fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Błędy w diecie paleo – 10 grzechów głównych

Pobierz aplikację

i zacznij pracę nad swoją dietę!

Slider

Tagi

Błędy w diecie paleo – 10 grzechów głównych

10-najczesciej-popelnianych-bledow.jpg

Jesteś na diecie paleo? Dobrze sobie radzisz i czujesz się coraz lepiej? Sprawdź, jakie błędy w diecie najczęściej pojawiają się u osób, które się odchudzają. Ich popełnianie może cię słono kosztować.

Błędy w diecie – 10 grzechów głównych najczęściej popełnianych

1. Bezmyślne kupowanie produktów „gluten free” typu batoniki, wafelki, ciastka itp.

Analizuj etykiety i sprawdzaj, co kupujesz. Często producenci „zachęcają” nas do zakupów modnymi słowami, a my się na to nabieramy. Napis „gluten free” nie oznacza, że produkt jest zdrowy i można go zjeść! Jeśli czujesz się zagubiony po wyjściu od dietetyka i nie do końca wiesz, jakie produkty kupować, a jakie omijać szerokim łukiem, naucz się czytać etykiety.

2. Kupowanie chleba bezglutenowego z niesprawdzonych źródeł

Supermarkety zalała fala bezglutenowego jedzenia. W internecie również znajdziesz mnóstwo sklepów sprzedający żywność bio, eko i gluten free. Nigdy nie kupuj gotowego chleba nazywanego bezglutenowym, jeśli dokładnie nie sprawdzisz jego zawartości! Takie wypieki faktycznie nie zawierają glutenu, ale są bogate w wiele substancji chemicznych, niekoniecznie sprzyjających zdrowemu odżywianiu! Dotyczy to również gotowych mieszanek do wypieku chleba.

3. Nałogowe spożywanie „zdrowego” cukru

Większość z nas to słodoczyholicy, którzy nawet na diecie paleo chcą być sprytniejsi! Nałóg często kieruje naszymi emocjami i mobilizuje do szukania zastępczych rozwiązań. Może sztuczne słodziki? Może miód? Duże ilości bakalii? Jeśli wcześniej miałeś problem z opanowaniem wielkiej ochoty na czekoladę czy ciasteczka, nie wpadaj ponownie w tę pułapkę. Zjedzenie kilogramów daktyli nie jest rozwiązaniem, a oszustwem, które prędzej czy później wyjdzie na jaw.

Sprawdź naszego e-booka z przepisami na zdrowe słodycze

4. Prażenie nasion, pestek i orzechów

Zewsząd jesteśmy otaczania hasłami, że prażone rzeczy są lepsze. Czy to prażone orzeszki, czy to kasza prażona, słonecznik prażony, sezam itd. Owszem, smakują wybornie, zwłaszcza jak już są dość mocno podprażone. Ale dlaczego jest to błąd? Ponieważ są to rośliny oleiste. To chyba dobrze? Niekoniecznie. Tłuszcze roślinne są niestabilne termicznie, po prostu się szybko utleniają. Rozkładają się, stają się toksyczne i powodują stany zapalne w naszym organizmie, dlatego powinniśmy unikać prażenia nasion, pestek i orzechów.

Dowiedz się, jak prawidłowo spożywać pestki, nasiona i orzechy.

5. Wypieki z mąk bezglutenowych, które zawierają tłuszcze trans

Najczęstsze błędy w diecie pojawiają się również w przypadku przygotowywania domowych posiłków. Większość Polaków nie wyobraża sobie niedzielnego obiadu bez rosołu, schabowego i ciasta na deser. Na diecie paleo odchodzi makaron z rosołu, schabu nie można panierować, a więc – zdaniem niektórych – życie traci swój smak i urok. Może chociaż jakieś ciasto po obiedzie, jako wynagrodzenie samego siebie za wyrzeczenia? Przeciętny początkujący na diecie paleo myśli, że jeśli nie może jeść zwykłej mąki, to użyje pierwszej z brzegu bezglutenowej i wszystko będzie pysznie i wspaniale. Nie do końca! Mąki roślinne zawierają tłuszcze roślinne, a więc znowu wracamy do tematu utlenionego oleju, który toksycznie wpływa na nasz układ immunologiczny. 

6. Wykorzystywanie niewłaściwego tłuszczu do smażenia i pieczenia

Jeśli stosujesz dietę paleo, cały czas słyszysz o tym, jak ważne są tłuszcze oraz ich rodzaj. Wiele lat wpajano nam, że to tłuszcze są odpowiedzialne za tycie, a podstawą skutecznego odchudzania ich maksymalne ograniczenie. Bardzo ważne jest, jakie tłuszcze są obecne w naszej diecie i do czego ich używamy. Dlatego zaleceniem jest smażenie na oleju kokosowym, smalcu, maśle klarowanym czy stosowanie oliwy z oliwy do sałatek.

tłuszcze

Obejrzyj film: Tłuszcze i cholesterol

7. Smażenie na oliwie z oliwek

Jeden z najlepiej reklamowanych tłuszczów. Oliwie z oliwek przypisuje się wszelkie cuda. Mało kto wie, że składem przypomina smalec. Ma najwięcej kwasów jednonienasyconych omega-9. Niestety na tym podobieństwo się kończy, bo o ile smalec jest idealny do smażenia, to oliwa już o wiele mniej. Pomijając już cechy chemiczne, o których wspomnieliśmy wcześniej, jest jeszcze aspekt zastosowania kulinarnego. Oliwa z oliwek ma niska temperaturę dymienia, czyli tłuszcz szybko się pali. Zachodzi w tym momencie reakcja dymienia i powstaje trujący dym zawierający aldehydy, ketony i akroleinę.

8. Przyzwolenie na „grzeszki” i bagatelizowanie odstępstw od diety

Cheat meal? Jasne! Przecież drobne odstępstwo od diety to nic złego. Nic nie może się stać, prawda? Otóż pomijanie zasad, oszukiwanie samego siebie i wyłamywanie się z nowych przyzwyczajeń bardzo nam szkodzi! Po pierwsze wciąż wracamy do złych nawyków i sprawiamy, że jeszcze trudniej jest nam utrwalić te nowe i zdrowe. Po drugie utrudniamy sobie wyjście z niezdrowych nałogów i uzależnienia np. od cukru, a po trzecie hamujemy proces leczenia. Jeśli cierpimy na insulinooporność czy chorobę autoimmunologiczną nawet małe odstępstwo od diety może mieć spore konsekwencje, o czym zawsze warto pamiętać!

9. Jedzenie niemoczonych nasion i orzechów

Trochę to kłopotliwe, jednak warto wyrobić sobie nawyk i pamiętać o tym, aby moczyć nasiona i orzechy. Aby wykorzystać wszystkie składniki odżywcze z orzechów i nasion, musimy się pozbyć kwasu fitynowego. Orzechy powinny być moczone przynajmniej od 12 do 24 godzin przed spożyciem, w lekko osolonej wodzie lub w wodzie z sokiem z połówki cytryny. Dzięki temu procesowi dostarczymy wszystkie wartości odżywcze jakie oferują nam nasiona i orzechy.

10. Jedzenie na mieście i zaufanie do punktów gastronomicznych – nigdy nie wiesz, co jesz!

Dieta paleo to wyzwanie, któremu ciężko jest podołać na co dzień. Musisz być przygotowany na niespodziewane sytuacje, które mogą cię spotkać w każdej chwili. Brak organizacji zakupów i przygotowania posiłku może sprawić, że głód zaprowadzi cię do znajomej knajpki czy restauracji. A tam np. zupa może być zagęszczona mąką, może zawierać dosypany cukier lub glutaminian sodu, o czym kelner nie raczy nas powiadomić. Unikaj takich sytuacji, bo nigdy nie masz pewności, co dodano do przyrządzonego posiłku, nawet sałatki!

Poznałeś już najpopularniejsze błędy w diecie paleo i wiesz teraz, czego unikać. Jeśli szukasz jadłospisu zgodnego z tą dietą, znajdziesz go w naszej aplikacji Pogotowie dietetyczne.

To może cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Paweł Jackowski

Jesteś na diecie paleo? Dobrze sobie radzisz i czujesz się coraz lepiej? Sprawdź, jakie błędy w diecie najczęściej pojawiają się u osób, które się odchudzają. Ich popełnianie może cię słono kosztować.

Błędy w diecie – 10 grzechów głównych najczęściej popełnianych

1. Bezmyślne kupowanie produktów „gluten free” typu batoniki, wafelki, ciastka itp.

Analizuj etykiety i sprawdzaj, co kupujesz. Często producenci „zachęcają” nas do zakupów modnymi słowami, a my się na to nabieramy. Napis „gluten free” nie oznacza, że produkt jest zdrowy i można go zjeść! Jeśli czujesz się zagubiony po wyjściu od dietetyka i nie do końca wiesz, jakie produkty kupować, a jakie omijać szerokim łukiem, naucz się czytać etykiety.

2. Kupowanie chleba bezglutenowego z niesprawdzonych źródeł

Supermarkety zalała fala bezglutenowego jedzenia. W internecie również znajdziesz mnóstwo sklepów sprzedający żywność bio, eko i gluten free. Nigdy nie kupuj gotowego chleba nazywanego bezglutenowym, jeśli dokładnie nie sprawdzisz jego zawartości! Takie wypieki faktycznie nie zawierają glutenu, ale są bogate w wiele substancji chemicznych, niekoniecznie sprzyjających zdrowemu odżywianiu! Dotyczy to również gotowych mieszanek do wypieku chleba.

3. Nałogowe spożywanie „zdrowego” cukru

Większość z nas to słodoczyholicy, którzy nawet na diecie paleo chcą być sprytniejsi! Nałóg często kieruje naszymi emocjami i mobilizuje do szukania zastępczych rozwiązań. Może sztuczne słodziki? Może miód? Duże ilości bakalii? Jeśli wcześniej miałeś problem z opanowaniem wielkiej ochoty na czekoladę czy ciasteczka, nie wpadaj ponownie w tę pułapkę. Zjedzenie kilogramów daktyli nie jest rozwiązaniem, a oszustwem, które prędzej czy później wyjdzie na jaw.

Sprawdź naszego e-booka z przepisami na zdrowe słodycze

4. Prażenie nasion, pestek i orzechów

Zewsząd jesteśmy otaczania hasłami, że prażone rzeczy są lepsze. Czy to prażone orzeszki, czy to kasza prażona, słonecznik prażony, sezam itd. Owszem, smakują wybornie, zwłaszcza jak już są dość mocno podprażone. Ale dlaczego jest to błąd? Ponieważ są to rośliny oleiste. To chyba dobrze? Niekoniecznie. Tłuszcze roślinne są niestabilne termicznie, po prostu się szybko utleniają. Rozkładają się, stają się toksyczne i powodują stany zapalne w naszym organizmie, dlatego powinniśmy unikać prażenia nasion, pestek i orzechów.

Dowiedz się, jak prawidłowo spożywać pestki, nasiona i orzechy.

5. Wypieki z mąk bezglutenowych, które zawierają tłuszcze trans

Najczęstsze błędy w diecie pojawiają się również w przypadku przygotowywania domowych posiłków. Większość Polaków nie wyobraża sobie niedzielnego obiadu bez rosołu, schabowego i ciasta na deser. Na diecie paleo odchodzi makaron z rosołu, schabu nie można panierować, a więc – zdaniem niektórych – życie traci swój smak i urok. Może chociaż jakieś ciasto po obiedzie, jako wynagrodzenie samego siebie za wyrzeczenia? Przeciętny początkujący na diecie paleo myśli, że jeśli nie może jeść zwykłej mąki, to użyje pierwszej z brzegu bezglutenowej i wszystko będzie pysznie i wspaniale. Nie do końca! Mąki roślinne zawierają tłuszcze roślinne, a więc znowu wracamy do tematu utlenionego oleju, który toksycznie wpływa na nasz układ immunologiczny. 

6. Wykorzystywanie niewłaściwego tłuszczu do smażenia i pieczenia

Jeśli stosujesz dietę paleo, cały czas słyszysz o tym, jak ważne są tłuszcze oraz ich rodzaj. Wiele lat wpajano nam, że to tłuszcze są odpowiedzialne za tycie, a podstawą skutecznego odchudzania ich maksymalne ograniczenie. Bardzo ważne jest, jakie tłuszcze są obecne w naszej diecie i do czego ich używamy. Dlatego zaleceniem jest smażenie na oleju kokosowym, smalcu, maśle klarowanym czy stosowanie oliwy z oliwy do sałatek.

tłuszcze

Obejrzyj film: Tłuszcze i cholesterol

7. Smażenie na oliwie z oliwek

Jeden z najlepiej reklamowanych tłuszczów. Oliwie z oliwek przypisuje się wszelkie cuda. Mało kto wie, że składem przypomina smalec. Ma najwięcej kwasów jednonienasyconych omega-9. Niestety na tym podobieństwo się kończy, bo o ile smalec jest idealny do smażenia, to oliwa już o wiele mniej. Pomijając już cechy chemiczne, o których wspomnieliśmy wcześniej, jest jeszcze aspekt zastosowania kulinarnego. Oliwa z oliwek ma niska temperaturę dymienia, czyli tłuszcz szybko się pali. Zachodzi w tym momencie reakcja dymienia i powstaje trujący dym zawierający aldehydy, ketony i akroleinę.

8. Przyzwolenie na „grzeszki” i bagatelizowanie odstępstw od diety

Cheat meal? Jasne! Przecież drobne odstępstwo od diety to nic złego. Nic nie może się stać, prawda? Otóż pomijanie zasad, oszukiwanie samego siebie i wyłamywanie się z nowych przyzwyczajeń bardzo nam szkodzi! Po pierwsze wciąż wracamy do złych nawyków i sprawiamy, że jeszcze trudniej jest nam utrwalić te nowe i zdrowe. Po drugie utrudniamy sobie wyjście z niezdrowych nałogów i uzależnienia np. od cukru, a po trzecie hamujemy proces leczenia. Jeśli cierpimy na insulinooporność czy chorobę autoimmunologiczną nawet małe odstępstwo od diety może mieć spore konsekwencje, o czym zawsze warto pamiętać!

9. Jedzenie niemoczonych nasion i orzechów

Trochę to kłopotliwe, jednak warto wyrobić sobie nawyk i pamiętać o tym, aby moczyć nasiona i orzechy. Aby wykorzystać wszystkie składniki odżywcze z orzechów i nasion, musimy się pozbyć kwasu fitynowego. Orzechy powinny być moczone przynajmniej od 12 do 24 godzin przed spożyciem, w lekko osolonej wodzie lub w wodzie z sokiem z połówki cytryny. Dzięki temu procesowi dostarczymy wszystkie wartości odżywcze jakie oferują nam nasiona i orzechy.

10. Jedzenie na mieście i zaufanie do punktów gastronomicznych – nigdy nie wiesz, co jesz!

Dieta paleo to wyzwanie, któremu ciężko jest podołać na co dzień. Musisz być przygotowany na niespodziewane sytuacje, które mogą cię spotkać w każdej chwili. Brak organizacji zakupów i przygotowania posiłku może sprawić, że głód zaprowadzi cię do znajomej knajpki czy restauracji. A tam np. zupa może być zagęszczona mąką, może zawierać dosypany cukier lub glutaminian sodu, o czym kelner nie raczy nas powiadomić. Unikaj takich sytuacji, bo nigdy nie masz pewności, co dodano do przyrządzonego posiłku, nawet sałatki!

Poznałeś już najpopularniejsze błędy w diecie paleo i wiesz teraz, czego unikać. Jeśli szukasz jadłospisu zgodnego z tą dietą, znajdziesz go w naszej aplikacji Pogotowie dietetyczne.

To może cię zainteresować:

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Paweł Jackowski
10 czerwca 2016

Tagi

Komentarzy: 2

  1. Erwin Kotas 14 grudnia 2016 o 10:13

    Witam z tego co mi wiadomo to wszędzie tam gdzie są tłuszcze jedno i wielonienasycone ( np. oliwa z oliwelk, masło klarowane, smalec ) niewątpliwie w tych produktach są w mniejszej lub większej ilości to żaden z tych tłuszczy nie nadaje się do smażenia bo zawsze pod wpływem temperatury dojdzie do utlenienia. Reasumując do smażenia nawet wielokrotnego nadaje się tylko OLEJ KOKOSOWY bo dobrej jakości ma nawet 97% tłuszczów nasyconych które się nie utleniają o takich informacjach mówił nawet pan Jerzy zięba więc z punktem 6 nie zgadzam sie do końca poza olejem kokosowym

  2. Urszula Kur 6 czerwca 2017 o 08:23

    Jeżeli chodzi o wypieki z mąk bezglutenowych to nie można na tych z orzechów, czy np. z ryżowej, gryczanej, jaglanej czy kukurydzianej także? Wiem, że poddanie obróbce termicznej orzechów jest szkodliwe, a co z pozostałymi mąkami?

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

rośliny psiankowate

Rośliny psiankowate – co warto o nich wiedzieć?

Jedzenie dużej ilości warzyw oraz owoców jest polecane przez dietetyków jako podstawa zdrowej diety. Należy jednak pamiętać, że nie wszystko jest czarne i białe i to, co będzie dla jednej osoby dobre, dla innej może…

WIĘCEJ >

Insulina – metformina – glukoza

W insulinooporności posiłki powinny być rzadko, ale dość duże. Czyli śniadanie, obiad i kolacja. Czasami proponuję drugie śniadanie. W menu głównie mięso, jaja i warzywa. Czasami kasza lub jakiś owoc, w bardzo umiarkowanych ilościach z

WIĘCEJ >

Ogórek i sezon ogórkowy!

„Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek…” – ponieważ dosłownie i w przenośni jest sezon ogórkowy, czasami przy obieraniu ogórków podśpiewuję sobie piosenkę „Fasolek”, którą znam z dzieciństwa. Czym w ogóle jest ogórek? Teraz – uwaga –…

WIĘCEJ >

Paleo jadłospis 26-08-2014

Jaja z kiełkami na patelnię na maśle klarowanym, na obiad było bez-mięsnie: pieczarki, kiełki, warzywa na patelnię, kolacja: warzywa

WIĘCEJ >