dowody naukowe potwierdzają, że „jedzenie może być najpotężniejszą formą medycyny lub powolną formą trucizny”. Zalecenie wysokotłuszczowej śródziemnomorskiej diety i prawidłowego stylu życia jest kluczem do zdrowia.

To może Cię zainteresować:

Źródło:

A. Malhotra, J.J. DiNicolantonio, S. Capewell, It is time to stop counting calories, and time instead to promote dietary changes that substantially and rapidly reduce cardiovascular morbidity and mortality, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26339496/ (24.03.2021).

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Iwona Wierzbicka

Od dawna promuję model żywienia oparty na jakości, a nie ilości, lecz świat dietetyki EBM pozostaje głuchy na argumenty. Efektem tego jest to, że wiele osób w radości, że nic nie musi zmieniać i może dalej jeść ulubione śmieciowe jedzenie, tylko trochę bardziej je sobie wyliczy, wpada w schemat „przytyję-schudnę-przytyję”.  

Statystyki pokazują, że w globalnym rozrachunku regularnie tyjemy jako społeczeństwo. Tymczasem producenci żywności przenoszą odpowiedzialność na nas – na ciebie, na mnie… BO NIE LICZYMY KALORII.

Wiadomo, że jak nie ma na coś badań, to to nie działa. Otóż badania są i przytoczę tu fragmenty jednego z wielu, które można znaleźć w bazie medycznej PubMed.

Zmień jedzenie na pożywienie

Ograniczanie spożycia niezdrowej żywności bardziej niż liczenie kalorii przynosi efekt w postaci obniżenia masy ciała. Zauważono, że już choćby zamiana oleju na oliwę z oliwek bez modyfikacji pozostałej części diety zmniejsza ryzyko występowania chorób kardiologicznych. 

Skupienie się jedynie na utracie masy ciała u osób otyłych, pomijając jakość spożywanej żywności, nie przynosi efektów w postaci poprawy stanu zdrowia. Nie pomaga to nawet w zrzuceniu zbędnych kilogramów. I nie chodzi tu o żywność ekologiczną, lecz po prostu ŻYWNOŚĆ. A raczej trudno tak nazwać pączka, batonika czy płatki śniadaniowe.

Przestań liczyć kalorie

Branża odchudzania, która kładzie nacisk na ograniczenie kalorii ponad dobre odżywianie, generuje 58 miliardów dolarów przychodów rocznie w USA. Dzieje się tak, pomimo że długoterminowe badania kontrolne pokazują, że większość osób odzyskuje praktycznie całą wagę utraconą podczas leczenia, niezależnie od tego, czy przestrzegają diety i/lub programu ćwiczeń. 

Badacze podkreślają, że odwrócenie uwagi od kalorii i podkreślenie wzorca żywieniowego, który koncentruje się na jakości żywności, a nie na jej ilości, pomoże szybko zmniejszyć otyłość, powiązane z nią choroby i ryzyko sercowo-naczyniowe.

Diety oparte na liczeniu kalorii w konsekwencji przyczyniają się do nadciśnienia, insulinooporności i dyslipidemii. Powoduje to zwiększone ryzyko zgonu i gorsze wyniki sercowo-naczyniowe niezależnie od końcowej masy ciała. Oznacza to dosłownie, że można być szczupłym, a chorym, jeśli nie zmieni się wyborów żywieniowych. A te często są determinowane reklamami produktów „chudszych”, „zdrowszych”, „fit”, które wcale nie są zdrową i odżywczą żywnością.

Pojawiły się już badania pokazujące, że dieta o niskiej zawartości węglowodanów u pacjentów z cukrzycą w ciągu kilku tygodni od wdrożenia odwróciła echokardiograficzne markery dysfunkcji rozkurczowej serca. Odkrycie to jest tym cenniejsze, że do tej pory nie ma udowodnionej interwencji farmakologicznej, która poprawiłaby rokowanie w rozkurczowej niewydolności serca. Schorzenie to dotyka 30–50% wszystkich pacjentów z niewydolnością serca. 

Na koniec autorzy artykułu podkreślają, że nadszedł czas, aby przestać liczyć kalorie. Zamiast tego należy promować dobre odżywianie i zmiany w diecie, które mogą szybko i znacznie zmniejszyć śmiertelność z przyczyn sercowo-naczyniowych. Dowody naukowe potwierdzają, że „jedzenie może być najpotężniejszą formą medycyny lub powolną formą trucizny”. Zalecenie wysokotłuszczowej śródziemnomorskiej diety i prawidłowego stylu życia jest kluczem do zdrowia.

To może Cię zainteresować:

Źródło:

A. Malhotra, J.J. DiNicolantonio, S. Capewell, It is time to stop counting calories, and time instead to promote dietary changes that substantially and rapidly reduce cardiovascular morbidity and mortality, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26339496/ (24.03.2021).

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Iwona Wierzbicka
31 marca 2021

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

kobieta

Badania dla kobiet – jakie warto zrobić?

Badacie się co roku, co dwa lata, a może wcale? Często wydajemy pieniądze na nowe ubrania, kolację w restauracji, kino z popcornem i colą. A co z ciałem? Szkoda pieniędzy. Sprawdź, jakie badania dla kobiet warto…

WIĘCEJ >

Mało znane wielkie kasze – poznaj ich właściwości

Tradycyjnym jedzeniem osób ćwiczących jest kurczak, ryż, warzywa itp. Niestety nie wiemy że tzw. superzboża mogą nam zastąpić wiele produktów.

WIĘCEJ >
czekoladki, słodycze

Czekoladki – co zawierają?

Taki zwyczaj w Polsce, że jak w gości to ze słodkościami, jak dziękujemy to kupujemy czekoladki, jak na imieniny to z bombonierką, jak do dziecka to z toną słodyczy. Jak urodziny to tort, jak popołudniowa

WIĘCEJ >

Radio Opole: Czytaj etykiety

Smalec z tłuszczem roślinnym i proszkiem buraczanym?!? - to jest możliwe! Jak czytać etykiety i kupować "czyste" produkty radzi Iwona Wierzbicka na antenie Radio Opole.

WIĘCEJ >