fbpx
logo
Szukaj
open close
logo
Szukaj
Szukaj

Dieta FODMAP – na czym polega?

Dieta FODMAP – na czym polega?

dieta FODMAP

Czym charakteryzuje się dieta FODMAP i czy każdy może ją stosować? Rozwiewamy wątpliwości na ten temat.

Dieta FODMAP to sposób leczenia żywieniowego stosowanego najczęściej w zespole jelita drażliwego (IBS), a czasem także w zespole przerostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO). Nazwa skrótu pochodzi od następujących związków należących do grupy węglowodanów: fermentujące oligo-, di- i monosacharydy oraz poliole.

Dieta FODMAP inaczej nazywana jest dietą Low FODMAP (o niskiej zawartości węglowodanów, które przez niektóre osoby nie są całkowicie trawione lub wchłaniane w naszych jelitach).

Czym są węglowodany FODMAP?

W tej grupie znajdują się proste cząsteczki monosacharydy – inaczej cukry proste, w których wyróżniamy glukozę, fruktozę i galaktozę. Połączenie dwóch z tych związków tworzy disacharydy, np. laktoza (glukoza + galaktoza). Natomiast sacharydy zawierające do 10 cząsteczek cukrów prostych to oligosacharydy, które stanowią bardziej skomplikowane i złożone jednostki chemiczne.

Z kolei poliole to półsyntetyczne środki słodzące, zwane również „alkoholami cukrowymi”. Wśród nich wymienia się: sorbitol, mannitol, maltitiol, a także ksylitol.

Znajomość tych grup węglowodanów FODMAP jest niezbędna, by w łatwy sposób móc określić, który związek wywołuje dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Objawy po spożyciu produktów obfitujących w FODMAP

Spożycie produktów FODMAP zwiększa naturalny proces fermentacji bakteryjnej w jelitach, co wielokrotnie nasila dolegliwości jelitowe. Węglowodany FODMAP nie są wchłaniane w jelicie cienkim, w związku z czym przedostają do odcinka jelita grubego, gdzie wytwarzają gazy w postaci wodoru (H2), metanu (CH4) oraz dwutlenku węgla (CO2). W rezultacie jelita powiększają się, co charakteryzuje się ich puchnięciem.

Warto jednak pamiętać, że niepożądane objawy ze strony przewodu pokarmowego (takie jak: biegunka, silny ból brzucha, gazy, wzdęcia czy zaparcia) są częstą przyczyną spożycia m.in. ksylitolu czy inuliny.

Produkty o wysokiej zawartości FODMAP

W pierwszej kolejności powinno się zrezygnować ze spożycia m.in.: mleka oraz jego przetworów takich jak: jogurt, maślanka, ser twarogowy. Ponadto trzeba wyeliminować z diety nasiona roślin strączkowych; warzywa (głównie kapustne, wzdymające i gazotwórcze); grzyby; owoce (głównie jabłko, mango, winogrona, gruszka, czereśnie, arbuzy), produkty pszeniczne i jęczmienne. Trzeba będzie zrezygnować także z miodu, melasy, syropu z agawy, soków owocowych oraz innych substancji słodzących.

Produkty o niskiej zawartości FODMAP

To między innymi: owoce (banan, jagody, truskawki, owoce cytrusowe); warzywa (warzywa korzeniowe, pomidory, ogórki, sałata, papryka); ryż, komosa ryżowa, produkty na bazie owsa i orkiszu;  mięso, ryby, jaja, napoje roślinne, oliwa z oliwek, olej z awokado.

Dieta FODMAP – leczenie żywieniowe

Na początku rozpoczęcia terapii żywieniowej należy dokładnie ustalić, które produkty są źródłem dolegliwości. Nie każdy produkt zawierający węglowodany FODMAP szkodzi. Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że w większości stanowią one bogactwo wielu witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Ich niedostateczna podaż lub całkowita eliminacja z codziennego jadłospisu może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dietę należy rozpocząć od zastąpienia produktów z wysoką zawartością FODMAP na te charakteryzujące się ich niewielką ilością – to tzw. faza eliminacyjna, która powinna trwać 6–8 tygodni (oczywiście jest to kwestia indywidualna). Następnie stopniowo powinno się wprowadzać produkty z fermentującymi sacharydami, by w końcowym etapie móc określić, których z nich nie toleruje nasz organizm. Cała terapia żywieniowa to metoda prób i błędów, której czas trwania jest zróżnicowany.

Dieta low FODMAP – czy dla każdego?

Przed każdym podjęciem próby złagodzenia objawów ze strony przewodu pokarmowego za pomocą diety FODMAP należy wcześniej skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie. On nie tylko zdiagnozuje dokładną przyczynę dolegliwości, lecz pomoże również stopniowo wdrożyć wyżej omawianą dietę. Dieta o niskiej zawartości FODMAP jest głównie dla pacjentów borykających się z IBS. Osobom zdrowym może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Przepisy zgodne z dietą low FODMAP można znaleźć w naszej aplikacji Ajwendieta.

PAMIĘTAJ!

JEŚLI POTRZEBUJESZ POMOCY, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor



Jagoda Kłębek

Czym charakteryzuje się dieta FODMAP i czy każdy może ją stosować? Rozwiewamy wątpliwości na ten temat.

Dieta FODMAP to sposób leczenia żywieniowego stosowanego najczęściej w zespole jelita drażliwego (IBS), a czasem także w zespole przerostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO). Nazwa skrótu pochodzi od następujących związków należących do grupy węglowodanów: fermentujące oligo-, di- i monosacharydy oraz poliole.

Dieta FODMAP inaczej nazywana jest dietą Low FODMAP (o niskiej zawartości węglowodanów, które przez niektóre osoby nie są całkowicie trawione lub wchłaniane w naszych jelitach).

Czym są węglowodany FODMAP?

W tej grupie znajdują się proste cząsteczki monosacharydy – inaczej cukry proste, w których wyróżniamy glukozę, fruktozę i galaktozę. Połączenie dwóch z tych związków tworzy disacharydy, np. laktoza (glukoza + galaktoza). Natomiast sacharydy zawierające do 10 cząsteczek cukrów prostych to oligosacharydy, które stanowią bardziej skomplikowane i złożone jednostki chemiczne.

Z kolei poliole to półsyntetyczne środki słodzące, zwane również „alkoholami cukrowymi”. Wśród nich wymienia się: sorbitol, mannitol, maltitiol, a także ksylitol.

Znajomość tych grup węglowodanów FODMAP jest niezbędna, by w łatwy sposób móc określić, który związek wywołuje dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Objawy po spożyciu produktów obfitujących w FODMAP

Spożycie produktów FODMAP zwiększa naturalny proces fermentacji bakteryjnej w jelitach, co wielokrotnie nasila dolegliwości jelitowe. Węglowodany FODMAP nie są wchłaniane w jelicie cienkim, w związku z czym przedostają do odcinka jelita grubego, gdzie wytwarzają gazy w postaci wodoru (H2), metanu (CH4) oraz dwutlenku węgla (CO2). W rezultacie jelita powiększają się, co charakteryzuje się ich puchnięciem.

Warto jednak pamiętać, że niepożądane objawy ze strony przewodu pokarmowego (takie jak: biegunka, silny ból brzucha, gazy, wzdęcia czy zaparcia) są częstą przyczyną spożycia m.in. ksylitolu czy inuliny.

Produkty o wysokiej zawartości FODMAP

W pierwszej kolejności powinno się zrezygnować ze spożycia m.in.: mleka oraz jego przetworów takich jak: jogurt, maślanka, ser twarogowy. Ponadto trzeba wyeliminować z diety nasiona roślin strączkowych; warzywa (głównie kapustne, wzdymające i gazotwórcze); grzyby; owoce (głównie jabłko, mango, winogrona, gruszka, czereśnie, arbuzy), produkty pszeniczne i jęczmienne. Trzeba będzie zrezygnować także z miodu, melasy, syropu z agawy, soków owocowych oraz innych substancji słodzących.

Produkty o niskiej zawartości FODMAP

To między innymi: owoce (banan, jagody, truskawki, owoce cytrusowe); warzywa (warzywa korzeniowe, pomidory, ogórki, sałata, papryka); ryż, komosa ryżowa, produkty na bazie owsa i orkiszu;  mięso, ryby, jaja, napoje roślinne, oliwa z oliwek, olej z awokado.

Dieta FODMAP – leczenie żywieniowe

Na początku rozpoczęcia terapii żywieniowej należy dokładnie ustalić, które produkty są źródłem dolegliwości. Nie każdy produkt zawierający węglowodany FODMAP szkodzi. Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że w większości stanowią one bogactwo wielu witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Ich niedostateczna podaż lub całkowita eliminacja z codziennego jadłospisu może wiązać się z poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.

Dietę należy rozpocząć od zastąpienia produktów z wysoką zawartością FODMAP na te charakteryzujące się ich niewielką ilością – to tzw. faza eliminacyjna, która powinna trwać 6–8 tygodni (oczywiście jest to kwestia indywidualna). Następnie stopniowo powinno się wprowadzać produkty z fermentującymi sacharydami, by w końcowym etapie móc określić, których z nich nie toleruje nasz organizm. Cała terapia żywieniowa to metoda prób i błędów, której czas trwania jest zróżnicowany.

Dieta low FODMAP – czy dla każdego?

Przed każdym podjęciem próby złagodzenia objawów ze strony przewodu pokarmowego za pomocą diety FODMAP należy wcześniej skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie. On nie tylko zdiagnozuje dokładną przyczynę dolegliwości, lecz pomoże również stopniowo wdrożyć wyżej omawianą dietę. Dieta o niskiej zawartości FODMAP jest głównie dla pacjentów borykających się z IBS. Osobom zdrowym może bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Przepisy zgodne z dietą low FODMAP można znaleźć w naszej aplikacji Ajwendieta.

PAMIĘTAJ!

JEŚLI POTRZEBUJESZ POMOCY, SKONSULTUJ SIĘ Z DIETETYKIEM KLINICZNYM AJWEN

Prawa autorskie – zapoznaj się!

Autor

Jagoda Kłębek
10 stycznia 2020

Tagi

Pozostaw komentarz

Trzeba się zalogować, aby dodawać komentarze.

Podobne tematy

Biegunka – jak sobie radzić?

Biegunka – kto nie spotkał się z nią w swoim życiu? Większość z nas ma większe lub mniejsze doświadczenie z (…)

WIĘCEJ >
węglowodany

Cała prawda o węglowodanach

Nic nie wzbudza ostatnio tak dużych kontrowersji jak węglowodany. Ograniczać je w diecie, czy też zwiększać podaż? Wykorzystywać po treningu, czy raczej (…)

WIĘCEJ >

Skuteczny sposób na wzdęcia

Nadmiar gazów robi z twoim ciałem co chce? Wydyma brzuch, kłuje, bulgocze, pojawiają się śmierdzące bąki? Sprawdź, jaki jest skuteczny (…)

WIĘCEJ >
nasiona, pestki, słonecznik

Nasiona i pestki – sprawdź, jak powinno się je spożywać

Jakie nasiona i pestki warto jeść? Jak długo i po co trzeba je moczyć? Czy można prażyć słonecznik na patelni (…)

WIĘCEJ >

FreshMail.pl
 

FreshMail.pl