fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Uziemianie – na czym polega?

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietą!

Slider

Tagi

Uziemianie – na czym polega?

uziemianie

Na czym polega uziemianie i co ono daje? Sprawdź, jaki wpływ na zdrowie ma ta prosta i przyjemna metoda.

Uziemianie to nic innego, jak postawienie gołych stóp na ziemi (trawie czy piasku) – można po niej chodzić lub po prostu na niej stać czy siedzieć. Można też dotykać ziemi dłońmi, ramionami czy dowolną powierzchnią nagiego ciała.

Jak działa uziemianie?

W czasie kontaktu powierzchni ciała z ziemią dochodzi między nimi do wymiany ładunków – oddajemy do ziemi ładunki dodatnie (takie jak np. wolne rodniki), a pobieramy ujemne. Najlepiej, jeśli takie uziemianie trwa 30 minut (ale każda ilość będzie lepsza niż żadna) i odbywa się regularnie, najlepiej codziennie.

Co daje uziemianie?

Uziemianie to szereg korzyści dla zdrowia. Uziemianie:

  • zmniejsza stan zapalny, czyli przyczynę ponad 80% chorób przewlekłych,
  • może „naprawiać” uszkodzenia wywołane wolnymi rodnikami (elektrony pochodzące z ziemi mogą stanowić „naturalne przeciwutleniacze”),
  • redukuje chroniczny ból,
  • polepsza sen (sprzyja zarówno szybszemu zasypianiu, jak budzeniu się bardziej wypoczętym),
  • dodaje energii,
  • obniża poziom stresu,
  • stabilizuje rytm biologiczny całego organizmu,
  • rozrzedza krew i zmniejsza ciśnienie krwi,
  • usuwa napięcia mięśniowe i bóle głowy,
  • minimalizuje objawy napięcia przedmiesiączkowego,
  • reguluje gospodarkę hormonalną (np. wydzielanie kortyzolu, wrażliwość insulinową),
  • wpływa korzystnie na gospodarkę glukozowo-insulinową – poprawia wrażliwość insulinową, może też zmniejszać poziom glukozy na czczo,
  • znacząco przyspiesza procesy gojenia i pozwala zapobiec powstawaniu odleżyn,
  • reguluje rytm dobowy oraz eliminuje dolegliwości wywołane zakłóceniem rytmu dnia i nocy po zmianie strefy czasowej.

O czym warto pamiętać?

Uziemianie można praktykować zarówno w okresie wiosenno-letnim, jak i jesienno-zimowym. Warto pamiętać, że jeśli korzystamy z trawnika pod blokiem, to musimy zwrócić uwagę, czy trawa ta rzeczywiście rośnie na ziemi, a nie jest np. nad garażem podziemnym. W takim przypadku uziemianie nie działa, nie przyniesie pożądanego efektu. Podobnie jak chodzenie boso po domu. Warunkiem koniecznym jest kontakt ciała z ziemią.

Jeśli ktoś ma opór przed chodzeniem boso po trawie, bo nie ma do tego komfortowych warunków, można zacząć od siedzenia na ławce z bosymi stopami położonymi na ziemi.

Efekt uziemiania może też zapewnić korzystanie ze specjalnych przewodzących (uziemiających) prześcieradeł, poszewek, podkładek podłogowych lub biurkowych, które zapewniają uziemianie poprzez kontakt z gniazdkiem elektrycznym.

Więcej na temat uziemiania znajdziesz na naszym kanale YouTube.

Źródła:

  • Chevalier G., Sinatra S.T., Oschman J.L. i wsp.: Earthing: Health implications of reconnecting the human body to the Earth’s Surface electrons. Journal of Environmental and Public Health 2012; 20120: 291541.
  • Oschman J.L., Chevalier G., Brown R.: The effects of grounding (earthing) on inflammation, the immune response, wound healing, and prevention and treatment of chronić inflammatory and autoimmune diseases. Journal of Inflammation Research 2015, 8, 83-96.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Joanna Zawadzka

Na czym polega uziemianie i co ono daje? Sprawdź, jaki wpływ na zdrowie ma ta prosta i przyjemna metoda.

Uziemianie to nic innego, jak postawienie gołych stóp na ziemi (trawie czy piasku) – można po niej chodzić lub po prostu na niej stać czy siedzieć. Można też dotykać ziemi dłońmi, ramionami czy dowolną powierzchnią nagiego ciała.

Jak działa uziemianie?

W czasie kontaktu powierzchni ciała z ziemią dochodzi między nimi do wymiany ładunków – oddajemy do ziemi ładunki dodatnie (takie jak np. wolne rodniki), a pobieramy ujemne. Najlepiej, jeśli takie uziemianie trwa 30 minut (ale każda ilość będzie lepsza niż żadna) i odbywa się regularnie, najlepiej codziennie.

Co daje uziemianie?

Uziemianie to szereg korzyści dla zdrowia. Uziemianie:

  • zmniejsza stan zapalny, czyli przyczynę ponad 80% chorób przewlekłych,
  • może „naprawiać” uszkodzenia wywołane wolnymi rodnikami (elektrony pochodzące z ziemi mogą stanowić „naturalne przeciwutleniacze”),
  • redukuje chroniczny ból,
  • polepsza sen (sprzyja zarówno szybszemu zasypianiu, jak budzeniu się bardziej wypoczętym),
  • dodaje energii,
  • obniża poziom stresu,
  • stabilizuje rytm biologiczny całego organizmu,
  • rozrzedza krew i zmniejsza ciśnienie krwi,
  • usuwa napięcia mięśniowe i bóle głowy,
  • minimalizuje objawy napięcia przedmiesiączkowego,
  • reguluje gospodarkę hormonalną (np. wydzielanie kortyzolu, wrażliwość insulinową),
  • wpływa korzystnie na gospodarkę glukozowo-insulinową – poprawia wrażliwość insulinową, może też zmniejszać poziom glukozy na czczo,
  • znacząco przyspiesza procesy gojenia i pozwala zapobiec powstawaniu odleżyn,
  • reguluje rytm dobowy oraz eliminuje dolegliwości wywołane zakłóceniem rytmu dnia i nocy po zmianie strefy czasowej.

O czym warto pamiętać?

Uziemianie można praktykować zarówno w okresie wiosenno-letnim, jak i jesienno-zimowym. Warto pamiętać, że jeśli korzystamy z trawnika pod blokiem, to musimy zwrócić uwagę, czy trawa ta rzeczywiście rośnie na ziemi, a nie jest np. nad garażem podziemnym. W takim przypadku uziemianie nie działa, nie przyniesie pożądanego efektu. Podobnie jak chodzenie boso po domu. Warunkiem koniecznym jest kontakt ciała z ziemią.

Jeśli ktoś ma opór przed chodzeniem boso po trawie, bo nie ma do tego komfortowych warunków, można zacząć od siedzenia na ławce z bosymi stopami położonymi na ziemi.

Efekt uziemiania może też zapewnić korzystanie ze specjalnych przewodzących (uziemiających) prześcieradeł, poszewek, podkładek podłogowych lub biurkowych, które zapewniają uziemianie poprzez kontakt z gniazdkiem elektrycznym.

Więcej na temat uziemiania znajdziesz na naszym kanale YouTube.

Źródła:

  • Chevalier G., Sinatra S.T., Oschman J.L. i wsp.: Earthing: Health implications of reconnecting the human body to the Earth’s Surface electrons. Journal of Environmental and Public Health 2012; 20120: 291541.
  • Oschman J.L., Chevalier G., Brown R.: The effects of grounding (earthing) on inflammation, the immune response, wound healing, and prevention and treatment of chronić inflammatory and autoimmune diseases. Journal of Inflammation Research 2015, 8, 83-96.

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Joanna Zawadzka
21 maja 2020

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Krzywa glukozowo-insulinowa – co warto wiedzieć?

Krzywa glukozowo-insulinowa to oznaczenie poziomu glukozy i insuliny w co najmniej 3 punktach: na czczo, po godzinie i po dwóch godzinach od wypicia 75 g roztworu glukozy. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat tego badania….

WIĘCEJ >
śniadanie białkowo-tłuszczowe

Śniadanie białkowo-tłuszczowe – co warto wiedzieć?

Sprawdź, jak powinno wyglądać śniadanie białkowo-tłuszczowe i dlaczego warto zaczynać dzień właśnie w ten sposób. Śniadanie białkowo-tłuszczowe powinno składać się z białka, tłuszczu i warzyw. Taki posiłek może zawierać np. jajka, mięso lub rybę z…

WIĘCEJ >
morsowanie

Morsowanie – 8 powodów, dlaczego warto

Morsowanie ma korzystny wpływ nie tylko na zdrowie, lecz także na urodę. Dlaczego warto morsować? Poniżej 8 powodów. 1. Zwiększenie odporności Morsowanie to jedna ze skuteczniejszych metod naturalnego wzmacniania organizmu. Wzmacnia układ odpornościowy (obniża poziom…

WIĘCEJ >

Dieta nie działa? Zmień styl życia w 30 dni

Często słyszę: „Jestem na diecie od miesiąca, łykam suplementy, trenuję i nic”. Coraz rzadziej spotykam się z tym, aby wystarczyła sama dieta. Żyjemy w trudnych czasach, pędzimy za uciekającym króliczkiem, bierzemy udział w wyścigu szczurów….

WIĘCEJ >